logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Alfa Romeo Tonale I

Een PHEV, maar dan lekker anders dan de rest

Alfa Romeo heeft het aanbod van de Tonale veranderd. Er is voortaan één plug-in hybride aandrijflijn leverbaar, met vierwielaandrijving en 270 pk. Uiterlijk en uitrusting ondergingen ook kleine wijzigingen. Wat is gebleven: die typisch Italiaanse flair. Wat een leuke auto is dit!

Pluspunten
  • Rijeigenschappen
  • Standaard vierwielaandrijving
  • 8 jaar garantie
  • Aandrijflijn
Minpunten
  • 1 type aandrijflijn

Conclusie

De Alfa Romeo Tonale is een klein pareltje in het overvolle aanbod van middenklasse stekkerhybride auto’s. De Italianen hebben erg hun best gedaan van de Tonale iets speciaals te maken. Dat zie je aan de vormen van de koets, je ziet het aan het fraaie lak-kleurenpallet waaruit je kunt kiezen en aan het smaakvol vormgegeven interieur. Hij is echt significant anders dan z’n concurrenten.

Maar je merkt het vooral ook zodra je met deze Alfa gaat rijden. Er zijn technische verfijningen doorgevoerd en die mogen met recht als zodanig worden gekwalificeerd. Hij stuurt fijn mede dankzij een grotere spoorbreedte en hij heeft veel trekkracht voorhanden. Waar bij het vorige model het samenspel tussen benzinemotor en elektromotor wat stoterig verliep, is de wisseling tussen de twee motoren nu schokloos. Een duidelijke verbetering. Uniek in deze klasse is de standaard vierwielaandrijving. Alfa Romeo heeft zelf in elk geval veel vertrouwen in deze auto: je krijgt tot 8 jaar garantie. Niet verkeerd.

Type auto en prijzen

Prijzen zijn nu (oktober 2025) nog niet bekend, maar ga er maar vanuit dat de Tonale er is vanaf zo’n 48.500 euro. Dit is een zogeheten C-segment SUV en de concurrentie is hevig. Van de Audi Q4 en de BMW X1 tot de Peugeot 5008 en de Kia Sorento, waarbij de ene dan goedkoper is maar beduidend minder pk’s biedt. En de andere concurrenten óver die 270 pk van de Alfa heengaan, maar ook beduidend duurder zijn.

Kijk je naar de standaard vierwielaandrijving, dán blijkt de Tonale de goedkoopste in dit deel van de markt. Verder biedt Alfa Romeo nu tot liefst 8 jaar garantie op de Tonale, wat vooral interessant is bij doorverkopen na pakweg vier jaar. Mits bij de dealer onderhouden is die garantie dan overdraagbaar.

Alleen nog als PHEV

Het aanbod van de Tonale is met de komst van dit gefacelifte model in Nederland flink vereenvoudigd. De dieselversie en de 1.5 liter hybride zijn niet meer leverbaar. Er is nu alleen nog de 1.3 plug-in hybride. Die is goed voor 270 pk en heeft altijd vierwielaandrijving, vandaar de naamstoevoeging Q4. De auto komt er in de versies Tonale, Tonale Ti, Tonale Veloce en tijdelijk als Tonale Sport Speciale, een launch edition die is gebaseerd op de Veloce.

Alfa Romeo Nederland verwacht dat de auto naast leaserijders, ook veel particulieren zal aantrekken, waarbij de meest verkochte versie de Veloce zal zijn. De Ti blijft qua prijs net onder de 50 mille, de Veloce zit erboven. De verwachting is dat mensen die nu nog vol-elektrisch rijden, de stap naar een plug-in hybride zullen maken omdat de bijtelling van EV’s zal stijgen.

Hoe rijdt de Alfa Romeo Tonale?

De vernieuwingen aan de Tonale omvatten veel meer dan alleen wat nieuwe kleurtjes en hier en daar wat retouches, zoals je vaak bij facelifts ziet. Nee, Alfa Romeo is er echt even voor gaan zitten en heeft de auto grondig aangepakt.

Wat te denken bijvoorbeeld van het verbreden van de spoorbreedte met een extra centimeter? Dat heeft namelijk een positieve invloed op de sportieve rijeigenschappen. De reden achter deze verfijning schuilt in de filosofie van het Italiaanse merk. Alfa Romeo staat bekend om z’n emotionele en temperamentvolle vormgeving en sportieve rijgedrag. De bestuurder moet kunnen genieten van z’n auto en van het autorijden. ‘Een Alfa is emotie en niet een rijdende computer met AI-techniek,’ zo zei een woordvoerder tijdens de onthulling.

Fijn stuurgedrag

Die extra spoorbreedte blijkt te werken. Als je de Tonale met stevige snelheid een bocht doorloodst merk je dat de koets weinig overhelt en het stuurgedrag neutraal blijf. Dat verhoogt de feestvreugde, waarbij het ook helpt dat de Tonale rondom McPherson veerpoten heeft met op de achteras ook nog eens stabilisatiestangen. De dempers zijn uitgevoerd met zogeheten dual stage valves. De kleppen in de dempers zorgen voor een goed gedoseerde mate van demping. Waarvan akte.

Samenspel motoren verbeterd

Een andere belangrijke wijziging is het samenspel tussen de elektromotoren en de brandstofmotor. Bij het oude model voelde je een lichte schok als de ene motor het van de andere overnam. In deze nieuwe Tonale is het zo vloeiend dat je het alleen nog kunt merken aan de naald van de toerenteller. Daarbij schakelt de zestraps automaat mooi vloeiend en op de juiste momenten.

Verder is de gasrespons directer geworden en het turbogat verkleind, al was dat in de vorige Tonale wat ons betreft al in orde. Dat de Tonale nu alleen nog met vierwielaandrijving verkrijgbaar is, zal niemand een bezwaar vinden. Het biedt immers extra grip. Tot slot, uiterlijk zijn er vooral in de neus wat wijzigingen doorgevoerd. Oordeelt u zelf of het een verbetering is.

De Alfa Romeo Tonale van binnen

Trek het portier open en iedereen die een beetje van esthetisch verantwoorde vormgeving houdt, zal gaan glimlachen. Zoals het Alfa’s betaamt is het interieur prachtig. Natuurlijk, het is ten opzichte van het vorige model nauwelijks veranderd, maar dat is dus maar goed ook.

De testauto is uitgerust met een zogeheten Techno-pakket en dat betekent dat je een 360-graden camera hebt en een Harman Kardon stereo-installatie van 470 Watt. Nieuw is het draadloos opladen van je smartphone waarbij de telefoon gekoeld wordt. Verder is de rijselector nu een draaiknop en kan de auto tot op zekere hoogte automatisch inparkeren. Qua bekleding is er nu keuze uit imitatie-leer of zwart-wit alcantara. Vooral dat laatste is erg fraai.

Op de achterbank is er voor mensen van 1 meter 80 ruim voldoende hoofd- en beenruimte. De achterpassagiers beschikken over een USB-C aansluiting en de middentunnel is relatief laag, zodat je ook in het midden normaal kan zitten. De achterbak kent geen tildrempel en onder de vloer zit een bak voor de laadkabel.

De Alfa Romeo Tonale en het milieu

De Alfa Romeo Tonale Q4 kan maximaal 65 kilometer puur elektrisch rijden. Dat is niet baanbrekend maar volstaat bijvoorbeeld voor een woonwerkrit – die gemiddeld genomen in Nederland zo’n dertig kilometer enkele reis bedraagt.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met eenrichtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Alfa Romeo Tonale.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.