Auto Review Peugeot 2008 II
Peugeot e-2008 is betaalbare tweedehands EV
De Peugeot e-2008 is een volledig elektrische variant van de Peugeot 2008. Nieuw was hij voor particuliere kopers niet interessant door z’n prijskaartje, maar als occasion is hij wél een stuk bereikbaarder.
- Pluspunten
- Ruimte
- Prijs
- Minpunten
- Problemen boordlader
Wat vindt de Wegenwacht?
Op zich is dit een prima en betrouwbare auto. Er zijn wel enkele euvels bekend die met het laden te maken hebben:
- De boordlader (OBC) veroorzaakt meer dan eens problemen. De auto laadt dan niet meer op aan een publieke laadpaal. Wegewacht-tip: lukt het laden niet aan de laadpaal, dan lukt het doorgaans nog wel aan de snellader. Repareren van de boordlader is een dure aangelegenheid: je bent zomaar 4.000 euro kwijt. Niet erg als de auto nog in de garantie zit, maar als jehet zelf moet betalen is uitwijken naar AC-Tronics een mogelijkheid. Zij bieden een gereviseerde boordlader aan voor 2.000 euro.
- De 2008 is geleverd met 2 batterijpakketten: 50 kWh en de 54 kWh. De 54-variant is niet alleen iets groter maar ook veel efficiënter. Hierdoor is deze vooral bij lagere temperaturen veel beter in staat om toch een goede actieradius te behalen.
- Check bij aanschaf van een tweedehands e-2008 de levensduur van de batterij (SOH: state of health). Vooral het 50 kWh-batterijpakket wil nog wel eens flink minder capaciteit hebben na verloop van tijd.
Over de Peugeot e-2008
Kostte de Peugeot e-2008 tijdens zijn marktdebuut in 2019 nog ruim 40.000 euro, vandaag de dag vind je een gebruikt exemplaar voor zo’n 18 mille. Dat maakt deze elektrische plotseling een stuk aantrekkelijker, waarbij ook meetelt dat hij voor een EV niet heel erg zwaar is: 1.523 kg, waarvan 260 kg op conto komt van het accupakket. Goed om te weten want we betalen ook over EV’s tegenwoordig wegenbelasting en de hoogte ervan wordt bepaald door het wagengewicht.
De compacte crossover deelt zijn bodemgroep met dat van de Peugeot 208, een ‘normale’ hatchback waarvan eveneens een elektrische uitvoering bestaat. Nieuw waren concurrenten zoals de Hyundai Kona Electric en Kia e-Soul een paar duizend euro duurder maar beide Koreanen hebben een groter batterijpakket aan boord hebben en dus ook verder komen op een lading stroom. Op de duurste uitvoeringen van de e-2008 is een veredeld vierwielaandrijvingssysteem leverbaar, dat werkt met behulp van ESP.
Uitvoeringen en varianten
De e-2008 is in diverse uitvoeringen geleverd.
- Tussen 2019 en 2023 waren er de e-2008 Active, de e-2008 Allure en de e-2008 GT.
- Tussen 2020 en 2023 waren er de e-2008 Active Pack en de e-2008 Allure Pack.
- Tussen 2020 en 2022 was er bovendien de e-2008 GT Pack.
- In 2021 waren er ook nog de e-2008 Blue Lease Active en de e-2008 Blue Lease Allure.
- Van 2022 tot en met 2023 had je tevens de e-2008 Style.
De Peugeot e-2008 als occasion
Bij de grote Peugeot-dealer Janssen Van Kouwen in Almere vonden wij een fraaie e-2008 (50 kWh) uit december 2021 met 37.527 km op de teller. Hij is gespoten in Fushion Orange Paint. Hartstikke fris en fruitig om te zien – maar wees gerust, ze zijn er ook in wat kalmer grijs en zwart.
De vraagprijs luidt € 17.500, wat voor deze EV een keurige prijs is, gezien de kilometerstand en het feit dat het een rijk uitgeruste GT-editie is. Er staat keurig bij vermeld dat de state of health (SOH) van het accupakket nog 92 procent bedraagt. In vier jaar tijd heeft de batterij dus 8 procent aan capaciteit verloren. Op zich best oké, maar lager moet het na vier jaar ook niet zijn. Overigens geeft Peugeot 8 jaar of 160.000 km garantie op het batterijpakket, dus die garantie loopt nog bij onze testauto.
Er is een flink occasionaanbod van de Peugeot e-2008. De meeste staan bij de officiële Peugeot-dealers. Vraagprijzen liggen tussen de 14.000 en 19.000 euro.
De proefrit
De batterijen van de e-2008 leggen zo’n 260 kilogram extra gewicht in de schaal ten opzichte van zijn brandstofmotor-broers. In de bocht voel je dat extra gewicht weliswaar, maar storend wordt dat nooit. Het gewicht ligt in de bodem van de auto en dat komt de stabiliteit juist ten goede. Het onderstel weet helaas niet zo goed raad met korte oneffenheden.
De besturing biedt voldoende gevoel en met 260 Nm koppel en 136 pk vermogen kun je prima met het verkeer meekomen. De Peugeot mag geen aanhanger trekken. Bij het uitstappen blijkt dat je vrij diep in de auto zit: je moet nadrukkelijk over de dorpel heen naar buiten, ondanks dat dit een crossover is. Op de achterbank profiteert de e-2008 van z'n grote wielbasis. In vergelijking tot de Peugeot 208 heb je zes centimeter extra beenruimte. Ook de hoofdruimte is in orde.
De laadcapaciteit aan een snellaadpaal bedraagt maximaal 100 kW. De e-2008 kan met drie fasen laden, dus aan een gewone publieke laadpaal zou je in het gunstigste geval vijf uur en een kwartier zoet zijn. Op papier is het rijbereik 310 kilometer groot, maar tijdens eerder gehouden actieradiusproef, bij een buitentemperatuur van 10 graden, haalden wij dat niet. We konden toen 232 kilometer afleggen, wat naar hedendaagse begrippen aan de krappe kant is. Reken op een gemiddeld stroomverbruik van 17,7 kWh per 100 km, wat best flink is voor een compacte EV.
Conclusie
De Peugeot e-2008 is een betaalbare, moderne elektrische auto die dankzij zijn crossover-vorm de nodige ruimte biedt, voor een auto in zijn klasse. Veelrijders zullen de actieradius aan de krappe kant vinden. Euvel is dat de boordlader voor problemen kan zorgen.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Peugeot e-2008.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
