Auto Review Honda E I
Verstand op nul
Honda e Advance
- Pluspunten
- Hebbeding
- Aanstekelijk rijgedrag
- Weelderige aankleding
- Uniek interieur
- Minpunten
- Beperkte binnenruimte
- Bescheiden actieradius
- Stevige prijs
Al sinds in 2017 het eerste studiemodel verscheen, bestaat er grote opwinding rond de Honda e. De volledig elektrische stadsauto maakt op straat zo mogelijk nog meer indruk dan op de beursvloer. Helaas geldt dat ook voor zijn prijskaartje. Maar misschien moeten we daar maar niet teveel over nadenken, want anders kon het nog wel eens gauw afgelopen zijn met dit bijzondere ding.
Conclusie
Rationeel gezien is er geen reden om een Honda e te kopen. Voor een soortgelijk bedrag zijn er bij andere automerken grotere modellen te koop en als je juist een stadsmini zoekt, hoeft die heus geen 35 mille te kosten. Geen van de alternatieven maakt echter zoveel gevoelens los. En dan hebben we het nog niet eens over de ongekende luxe aan boord van de Honda! Dit soort auto’s moeten gekoesterd worden: laten we hopen dat er daarvoor genoeg gegadigden te vinden zijn.
Type auto en prijs
Eens in de zoveel tijd komt er een auto voorbij waarvan je op voorhand weet dat -ie uit zal groeien tot een klassieker. De Honda e is zo’n auto: de volledig elektrische stadsmini hint net zo goed naar de toekomst als het verleden van de Japanse autofabrikant. Het bijzondere lijnenspel dat daaruit voortkomt, oefent een enorme aantrekkingskracht uit: we kennen niemand, die het een lelijke auto vindt. Dat is maar goed ook, want Honda verlangt er een stevige € 35.330 voor. Voor een dergelijk bedrag kun je ook bij Peugeot terecht voor een e-208 (vanaf € 34.900). Hyundai heeft voor iets meer geld (minimaal € 36.995) een IONIQ electric in de aanbieding. Beide alternatieven bieden extra binnenruimte en een grotere actieradius. Zelfs de stadsautodrieling van de Volkswagen-groep komt verder op een lading stroom en die modellen zijn stuk voor stuk bijna 10 mille voordeliger! De Seat e-Mii, Skoda Citigo iV en Volkswagen e-Up hebben echter niet de snuisterijen aan boord die Honda standaard meelevert. Bovendien zien ze er een stuk alledaagser uit.
Hoe rijdt de Honda e
Hoewel de e niet noemenswaardig veel kleiner is dan Honda’s MPV de Jazz, oogt hij wel zo. De wielen bevinden zich op de hoeken van de carrosserie, wat hem samen met de gladgestreken koets een dynamisch voorkomen geeft. Eenmaal achter het stuur ervaar je de e ook als rap: de besturing is aangenaam direct en de elektromotor geeft in één klap zijn vermogen af. Wij maakten kennis met de 154 pk sterke variant, die in de sportstand werkelijk als vergif gaat. Het maximale koppel bedraagt 315 Nm, ongeacht de gekozen motorisering. Het batterijpakket van de Honda gaat onder de inzittenden schuil, de motor ligt achterin. Bovendien zijn het de achterwielen die worden aangedreven, wat alleen maar bijdraagt aan de sportieve rijeigenschappen. Bijkomend voordeel is, dat de e een hele korte draaicirkel heeft. De cabine van de EV is voorin aangenaam ruim, met een bescheiden middentunnel en stoelen die niet zouden misstaan in de woonkamer. Ze zijn ook bekleed met hetzelfde materiaal als jouw bankstel, omdat de Japanners een huiselijke sfeer wilden creëren aan boord. Of hen dat is gelukt, lees je bij het testonderdeel ‘De Honda e van binnen’. De stoelen zitten in ieder geval comfortabel, al kregen we na verloop van tijd last van onze onderrug. Met een druk op de knop kun je de Honda met één pedaal rijden: de mate waarin je het gas lost, bepaalt hoeveel de elektrische stadsauto op de motor afremt. Afhankelijk van de gekozen rijmodus heb je daarbij de keuze uit maar liefst zeven (!) regeneratiemogelijkheden. Die bedien je door middel van flippers achter het stuur. Voor zo’n kleine auto is het zicht rondom redelijk, al ontstaat er over je schouder een fikse dode hoek. Om zoveel mogelijk kilometers uit een batterijlading te peuteren, heeft Honda gekozen voor camera’s in plaats van buitenspiegels. Met zulke techniek zijn we sinds de Audi e-tron bekend, alleen hebben de Japanners beter nagedacht over de locatie van de monitoren. Die prijken namelijk op de hoeken van het dashboard. Dat voelt een stuk logischer dan bij de Duitse SUV, die zulke schermen ter hoogte van de deurklink heeft zitten. Optioneel kun je er zelfs voor kiezen om de e uit te rusten met een monitor in plaats van een achteruitkijkspiegel. Daarvoor gebruikt de Honda een camera achter de achterruit. Handig wanneer de EV vol passagiers zit, maar of het ook prettig kijkt, is sterk aan smaak onderhevig. Bij het invoegen op de snelweg of het manoeuvreren in een parkeergarage is het namelijk lastig om de afstand in te schatten tot het achteropkomend verkeer. Of een blinde muur. Gelukkig voorzien de Japanners in verschillende hulpsystemen om ongelukken te voorkomen. Standaard beschikt de Honda over verkeersbordherkenning, actieve rijstrookassistentie en een noodstopsysteem. Dode hoek signalering en een waarschuwing voor kruisend verkeer zijn voorbehouden aan het duurste uitrustingsniveau.
De Honda e van binnen
De opwinding rond de Honda e wordt niet alleen verklaard door het futuristische uiterlijk van de stadsauto, maar ook door hoe het wagentje er van binnen uitziet. De bestuurder kijkt namelijk uit op een volledig digitaal instrumentarium, dat zich inclusief de monitors van de cameraspiegels uitstrekt over de volledige breedte van de auto. Jouw bijrijder heeft minstens zoveel inspraak op wat er op die schermen gebeurt: met een druk op de knop kun je bijvoorbeeld de navigatiekaart en de radiobediening van plek laten wisselen. Onderaan de middenconsole bevinden zich een volwaardig stopcontact en een heuse HDMI-aansluiting, zodat je tijdens het opladen van de elektrische auto naar de programma’s van een streamingdienst kunt kijken. En als je dat niets vindt, zit er in het bedieningsmenu een functie verborgen, waarmee je de klokkenwinkel omtovert in een virtueel aquarium. Het wonderlijke stuk technologie wordt standaard meegeleverd op de e, wat mede de hoge aanschafprijs verklaart. Zoals eerder al gezegd, heeft Honda zich voor het interieur laten inspireren door de nieuwste woontrends. In het plafond vind je spotjes zoals thuis in de keuken, her en der keren smaakvolle houtstrips terug en de gordels zijn niet zwart, maar bruin van kleur. De gebruikte materialen ogen niet alleen fraai, maar zijn ook plezierig om aan te raken. Minder aangenaam is de beperkte hoofdruimte op de achterbank: wie langer is dan gemiddeld, zit met gebogen hoofd achterin. De achterpassagiers moeten het zonder ventilatiemogelijkheid stellen, maar hebben wel twee stroompunten tot hun beschikking. Met minimaal 171- en maximaal 863 liter houdt de bagageruimte niet over. Bijzonder: de achterbank is alleen in zijn geheel neerklapbaar. Je beschikt echter wel over een vlakke laadvloer.
De Honda e en het milieu
Het batterijpakket van de Honda e is 35,5 kWh groot. Daarmee is de EV op papier goed voor een rijbereik van 220 kilometer, maar bestel je een maat grotere wielen, dan slinkt die actieradius tot 205 stuks. De Japanners geven jou echter allerhande middelen om zo dicht mogelijk bij dat fabriekscijfer in de buurt te komen. We noemden al het achterwege laten van de buitenspiegels en een veelvoud aan regeneratiemogelijkheden. Tijdens onze actieradiusproef, die over een gevarieerde route van het ANWB hoofdkantoor in Den Haag naar luchthaven Lelystad en weer terug voert, kwam de zakjapanner 162,5 kilometer ver. Op de boordcomputer prijkte een restant van 8 kilometer. Als er geladen moet worden, dan kan dat gelukkig ook aan een snellaadpaal. De e heeft een CCS-aansluiting, die pontificaal op de motorkap huist. De EV weet raad met een laadsnelheid van maximaal 100 kW. Het batterijpakket is vloeistofgekoeld, waardoor je een dergelijke handeling desnoods meerdere malen achter elkaar kunt herhalen. In een half uurtje zijn de accu’s dan weer voor 80 procent vol. Aan een openbaar laadpunt ben je aanmerkelijk langer bezig: de Honda kan daar maar met een fase laden, zodat je tussen de 4- en 9 uur zoet bent. Aan een huis-, tuin- en keukenstopcontact kan het zelfs tot 19 uur duren voordat de elektrische stadsmini weer op krachten is gekomen. Er zit een applicatie bij de auto, waarmee je op afstand het laadproces in de gaten kunt houden. Ook kun je de verwarming vast inschakelen of vrienden en familie toegang tot de EV geven met een digitale sleutel.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
