Auto Review Renault Twingo III 1e facelift
Minder olijk
Renault Twingo SCe 75 Collection
- Pluspunten
- Verbruik
- Gebruiksmogelijkheden
- Minpunten
- Rijgedrag
- Kofferbak
De huidige Renault Twingo was voor het grote publiek misschien iets té eigenzinnig. Reden voor de fabrikant om de olijke trekjes van het model af te zwakken bij de tussentijdse facelift. Valt een serieuze stadsauto beter in de smaak?
Conclusie
Hoewel de Renault Twingo sinds diens opfrisbeurt aan frivoliteit heeft ingeboet, steekt het model nog altijd af tegen de rest van het A-segment. De keuze voor een motor achterin kost ruimte en heeft een negatief effect op het rijgedrag van de kleine Renault. De gebruiksmogelijkheden lijden echter niet onder de afwijkende aandrijflijn en de Twingo springt bovendien spaarzaam met zijn brandstof om. Beide pluspunten rechtvaardigen een groter publiek.
Type auto en prijs
Met de derde generatie van de Renault Twingo braken de Fransen in 2014 met het verleden. Voorheen was de Twingo een driedeurs mini-MPV, maar tegenwoordig is het een met Smart ontwikkelde, vijfdeurs stadsauto. ‘Doorsnee’ kunnen we de Twingo nog altijd niet noemen: vanwege die samenwerking met Smart ligt de motor achterin en het zijn de achterwielen die worden aangedreven. Een unicum in dit deel van de markt. Misschien dat potentiële kopers het frivole interieur - met mandjes en tassen in plaats van een middenconsole en een dashboardkastje - na alle andere aanpassingen wel iets teveel van het goede vonden. Renault heeft de tussentijdse opfrisbeurt van de Twingo in elk geval aangegrepen om hun stadsauto iets minder olijk te maken. Het interieur oogt zakelijk en de dagrijlichten zijn voortaan geïntegreerd in de koplampen. Onderhuids profiteert de kleine Renault van krachtigere motoren. Van dat vermogensverschil moet jij je overigens niet teveel voorstellen: beide driepitters gingen er elk 3 paardenkrachten op vooruit. Prijzen beginnen bij € 12.490; daarmee is de Twingo duurder dan een Peugeot 108 (vanaf € 11.195), maar voordeliger dan een vijfdeurs Volkswagen Up! (minimaal € 12.525).
Hoe rijdt de Twingo
Bij achterwielaandrijving denk je eerder aan een sportwagen dan aan een stadsmini. Met 73 pk en 95 Nm heb je van onze testauto echter weinig te vrezen: de Twingo heeft geen gemene trekjes, maar dat wil niet zeggen dat de Renault probleemloos rijdt. Omdat het meeste gewicht achterin ligt, is de stadsauto licht in de neus. Je moet geregeld stuurcorrecties doorvoeren om rechtuit te blijven gaan. Daar komt nog eens bij, dat de besturing een sterk centrerend effect heeft: laat je het stuur los, dan draait dat abrupt terug naar de middenstand. Zeker wanneer je langere tijd met de Twingo onderweg bent, werkt dat knap vermoeiend. De Renault biedt een hogere zitpositie dan de concurrentie, wat de instap vergemakkelijkt. Helaas zijn de zittingen voor lange personen aan de korte kant. De door ons gereden instapmotor heeft een handgeschakelde versnellingsbak met vijf verzetten. De transmissie werkt hakerig en schakel je snel op, dan slaat de driecilinder benzinemotor al gauw ‘dood’. Je doet er verstandig aan de adviezen van de schakelindicator op het dashboard te negeren. De hoogste versnelling is alleen voor op de snelweg; 80 kilometer per uur gaat prima in zijn vier. Schakel je toch op, dan begint de driepitter vervelend te brommen. Het zicht rondom is in de Twingo redelijk, maar over je schouder tref je een flinke dode hoek aan. Van een aanvullende veiligheidsuitrusting is nagenoeg geen sprake: de Renault beschikt standaard over een ‘zijwindassistent’, die de auto op koers moet houden bij een windvlaag. In het verlengde daarvan bieden de Fransen optioneel een rijstrookassistent aan, die een geluidssignaal geeft wanneer je onbedoeld van rijstrook wisselt. Een noodremsysteem – inmiddels geen onbekende meer in dit deel van de markt – is op de Twingo niet beschikbaar.
De Twingo van binnen
De oer-Twingo had een verschuifbare achterbank, maar het was ook een driedeurs auto. Het praktische gebruiksgemak van die achterste zitplaatsen werd daarmee een beetje teniet gedaan. De huidige Twingo biedt handigheidjes zonder keerzijde. Sowieso heeft de stadsauto tegenwoordig vijf portieren. De middenconsole bevat een stroompunt voor de achterpassagiers en op de optielijst kun je bagagenetjes selecteren voor onder de achterbank. In de achterdeuren past een anderhalve liter fles water en om te voorkomen dat die gaat rammelen, kun je ‘m met een elastiek vastzetten. Daarnaast kun je de rugleuning van de passagiersstoel plat leggen, zodat je lange voorwerpen in de kleine Renault kunt vervoeren. Omdat de motor schuilgaat onder de bagageruimte, heeft de Twingo geen tildrempel. Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan ontstaat er een vlakke laadvloer. Onhandige eigenschappen zijn er ook. Door de aanwezigheid van een krachtbron wordt het warm in de kofferbak; je houdbare boodschappen kun je daarom beter voorin meenemen. Bovendien scheelt zo’n motor kostbare laadruimte: met minimaal 219- en maximaal 980 liter inhoud is de kofferbak van de Renault niet ruim bemeten. Hetzelfde geldt voor de beschikbare beenruimte op de achterbank: wie langer is dan gemiddeld, moet de voorstoel tussen zijn knieën nemen. De hoofdruimte achterin is toereikend. Bij het benzinestation moet de tankdop nog met de sleutel van het slot worden gehaald. Het stuur van de Twingo is alleen in hoogte verstelbaar en de achterramen kunnen slechts gedeeltelijk worden geopend. Renault verdient een compliment voor de gratis app, waarmee je via jouw smartphone kunt navigeren, telefoneren en muziek luisteren aan boord. De goedkoopste Twingo wordt zonder radio geleverd, maar vanaf het tweede uitrustingsniveau kun je over deze dienst beschikken. De Fransen monteren zelfs een telefoonhouder op het dashboard, die er alleen niet al te florissant uitziet. Gelukkig is de rest van het interieur wel op orde, ondanks de gebruikte harde kunststoffen. De kleuraccenten in onze testauto doen hier wonderen!
De Twingo en het milieu
Renault levert de Twingo met twee driecilinder benzinemotoren. Het vermogen loopt uiteen van 73- tot 93 pk. De fabrikant geeft voor de door ons gereden instapversie een verbruikscijfer op van 1 op 22,2. Wij kwamen daar in de praktijk dicht bij in de buurt met een – imposante! - score van 1 op 20,7.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
