Auto Review Citroen C-Zero I
Vals sentiment
Citroën - C-Zero
Conclusie
Hoewel de Citroën C-Zero op een aantal punten sterk is verouderd, vinden we de kleine EV op andere testonderdelen nog opmerkelijk bij de tijd. Het feit dat je de stadsauto kosteloos aan elk mogelijk laadpunt kunt bijladen bijvoorbeeld, of de functionele indeling van zijn interieur. Het prijsverschil met de beter bruikbare elektrische Smart is echter dusdanig klein, dat we behalve sentiment geen reden zien om nog voor de Franse youngtimer te kiezen.Type auto en prijs
Sinds de huidige opleving van de elektrische auto is de Citroën C-Zero al van de partij. Sterker nog; in 2010 was de stadsauto het enige alternatief voor de Nissan Leaf (zijn drielingbroertjes van Mitsubishi en Peugeot niet meegerekend). In de basis is de C-Zero een Japanse wagen, die oorspronkelijk met een benzinemotor van de band liep. Vanwege zijn geringe formaat komt hij in het Land van de Rijzende Zon in aanmerking voor fiscaal voordeel. In Europa was daar een alternatieve aandrijflijn voor nodig. De afgelopen jaren zijn er op het gebied van elektrische mobiliteit flinke stappen gezet, maar Citroën biedt de C-Zero nog altijd in ongewijzigde vorm te koop aan. Zijn prijs is wel een stuk gedaald; kostte het autootje oorspronkelijk 33 mille, inmiddels kun je er voor € 22.360 eentje kopen. Daarmee is het de goedkoopste vierpersoons EV op de Nederlandse markt. Concurrenten als de Smart Forfour Electric Drive en Volkswagen e-Up! zijn (fractioneel) duurder.Hoe rijdt de Citroën C-Zero
De stadsauto waarop de C-Zero is gebaseerd - de Mitsubishi i - blaast in 2017 alweer elf kaarsjes uit. In de tussentijd hebben er een hoop veranderingen plaatsgevonden, en niet alleen wat de aandrijflijn betreft. Hedendaagse stadsauto’s als de Volkswagen Up! en Hyundai i10 worden gekenmerkt door een volwassen rijgedrag; ze voelen aan als een klasse groter. Daarnaast zijn modellen in dit marktsegment tegenwoordig leverbaar met een aanvullende veiligheidsuitrusting. De Citroën beschikt over ABS en ESP, maar de Volkswagen kan daarnaast zelfstandig een noodstop maken bij stadssnelheden. Zaken waar je vergeefs naar zoekt in (de optielijst van) de C-Zero. Ondanks zijn typische uiterlijk - de Citroën is smal, klein en hoog - vinden we de stadsauto sympathiek om te zien. Het is ook een plezierige auto om een boodschap mee te doen, maar veel langer moet je er niet mee willen rijden. Natuurlijk: hij kán het wel, maar behalve de beperkte actieradius spelen dan ook zijn lawaaiige aandrijflijn en het plankharde onderstel op. Cruise control ontbreekt, evenals een speciale spaarstand; ga je toch met de C-Zero de snelweg op, dan loopt je rijbereik alarmerend snel terug. Bovendien ontbreekt de pijlsnelle acceleratie die elektrische auto’s vaak kenmerkt, zodat een inhaalmanoeuvre langer duurt dan je lief is. De besturing van de Citroën is indirect, zodat je op lange stukken geregeld stuurcorrecties moet geven om in een rechte lijn te blijven rijden. Verder reageert de EV in bochten een fractie later dan jij met sturen bent begonnen. Mede door zijn zijwindgevoeligheid helt het autootje stevig over. Dat de stoelzittingen kort zijn en de rugleuning geen noemenswaardige steun biedt, helpt wat dat betreft niet mee. Zolang je in de stad blijft, heb je daar allemaal weinig last van. Voor zo’n ‘oude’ elektrische auto wint de Citroën ook nog heel behoorlijk remenergie terug! Het zou alleen plezierig zijn wanneer je meer invloed kunt hebben op de mate waarin dat gebeurt. Nu regenereert de C-Zero even fel voor het verkeerslicht als bij een plotselinge file op de A2.De Citroën C-Zero van binnen
Moderne stadsauto’s zijn een stuk ruimer dan voorheen. Bovendien kun je die ruimte functioneler gebruiken. Op zulke testonderdelen was de Citroën zijn tijd ver vooruit: de hoofdruimte op de achterbank is gigantisch en je kunt de rugleuningen apart verstellen. Daarnaast beschikte de C-Zero in 2010 al over een vlakke laadvloer bij het neerklappen van de achterbank. Over de beenruimte moeten we het maar niet hebben, zoals we de aflegruimte voor losse spullen ook maar beter buiten beschouwing kunnen laten. Dat er geen opbergvoorziening voor de laadkabel beschikbaar is, vinden we al vervelend genoeg. Maar zelfs bekerhouders ontbreken in het interieur van de EV! De bouwkwaliteit is blikkerig, met iele deurtjes. Het instrumentarium ziet er uit alsof de ontwerpers er halverwege achter zijn gekomen dat ze een aantal functionaliteiten vergeten waren; zo zitten de USB-aansluiting en de bedieningsknop van de achterruitverwarming op een onlogische plaats. Net als bij een alternatief als de Smart Forfour Electric Drive ligt de elektromotor bij de Citroën achterin. Daardoor blijft er met minimaal 166- en maximaal 860 liter maar weinig ruimte voor je bagage over.De Citroën C-Zero en het milieu
De Citroën kon al snelladen voordat de benodigde laadinfrastructuur goed en wel gereed was. De Fransen bieden die mogelijkheid standaard aan; bij Smart moet daarvoor worden bijbetaald. De C-Zero kan daarmee aan ieder mogelijk laadpunt worden bijgeladen, al heeft de auto soms wel wat tijd nodig. Aan een huis-, tuin- en keukenstopcontact kan het bijvoorbeeld tot wel 11 (!) uur duren voordat de EV weer op krachten is gekomen. Gelukkig zit de batterij van de Citroën aan een snellaadpaal al binnen een half uur weer voor 80 procent vol. Stel je daar overigens niet teveel van voor, want de actieradius bedraagt in totaal - en op papier! - 160 kilometer. In de praktijk kwamen we ternauwernood 110 kilometer ver op een lading stroom. Iets om rekening mee te houden: de boordcomputer is ‘zelflerend’ wanneer het op je rijbereik aankomt. Zo kan het gebeuren dat je met schrikbarend weinig kilometers van start gaat, maar gaandeweg plotseling de actieradius ziet toenemen. Het is ons overigens ook gebeurd dat het voorgeschotelde rijbereik van de C-Zero kilometers lang niet toe- of afnam.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
