Auto Review Peugeot 508 I
Zeer zuinige kilometervreter
Peugeot - 508 Hybrid4
Conclusie
Peugeot combineert in de 508 HYBRDI4 een dieselmotor met een elektromotor. Een unieke combinatie, die ertoe leidt dat je een enorme actieradius hebt. Meer dan 1.700 kilometer op een tank is echt mogelijk. Bovendien heb je onder bepaalde omstandigheden vierwielaandrijving tot je beschikking. Voor de rest biedt deze 508 wat ook zijn minder schone broers bieden: veel comfort. Minpunten zijn het slechte zicht rondom en de kleine kofferbak. De prijs is stevig. Maar als je hem least valt hij in de 14 procent bijtellingscategorie.Type auto en prijs
De Peugeot 508 HYBRID4 is een zakenauto die vooral als leaseauto zal scoren. Hij valt in de 14 procent bijtellingsklasse. Volgens Peugeot zou je gemiddeld 1 op 27,8 moeten halen. Dat lukte ons niet, maar wij kwamen nog altijd tot een zeer nette 1 op 23,4. Koop je deze hybrideversie particulier, dan moet je vanaf € 37.600 op tafel leggen. Een fors bedrag. Een Kia Optima Hybrid bijvoorbeeld (benzine- en elektromotor) is er al vanaf 28 mille en biedt evenveel ruimte. De tweeliter viercilinder HDI common rail dieselkrachtbron is goed voor 163 pk, de elektromotor voor 37 pk. Ze zijn gekoppeld aan een zestraps automaat die prachtig schakelt, al reageert hij wel een tikje traag op de bewegingen van het gaspedaal. Voor de goede orde, deze automaat is dus een andere bak dan de gerobotiseerde handbak die allesbehalve soepel schakelt.Hoe rijdt de Peugeot 508 Hybrid4
In grote lijnen voelt de 508 HYBRID4 hetzelfde als zijn ‘gewone’ broers. Hij rijdt heerlijk comfortabel. Schakelen verloopt soepel, al mag de automaat net wat alerter reageren op de bewegingen van het gaspedaal. De besturing en de rijdynamiek zijn prettig. Dat komt onder meer door de goede gewichtsverdeling: de motor hangt voorin en de elektromotor en accu’s achterin. De wisselwerking tussen de dieselmotor en de elektromotor verloopt ongemerkt. Enige opmerking is een vervelende motorbrom die zich het sterkst openbaart bij 110 km/h.De Peugeot 508 Hybrid4 van binnen
Van binnen is de 508 typisch een Peugeot. Hij heeft een prachtig dashboard, oogt luxe en comfortabel en heeft prettige stoelen. Zowel voor- als achterin is flink wat ruimte. Wel voor verbetering vatbaar is de opbergruimte voorin, voor kleine spulletjes. Ook de ergonomie kan hier en daar beter. Zo zitten de bedieningen van de radio en de airconditioning aan de lage kant waardoor je je ogen van de weg moet halen om ze te bedienen. Bovendien zijn de knopjes nogal priegelig. Wel weer goed is de aanwezigheid van een zogeheten head-up display, dat gegevens zoals de snelheid en aanwijzingen van de navigatie in de voorruit projecteert. Een minpunt is het zicht rondom. De raamstijlen zijn erg breed, vooral de middelste die voor- en achterportieren van elkaar scheidt.De Peugeot 508 Hybrid4 en het milieu
Op het milieugebied scoort deze auto erg goed. Hij heeft een A-label en is met een CO2-uitsoot van 88 g/km zo schoon dat hij in de 14 procent bijtellingsklasse valt. Dat is een compliment waard.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
