logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Peugeot 508 I

Moderne limousine

Peugeot - 508

De Peugeot 508 volgt zowel de 407 als de 607 op. Het is een forse auto met een heel moderne vormgeving. Over smaak valt niet te twisten, maar ons bevalt de nieuwe neus bijzonder goed, veel beter dan die met de enorme grille waar Peugeot de voorbije jaren patent op had.

Conclusie

Met de Peugeot 508 kun je voor de dag komen. Hij heeft Franse allure en is tegelijk degelijk in elkaar geschroefd. Verder vind je er veel ruimte in Hij biedt voldoende keuze aan motoren en heeft goede rijeigenschappen. Wij zouden echter de zuinigste, de 1.6 e-HDi, links laten liggen. De traag schakelende 2Tronic versnellingsbak kan ons helemaal niet bekoren. Dan maar liever de iets goedkopere 1.6 HDi met dezelfde motor met handbak en zonder start/stopsysteem. Nemen we de wat hogere bijtelling wel voor lief!

Type auto en prijs

De 508 valt in het segment van de grote middenklassers en daarmee ook in de lease-doelgroep. De sedan biedt keus uit twee benzinemotoren en vier diesels. Voor € 25.740 stap je in de 1.6 VTi met 88 kW/120 pk. De 1.6 THP (115 kW/150 pk) begint bij € 28.430. De meest interessante diesel is de 1.6 e-HDi 2Tronic. Die levert 82 kW/116 pk, is gekoppeld aan een gerobotiseerde versnellingsbak en beschikt over een start/stopsysteem. Hij kost vanaf € 30.755. Een goedkopere versie heeft dezelfde motor, maar dan met een handbak, zonder stop/start en verbruikt dan wat meer. Voor meer vermogen moet je de 2,0 of 2,2 liter diesels hebben. Naast de sedan komt de 508 ook als SW. Die heeft dezelfde motoren en kost een kleine 1.600 tot ruim 1.800 euro meer.

Hoe rijdt de Peugeot 508

We rijden met de 1.6 e-HDi. Helaas alleen maar verkrijgbaar met 2Tronic, want dat moet hem zuiniger maken. En die 2Tronic doet aardig wat afbreuk aan het rijplezier. Want bij ieder schakelmoment houdt de auto onaangenaam in. Je kunt het een beetje opvangen door zelf – met de flippers of de pook – te schakelen, maar daar heb je geen automaat voor, toch? Het is het enige minpuntje, want de Peugeot heeft goede rijeigenschappen en biedt voldoende veercomfort. De 1,6 liter valt lang niet tegen. Hij is krachtig genoeg om behoorlijk met het verkeer mee te komen. En stil is ie ook.

De Peugeot 508 van binnen

Het binnenwerk van de 508 ziet er net zo fraai uit als de buitenkant. Er zijn mooie materialen gebruikt, het dashboard oogt modern en de uitrusting is goed voor elkaar. Zo heeft elke 508 een radio/CD-speler, airco, zes airbags, elektronische stabiliteitscontrole, elektrische ramen en spiegels, cruise control en een snelheidsbegrenzer. Voor zaken als navigatie (met fraai kleurenscherm), lichtmetalen velgen, een head-updisplay, xenon koplampen of parkeerhulp moet je bijbetalen of een luxere uitvoering kiezen. Als echte limousine biedt de 508 ruim plaats aan voor- en achterinzittenden. En ook de bagageruimte van 515 liter mag er zijn.

De Peugeot 508 en het milieu

Alle 508’s hebben een A- of B-label. Prijsbewuste leaserijders kiezen een van de uitvoeringen met de 1.6 e-HDi, want die stoten, dankzij het start/stopsysteem en de gerobotiseerde transmissie, maar 115 gram CO2 per kilometer uit. En vallen daarmee in de bijtellingscategorie van 20%.

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.