Auto Review Peugeot 308 III
Knieval
Peugeot 308 GT HYbrid 225
- Pluspunten
- Comfortabel én sportief
- Leverbaar met alle mogelijke aandrijflijnen
- Minpunten
- Nog altijd geen ruimtewonder
- Matige ergonomie
Met de nieuwe 308 legt Peugeot de concurrentie wederom het vuur aan de schenen. Het is een hartendief, die met dank aan een nieuwe semi-elektrische aandrijflijn nog vriendelijk is voor je portemonnee ook. Alleen niet voor je knieën.
Conclusie
Waar Volkswagen voor diens elektrische gezinsauto een compleet nieuw model in stelling brengt in de vorm van de ID.3, biedt Peugeot een dergelijke motorvariant straks rechtstreeks van de 308 aan. Bovendien is de Fransman bijzonder appetijtelijk om te zien. Wie met zijn hart een auto koopt, zou dus zomaar voor de Peugeot kunnen vallen. Rationeel bezien zijn er echter ruimere gezinsauto’s te koop, met een stuk vriendelijkere ergonomie.
Type auto en prijs
De Peugeot 308 won al twee keer eerder de prestigieuze onderscheiding Auto van het Jaar. Ook voor de verkiezing van 2022 was de compacte gezinsauto genomineerd. De Fransen zijn dan ook een vaste waarde in dit deel van de markt: een positie die ze hopen vast te houden met de nieuwste generatie van hun succesnummer. De 308 is nog altijd leverbaar als hatchback en stationwagen. Beide carrosserievormen zijn voortaan echter verkrijgbaar met stekker: zowel in de vorm van een semi- als een volledig elektrische aandrijflijn. Voor die laatste motorvariant moeten we echter nog tot medio 2023 geduld hebben. Bij de Peugeot-dealer kun je vanaf € 28.190 voor de nieuwe 308 terecht, maar die uitvoering heeft nog een traditionele verbrandingsmotor. Voor een stekkerhybride dien je minimaal 36 mille mee te brengen, waarmee de Peugeot overigens voordeliger is dan zijn grote rivaal de Volkswagen Golf. Bovendien kun je de stationwagenvariant van de Golf niet met een stekker krijgen en de 308 SW wel. De fabrikant verstrekt 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op het batterijpakket van diens (semi) elektrische modellen. Dat is marktconform, maar hetzelfde kan niet worden gezegd van de algehele garantietermijn. Die bedraagt slechts 2 jaar.
Hoe rijdt de 308 HYbrid
Peugeot maakt tegenwoordig deel uit van een gigantisch autoconcern, waarbinnen de posities die de verschillende merken innemen, zorgvuldig zijn bepaald. Aan Peugeot de taak om voortaan sportieve modellen te vervaardigen. En afgaand op de aandrijflijn van deze plug-in hybride 308 wil dat best lukken: gecombineerd leveren de benzine- en elektromotor een vermogen van 225 pk en 360 Nm koppel bij een leeggewicht van een kleine 1.700 kilogram. Er bestaat overigens ook een minder potente variant op deze aandrijflijn, die desondanks hetzelfde trekgewicht heeft: namelijk 1.450 kilogram. Hoewel het onderstel van de Peugeot dusdanig staat afgesteld, dat je er zowel mee kunt sporten als forensen, is de zit achter het stuur net wat te hoog. Dat je op het instrumentarium neerkijkt, helpt niet mee. De 308 is met deze motorvariant wel mooi stil: je hebt geen idee wanneer de viercilinder benzinemotor het stokje van de elektromotor overneemt of andersom. Die overgang verloopt bovendien schokvrij; dat is niet bij iedere hybride Peugeot het geval! Helaas vallen de remmen lastig te doseren wanneer je bijna stilstaat. Ze geven dan een gemene kneep, die geen van de inzittenden zal ontgaan. Een ander kritiekpunt betreft het matige zicht rondom: het glasoppervlak van de 308 is bescheiden, de raamstijlen zijn fors. Om achter het stuur beter om je heen te kunnen kijken, ben je aangewezen op de 360 graden camera op de optielijst. Daar vinden we ook een aantal aanvullende rijhulpsystemen, zoals adaptieve cruise control en een waarschuwing voor kruisend verkeer. Een noodstopsysteem met voetgangersherkenning, actieve rijstrookassistentie en verkeersbordherkenning worden wel standaard meegeleverd.
De 308 HYbrid van binnen
Wanneer je niet gediend bent van de op de Peugeot aanwezige hulpsystemen, vergt het de nodige inspanning om aan die bemoeienis een einde te maken. Eerst moet je de sneltoets voor het automenu indrukken, vervolgens de gewenste rijhulp selecteren en daarna bevestigen dat je die reddende engel inderdaad het zwijgen op wilt leggen. Al die tijd kijk je dus niet op de weg! Zo wekt het infotainmensysteem van de 308 wel meer ergernis. Word je bijvoorbeeld gebeld, dan ‘bevriest’ het menu en werken de sneltoetsen niet meer. Je moet dan eerst terug naar het hoofdmenu, om vervolgens door te kunnen naar de gewenste functie. Fraai oogt het allemaal wel, al kunnen we ons niet aan de indruk onttrekken dat er vermoedelijk meer opbergruimte voor kleine spullen was geweest zonder alle tierelantijnen. Daar staat tegenover, dat de kofferbakinhoud aangenaam groot is: 412 liter maar liefst. Althans: voor de reguliere motorvarianten. Kies je voor de door ons gereden plug-in hybride, dan kun je geen bagage onder de laadvloer opbergen. Daarmee slinkt de laadruimte tot 361 liter, of 1.271 stuks wanneer je de rugleuning van de achterbank plat klapt. Er is niet voorzien in een verstopplek voor de laadkabels: die slingeren nu los door de kofferbak. Ook voor de inzittenden is het inschikken. Voorin moet jij je letterlijk naar binnen wurmen en wie langer is dan 1.85 meter, zit op de achterbank klem met hoofd en knieën. Voor grote voeten is in de Peugeot overigens ook geen plaats. Waar je geen gebrek aan hebt, zijn stroompunten: alleen voorin zitten er al vier, overwegend van het type USB-C.
De 308 HYbrid en het milieu
De 308 HYbrid rijdt altijd eerst de aanwezige stroom uit de batterijen, tenzij je nadrukkelijk aangeeft dat dit anders moet. In de hybride rijmodus zet de Peugeot zijn elektromotor op de snelweg slechts sporadisch in. In de volledig elektrische rijstand kan de 308 een stuk harder! Met zijn 12,4 kWh grote batterijpakket zou de compacte gezinsauto een kleine zestig kilometer ver moeten kunnen komen voordat de brandstofmotor bijspringt. Je vergroot de kans om dat aantal daadwerkelijk te halen, door de keuzehendel van de automaat in de ‘Brake’-stand te zetten: de Peugeot wint dan extra remenergie terug. ‘Stekkeren’ loont: de 308 schopte het tot een praktijkscore van 1 op 21,9. Een keurig verbruik, maar dan moet je de auto wel trouw aan de laadpaal zetten. Al was het maar, omdat de brandstoftank van deze plug-in hybride uitvoering 12 liter kleiner uitpakt dan die van een reguliere 308. De Peugeot is voorzien van een speciale telefoonapplicatie, waarmee je op afstand de verwarming aanzet of de laadstatus van de batterij kunt raadplegen. Snellaadstations kun je gerust voorbij rijden, maar wanneer je bij de Fransen € 400 extra spendeert, kun je een uur laadtijd winnen omdat de laadsnelheid dan wordt opgevoerd van 3,7- naar 7,4 kW. In 2,5 uur kun je weer met een volle accu op stap.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
