Auto Review Peugeot 2008 II
Leuke auto, maar pas voor de Pure Tech-motor
De Peugeot 2008 is een compacte crossover. Nieuw was hij destijds best aan de prijs. De tweedehandsprijzen zijn gelukkig een stuk vriendelijker. Maar pas op voor de 1.2-benzinemotor.
- Pluspunten
- Prijs
- Ruimte
- Minpunten
- 1.2 Pure Tech motor kan flinke problemen hebben
Wat vindt de Wegenwacht?
- Deze auto maakt gebruik van de beruchte 1.2 Pure Tech motor. Deze motoren gaan vaak overmatig olie verbruiken dankzij de natte-distributrieriem-constructie. Bovendien kunnen er door overmatige slijtage van de riem motorstoringen optreden. Als de riem breekt, leidt dat meestal tot onherstelbare schade aan de motor.
- Zie: PureTech motor en Problemen PureTech-motoren - Wat zijn je rechten?
- Ergens in de loop van juli 2023is de 1.2-motor gemodificeerd, er is een distributieketting geplaats i.p.v. een -riem en het is nu een mild hybride krachtbron. Deze motor is nog niet zo lang beschikbaar maar de Wegenwacht kent geen problemen bij deze motoren.
- De SOS-knop bij de binnenspiegel doet het soms niet. Op zich geen ramp, maar voor de APK is het wel een afkeurpunt. In alle nieuwe auto’s vanaf voorjaar 2018 is dit oproepsysteem verplicht ingebouwd. Dit euvel dreigt inmiddels een bekend gebrek te gaan worden voor Peugeot en aanverwante merken. We horen het met regelmaat en de kosten zijn pakweg 800 euro. Het is dus belangrijk dat er geen storing getoond wordt tijdens de keuring. Check dus of dat lampje het doet.
Over de Peugeot 2008
Om maar met de deur in huis te vallen: bij deze Peugeot 2008 moet je met twee dingen goed rekening houden: de 1.2-benzinemotor kan fikse problemen hebben en als de SOS-knop bij de binnenspiegel het niet doet, is dat reden voor afkeur bij de APK. Beide zaken wil je natuurlijk niet. Om maar bij dat laatste te beginnen: verzeker je er tijdens een testrit van dat de knop het doet en doe navraag bij de verkoper.
Wat die motor betreft, ergens rond juli 2023 is er een belangrijke modificatie doorgevoerd en vanaf dat moment is de 1.2-benzinekrachtbron wel betrouwbaar. Onderzoek dus goed welke motor in de 2008 van jouw keuze hangt.
Uitvoeringen en varianten
- De 1.2-motor was beschikbaar met drie vermogens: 102 pk, 130 pk en 156 pk
- Er is keuze uit Blue Lease Active, Blue Lease Allure, Active, Active Pack Style, Allure en Allure Pack.
- De 130 en 150 pk versies zijn er ook met automaat en als GT-versie.
De Peugeot 2008 als occasion
In Almere bij de grote Peugeot/Stellantis-dealer Janssen Van Kouwen vonden we een keurige Peugeot 2008 GT voor € 21.890 euro. Hij had 84.000 km op de teller staan en was van het bouwjaar 2021. Dit model van de 2008 is er vanaf zo’n 14.000 euro. Je hebt dan te maken met exemplaren die zo’n 160.000 kilometer hebben gereden en stammen uit 2020.
Er is een flink aanbod van deze auto en shoppen heeft echt zin, want de vraagprijzen en kilometerstanden kunnen aardig van elkaar verschillen. Het gros van de 2008’s staat bij de officiële merkdealer. Daar betaal je ook wat meer, maar heb je wel de rust dat je gemakkelijker terug kunt mocht er onverhoopt iets niet helemaal in orde zijn. Bij een handelaar is dat een stuk lastiger.
De proefrit
De rijeigenschappen zijn dik in orde. Onze auto beschikt over 155 pk en 240 Nm en die komen uit een 1,2 liter, driecilinder benzinemotor. Die krachtbron reageert levendig op de bewegingen van het gaspedaal. Deze krachtige driepitter is uitsluitend verkrijgbaar met een achttraps automaat.
Vering en demping zijn over het algemeen comfortabel, alleen korte oneffenheden worden stoterig doorgegeven aan de inzittenden. Iedere 2008 heeft een noodstopsysteem, actieve rijstrookassistentie, verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning. Kijk even goed of je te maken hebt met de ‘uitgeklede’ versies van deze hulpsystemen of met de optionele systemen die ook echt ingrijpen in plaats van alleen waarschuwen. Een exemplaar met een achteruitrijcamera is het overwegen waard want het zicht rondom is niet bijster goed. Goed om te weten: er mag 1.200 kilogram aan de trekhaak.
Deze Peugeot beschikt over de kenmerkende ‘i-Cockpit’, waarbij je een klein stuurwiel hebt zodat je óver het kleine stuurtje de klokkenwinkel goed kan zien. In sommige versies is die niet alleen digitaal maar ook driedimensionaal uitgevoerd. De belangrijkste gegevens worden dan op de voorgrond geprojecteerd. Via sneltoetskoppelingen, die er uitzien als fraaie tuimelschakelaars, ga je snel naar diverse bedieningen in het infotainmentsysteem. Het aanraakscherm is mat uitgevoerd, zodat je er minder vette vingers op ziet.
Conclusie
De Peugeot 2008 met benzinemotor is een ruime en comfortabele crossover die als occasion goed betaalbaar is en waarvan een flink aanbod is. Verdiep je eerst wel goed in de problematiek rond de 1.2 Pure Tech-motor.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Peugeot 2008.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
