logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Peugeot 308 III

Très comfortable

De Peugeot 308 SW zit in het druk bevochten segment van gezinsauto’s. Hij onderscheidt zich met een fraai interieur en comfortabele rijeigenschappen.

Pluspunten
  • Comfort
  • Fraai interieur
  • Standaarduitrusting
Minpunten

    Conclusie

    De Peugeot 308 SW is een comfortabele gezinsauto. Hij heeft een prima verhouding van prijs en uitrusting. De geteste benzineversie springt zuinig om met brandstof. Er is een brede keuze uit motorisatie en uitvoeringen. De auto is overigens niet feilloos. Zo zijn er wat kleine irritaties bij de bediening van het infotainmentsysteem en reageert het start/stopsysteem wat traag. Het zijn schoonheidsfoutjes op een door de bank genomen zeer fijne auto.

    Type auto en prijzen

    De nieuwe Peugeot 308 is een middenklasse gezinsauto. Dat het een prima auto is leidt geen twijfel. Tijdens de Auto van het Jaar-verkiezing van 2022 drong hij door tot de finale en was dus één van de kanshebbers op de titel. De ANWB heeft trouwens zitting in deze internationale jury in de persoon van Frank Buma. Die jury bestaat uit zo’n 60 vooraanstaande autojournalisten uit 24 Europese landen.

    De stationwagonversie van de Peugeot 308 is er met een 1,2 liter benzinemotor met naar keuze 110 of 130 pk en in combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak of een achttraps automaat. Verder is hij er met een hybrideaandrijving met 180 of 225 pk. Die 180 heeft een benzinemotor (150 pk) en een 110 pk elektromotor, de Hybrid 225 heeft dezelfde elektromotor maar dan in combinatie met de 180 pk sterke 1.6 PureTech-benzinemotor. Beide auto’s hebben een 12,4 kWh accu goed voor een actieradius tot 60 kilometer.

    Prijzen beginnen bij € 30.050 en lopen op tot ruim 45 mille voor de 225 pk sterke hybride versie in GT Pack Business uitvoering. Er zijn vier uitrustingsniveau’s. Onze testauto is een 308 SW GT Pack Business met een 1,2 liter benzinemotor – goed voor 130 pk. Die is gekoppeld aan een achttraps automaat en staat in de prijslijst voor 42.230 euro. De testauto komt op € 43.030 omdat er een schitterend audiosysteem in is gemonteerd ter waarde van 800 euro.Ga jeprivate leasendan moet je voor de Peugeot 308 SW rekening houden met een vanafprijs van rond de € 500 per maand.

    Dit zit er onder meer altijd op elke 308 SW: een rijstrookassistent, een noodstopinstallatie, verkeersbordherkenning en adaptieve cruise control. De achterbank is in drie delen neerklapbaar, er zijn voorin twee usb-aansluitingen en er is een head-up display dat rijgegevens in de voorruit projecteert zodat je je ogen op de weg kan houden. Kortom: best een rijke standaarduitrusting dus.

    Hoe rijdt de Peugeot 308 SW?

    De Peugeot 308 SW is een heerlijk comfortabele auto. Hij is keurig stil en voelt zich bijzonder goed thuis op de snelweg. Hij heeft 3 rijstanden – eco, normal, sport – maar het de stand normal is voor dagelijks gebruik gewoon prima. In eco wordt de auto wat traag; vooral de automaat neem dan z’n tijd. Ondanks het feit dat het door de bank genomen gewoon een prima rijdende gezinsauto is, zijn er wel wat kleine irritaties. Zo reageert het start/stop reageert net te traag. Als je bij een verkeerslicht wil wegrijden duurt het steeds een fractie langer dan je zou willen. Bij dat optrekken vanuit stilstand grijpt de koppeling dan wat te bruusk aan. De stationwagon maar 1.250 kilogram aan de trekhaak hebben.

    De Peugeot 308 SW van binnen

    Hoewel de nieuwe Peugeot 308 SW een stuk groter is dan zijn voorganger, is hij gek genoeg niet ruimte. Waar deze nieuwe 608 liter bagage aan kan met de achterbank op z’n plek, was dat bij de oude 610 liter. Met de achterbank plat kun je tot 1.634 liter aan spullen kwijt, wat in deze klasse prima is. Een dubbele laadboden is er niet gelukkig is er ook geen tildrempel. De rugleuning van de achterbak klap je weg in de verhouding 40/20/40. Weg klappen doe je met een trekhendel in de achterbak.

    De zitpositie is prima en dankzij de elektrisch verstelbare AGR-bestuurdersstoel kun je eenvoudig de juiste positie vinden. Die AGR-stoelen zitten echt erg fijn. Het zicht op de instrumenten is zoals we dat van Peugeot zijn gewend. Je kijkt over het erg kleine stuurwiel heen naar de meters. Dat is even wennen. De instrumenten zijn digitaal en met druktoetsen op stengels kun je de projectie veranderen. Je kunt zelfs in 3D naar de meters kijken maar dat zal lang niet iedereen even fijn vinden. De afleesbaarheid is matig – je moet echt even wennen aan de verschillende indelingen.

    De aircobediening bestaat uit fysieke knoppen. Gek genoeg zit de bediening van de stoelverwarming dan weer diep weggestopt in een menu. Dat betekent dus dat je het infotainmentsysteem in moet gebruiken en dat reageert aan de trage kant. Het biedt wel erg veel mogelijkheden, maar is soms wat omslachtig in de bediening. In het hoofdmenu kun je swipen tussen drie schermen. Handig is de 360-graden achteruitrijcamera. Het zicht naar achteren is – zoals bij de meeste moderne stationwagons - door de flinke raamstijlen namelijk niet geweldig, maar door die camera ben je dat probleem zo goed als kwijt. Onze testauto is uitgevoerd met het zogeheten Pack Drive Assist 2. Daarin vind je zo’n beetje alle moderne veiligheidssystemen die je tegenwoordig kunt krijgen. Hij heeft bijvoorbeeld een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto en je kunt deels autonoom rijden op de snelweg.

    De Peugeot 308 SW en het milieu

    De Peugeot 308 SW springt keurig zuinig om met brandstof. Wij gebruikten tijdens de testweek gemiddeld 5,9 l / 100 km oftewel 1 op 16,9. Voor een krachtbron die verder geen hulp krijgt van een elektromotor is dat echt netjes.

    We hebben nog veel meer getest…

    Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.