logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Peugeot 508 I

Hybride SUV

Peugeot - 508 RXH HYbrid4 2Tronic

Peugeot begeeft zich met de 508 RXH op het terrein van de SUV's die ook nog eens een ongebaand pad kunnen bewandelen. En je kunt er ook nog een stukje elektrisch mee rijden. Een wel heel dikke Peugeot voor nog geen 50 mille.

Conclusie

Peugeot heeft met de 508 RXH HYbrid4 2Tronic een aparte verschijning in huis. Met de vierwielaandrijving kom je nog verder dan je denkt. Hij heeft een elektrische modus. En in de sportieve stand krijg je voelbaar meer vermogen. Alleen is de automaat niet erg verfijnd.

Type auto en prijs

Deze RXH is voorzien van een tweeliter diesel die goed is voor 120 kW (163 pk). Die krachtbron drijft de voorwielen aan en de elektromotor kan worden ingezet om de achterwielen aan te drijven. De elektromotor zelf is 27 kW (37 pk) sterk en kan ook worden ingezet voor volledig elektrisch rijden. Het totale vermogen dat uit deze hybride te persen is, bedraagt 147 kW (200 pk). Deze 508 RXH HYbrid4 2Tronic kost € 49.990 en is daarmee bijna twee keer zo duur als de basisversie.

Hoe rijdt de Peugeot 508 RXH HYbrid4 2Tronic

De Peugeot 508 RXH is in eerste instantie bedoeld als comfortabele cruiser voor de lange afstand. En dat is hij ook. Hij zit fantastisch. En het onderstel is duidelijk op comfort afgestemd. Maar je kunt ook, als de batterij opgeladen is, een (klein) stukje geheel elektrisch rijden. Dan drijft de elektromotor de achterwielen aan. Verder kun je vierwielaandrijving inschakelen als je eens een onbegaanbaar pad tegenkomt. En je kunt de motor wat sneller laten reageren in de sportstand. Dat verschil voel je trouwens goed. Je hebt dus de keuze uit vier menu's. Haal je alles uit de kast, dan spurt je met deze ruim 1.700 kilogram zware Peugeot van 0 naar 100 km/h in 8,8 seconden. En de topsnelheid bedraagt 213 km/h. Het enige minpunt vormt de zestrapsautomaat. Die is niet van het meest moderne type. De versnellingsbak lijkt altijd eerst een beetje te moeten nadenken voordat die het volgende verzet kiest.

De Peugeot 508 RXH HYbrid4 2Tronic van binnen

Het interieur ziet er smaakvol uit. En alle belangrijke bedieningshendels en knopjes zitten prima binnen handbereik. Achter het stuur zitten flippers waarmee je de zesbak zelf kunt bedienen. Aan ruimte is geen gebrek. Het instrumentarium is anders dan anders. Waar je normaal gesproken een toerenteller verwacht, vind je nu een meter waarop je kunt aflezen of je zuinig rijdt, elektrisch rijdt of hoeveel procent van het beschikbare vermogen je vraagt. Ook kun je erop aflezen of de batterijen worden opgeladen.

De Peugeot 508 RXH HYbrid4 2Tronic en het milieu

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.