logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Peugeot 308 III

Het wachten waard

Peugeot e-308 GT

Pluspunten
  • Aangenaam rijcomfort
  • Gunstig praktijkverbruik
  • Flinke kofferbak
  • Hoogwaardige afwerking
Minpunten
  • Smaakgevoelige zitpositie
  • Beperkte binnenruimte

Al in maart 2021 bestonden er plannen voor een volledig elektrische Peugeot 308. Het duurde tot het najaar van 2023 voor de compacte gezinswagen daadwerkelijk in de Nederlandse showroom terecht kwam. Blijkt de C-segmenter het wachten waard?

Conclusie

Peugeot was dan misschien niet de eerste met een EV in het C-segment, maar de e-308 blijkt het wachten waard. Het is een compacte gezinswagen met een gunstig verbruik, een aangenaam rijcomfort en een flinke kofferbak. Zijn fraaie uiterlijk en smaakvolle aankleding geven de Peugeot bovendien net dat beetje extra. Dat je er meer voor moet betalen dan voor zijn Stellantis-zustermodel de Opel Astra Electric, is daarmee in onze ogen gerechtvaardigd.

Type auto en prijs

Peugeot maakte zijn plannen voor een volledig elektrische 308 al wereldkundig toen de Fransen nog maar net de huidige generatie van de compacte gezinswagen hadden onthuld. Ze gaven echter voorrang aan de introductie van een versie met elektrische rijondersteuning: de volledig elektrische 308 volgt twee jaar na de komst van hun plug-in hybride.

Je kunt de elektrische 308 niet alleen als vijfdeurs, maar ook als stationwagen aanschaffen. Prijzen beginnen bij € 43.585 of € 584 in de maand, wanneer je liever kiest voor private lease. Voor de SW – de terminologie waarmee Peugeot diens stationwagens aanduidt – betaal je € 1.300 extra.

Flink rijkere standaarduitrusting

Op stroom is de 308 aanzienlijk duurder dan op benzine, maar je krijgt voor die meerprijs dan ook een flink rijkere standaarduitrusting. Denk bijvoorbeeld aan het complete boekje aanvullende rijhulpsystemen en zaken als stoel- en stuurwielverwarming.

Peugeot maakt deel uit van het Stellantis concern, waartoe ook een merk als Opel behoort. Die hebben onlangs niet geheel toevallig een elektrische variant van de Astra op de markt gebracht. Daarvoor geldt echter hetzelfde als voor de traditionele brandstofbroertjes van de e-308: de Opel is een paar duizend euro goedkoper, maar beschikt over minder meeruitrusting.

Geduchte concurrentie

Een ander alternatief komt van Volkswagen, dat diens ID.3 al aan de man bracht toen er alleen nog maar over een elektrische 308 werd gesproken. De Duitser heeft er inmiddels zijn eerste facelift opzitten en is ook nog eens voordeliger dan de Peugeot: een geduchte concurrent dus.

Bij Peugeot krijg je twee jaar fabrieksgarantie op de complete auto, zónder kilometerbeperking. De benodigde batterijen komen acht jaar of 160.000 kilometer in aanmerking voor zekerheid.

Hoe rijdt de e-308 GT

Er mag dan ‘GT’ in de typeaanduiding van deze Peugeot staan: onder de motorkap gaat precies dezelfde 156 pk en 270 Nm sterke elektromotor schuil als bij de andere versies van de e-308. De aankleding wijkt uiteraard wel af, met als meest in het oog springende verschil de merkemblemen boven de voorwielen. Die krijg je alleen op de GT.

Ga je graag met de caravan op vakantie en zie je deze Peugeot wel zitten? Dan zal je toch je heil moeten zoeken bij een variant met een traditionele verbrandingsmotor: het trekgewicht van de elektrische 308 is 0 kilogram.

Dat kleine stuurtje

Ondanks zijn sportieve voorkomen rijdt de EV vooral comfortabel. De uitwerking van Peugeots kenmerkende i-Cockpit – jeweetwel, met dat kleine stuurtje – is tweeledig: of je hebt het idee dat jij je als een coureur door het verkeer begeeft, of je ergert je wezenloos, omdat het bijzondere stuurwiel in verregaande mate jouw zitpositie bepaalt. Er bestaan genoeg mensen die het hele instrumentarium niet kunnen aflezen.

Peugeot wekt zowel van buiten als van binnen de illusie dat je in een elektrische hot hatch onderweg bent. De fraaie sportstoelen zitten heerlijk, maar vallen slechts deels elektrisch te verstellen. Een wonderlijke keuze: je kunt je wel door het meubilair laten masseren, maar wil je de stoel naar voren of naar achteren verschuiven, dan moet dat met de hand! Wat pas werkelijk afbreuk doet aan het rijgenot, is het bandenrumoer dat (te) nadrukkelijk de cabine binnen dringt.

Bij Peugeot moet er voor een aantal hulpsystemen worden bijbetaald. Adaptieve cruise control bijvoorbeeld, een 360 graden camera en een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto. Kies je voor een elektrische 308 in plaats van eentje op benzine, dan krijg je de volledige aanvullende veiligheidsuitrusting er wél standaard bij. En gelukkig maar, want zo’n vernuftige parkeercamera is geen overbodige luxe met zulke kleine raampjes.

De e-308 van binnen

De wat eigenaardige sportstoelen daargelaten, word je in de Peugeot flink in de watten gelegd. Het dashboard bestaat uit een tweetal grote, heldere schermen, waarvan het exemplaar bovenaan de middenconsole werkt door middel van aanrakingen. Zelf in te stellen snelkoppelingen zorgen voor houvast in de uit de kluiten gewassen menustructuur. Daarnaast is er gelukkig ook nog een handvol traditionele bedieningsknoppen aan boord.

Het binnenste van de e-308 is smaakvol samengesteld uit verschillende kleuren en materialen: het geheel ademt een grandeur waarvoor je voorheen enkel bij luxe merken terecht kon. De beschikbare binnenruimte is minder vorstelijk: omdat de Peugeot ook nog altijd verkrijgbaar is met verbrandingsmotoren, zit je achterin met een flinke middentunnel en het uiteinde van de middenconsole dat ver het interieur in steekt. Mede daardoor is de beenruimte voor volwassenen ontoereikend. De hoofdruimte is wel in orde.

De kofferbak van de e-308 heeft een inhoud van minstens 412 liter. Klap je de rugleuning neer, dan ontstaat er een oplopende laadvloer. Onder de bagagebodem kun je met moeite jouw laadkabel kwijt. Het kleinood opbergen onder de traditionele motorkap is geen optie: daar zoek je vergeefs naar extra opbergruimte.

De e-308 en het milieu

Regeneratieflippers, daar doen Europese automakers niet aan. Een spaarmodus en een Brake-stand op de transmissie: dat zijn de enige manieren waarop Peugeot je helpt optimaal gebruik te maken van de van huis meegebrachte stroom. ‘One pedal driving’ is er ook niet bij: de regeneratie valt tegen.

Naar welke uitvoering jouw belangstelling ook uit gaat, iedere e-308 wordt geleverd met een 54 kWh groot batterijpakket. In de folder zou de Peugeot daar 412 kilometer ver mee moeten kunnen komen. Na een nacht laden lazen wij een rijbereik af van 418 stuks. Bij een buitentemperatuur van rond de 10 graden zetten we vervolgens koers naar Lelystad Airport. We reden binnendoor heen en over de snelweg terug naar het Haagse hoofdkantoor van de ANWB. Na afloop van onze actieradiusproef liet de e-308 een keurig praktijkverbruik van 15,1 kWh per 100 kilometer noteren.

Wil je verder rijden dan het rijbereik toelaat, dan draagt de e-308 suggesties voor laadstops aan tijdens het navigeren. Je zult alleen zelf moeten uitkiezen waar je dan precies stopt. De maximale laadsnelheid van de Peugeot bedraagt 100 kWh. Bij een regulier laadpunt komt de gezinsauto met drie fasen op krachten.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.