Auto Review BMW X1 III (U11)
Een echte BMW?
BMW X1 PHEV
- Pluspunten
- Aandrijflijn
- Verbruik
- Waardevast
- Comfort
- Minpunten
De BMW X1 is er als compleet nieuw model, met een keur aan aandrijflijnen en uitrustingsniveau ’s. Maar de X1 heeft wel een echte BVMW-achilleshiel; als je ‘m op smaak brengt gaat stevig de meter lopen. En juist in weggedrag is het minder een BMW dan we verwachtten.
Conclusie
De BMW is in veel opzichten het beste jongetje van de klas. Vooral waar het om algehele aandrijflijn gaat en het daarmee samenhangende, prachtige brandstofverbruik. Ook in de afwerking is hij onberispelijk. Je hebt echt het gevoel in iets speciaals te zitten. Maar BMW zou er goed aan doen nog eens kritisch naar de wegligging te kijken. Hoewel comfortabel en veilig zijn we juist van BMW’s gewend dat ze een erg goed, sportief weggedrag hebben. Deze X1 is echter aan de stoterige kant en de besturing mist (voor een BMW) wat gevoel. De over het algemeen kritische BMW-klant zou hier wel eens moeite mee kunnen hebben. Een flinke achilleshiel is zijn prijsniveau. De instapprijzen lijken in orde maar voordat er een auto staat met het comfort dat je op dit niveau wenst, ben je vele duizenden euro’s verder.
Type auto en prijzen
De allernieuwste X1 van BMW is de kleinste in de X-serie van het Duitse merk. Het is dus een SUV en hij is van voor tot achter nieuw. BMW biedt een breed scala aan motoren aan. Er zijn drie mild-hybride benzinemotoren, twee plugin hybrides, een geheel elektrische versie en zelfs drie diesels. In Nederland zijn die elektrische versie en die PHEV’s natuurlijk het belangrijkst. De X1 is er vanaf € 49.650 of 795 euro in de maand als je gaat private leasen. Dan krijg je de 138 pk sterke instapbenzineversie. Deze testauto is de duurste van de twee leverbare PHEV’s. Het is de xDrive 30e om precies te zijn. Er is ook nog een 25e. De 30e kost vanaf 54 mille en is goed voor een gecombineerd vermogen van 326 pk. Maar zoals dat bij BMW’s gaat is de testauto een stukje duurder. Die kost namelijk een forse 75 mille. Dat komt door alle extra’s. Een M-sportpakket en drie pakketten drijven de prijs flink op. Dat blijft toch altijd wel een ding bij BMW’s. Het zijn prachtige auto’s maar voordat je de auto écht hebt zoals je ‘m zou willen, is die vanafprijs helemaal achter de horizon verdwenen.
Hoe rijdt de BMW X1?
BMW heeft wat dat betreft een reputatie hoog te houden. De zit in de X1 is zoals je dat van een BMW verwacht. Je zit in kuipstoelachtige zetels en je kan prima de juiste zitpositie vinden. De xDrive 30e is een vierwielaangedreven auto. Een elektromotor drijft de achterwielen aan en de anderhalve liter driecilinder benzinemotor (150 pk) de voorwielen. Het gecombineerde vermogen van 326 pk en het koppel van 477 Nm zijn natuurlijk heerlijk. De auto voelt minder sportief aan dan bijvoorbeeld een Alfa Romeo Tonale-in-D-stand, maar je merkt wel dat BMW de kunst van motoren bouwen tot in de puntjes beheerst. Overigens zou je dat ook verwachten van de afstemming van het onderstel maar dat is in dit geval niet zo. De X1 komt wat stoterig over en ook de besturing biedt net te weinig gevoel, wat jammer is want hij stuurt wel zeer precies en direct. De veelal kritische BMW-klanten zouden zich hier wel eens aan kunnen storen.
De diverse rijmodi hebben merkwaardig genoeg meer te maken met comfort dan met bijvoorbeeld sportiviteit. Zo is er een relax-stand waarbij de massagestoelen aan gaan en is er een efficiency stand waarin de auto weliswaar iets meer regenereert, maar echt spannend is dat niet. De X1 heeft brake-by-wire. Er is dus niet langer een mechanische verbinding tussen het rempedaal en de reminstallatie. In feite geef je een remopdracht aan de computer. Dat is gedaan om de overgang van regenererend remmen naar mechanisch remmen vloeiend te maken. Dat is verdraaid goed gelukt. Je voelt niet wanneer de mechanische remmen erbij komen.
De BMW X1 uitgerust met een noodstopinstallatie die remt voor fietsers en voetgangers. Onder de noemer Active Guard heb je een rijstrookassistent en een waarschuwing voor tegemoetkomende voertuigen bij linksaf slaan inclusief remfunctie. De X1 heeft verder standaard een motorkap die bij een aanrijding met een voetganger razendsnel een stukje omhoogkomt om de onfortuinlijke wandelaar een wat zachtere landing te geven. Mooi, maar als je meer aanvullende rijhulpsystemen wilt, van adaptieve cruise control en dode-hoek-detectie tot verkeersbordherkenning, dan zul je moeten bijbetalen. Er zijn diverse pakketten en die variëren in prijs van 600 euro tot ruim twee mille.
De BVMW X1 van binnen
Stap je in in de BMW dan valt één ding direct op. Althans, als je BMW’s gewend bent natuurlijk. En dat is dat het interieur zeer sterk lijkt op dat van de 2-serie Active Tourer. Ook hier zien we dat fraaie gebogen scherm dat eigenlijk uit twee aan elkaar geplakte displays bestaat. Ziet er prachtig uit. En we zien dat de voor BMW zo kenmerkende iDrive druk-en-draaiknop op de middenconsole is verdwenen. Vanaf nu bedien je alles via het aanraakscherm. Er zijn nog een paar knopjes – voor bijvoorbeeld het volume van de radio en de rijmodi, maar dat is het. En je vindt hier de schakelaar van de automaat. Je kunt uit de hele constructie – de boel ‘zweeft’ boven een bergvak – meteen ook opmaken dat in de X1 never nooit een handbak zal komen. Het instrumentarium is mooi maar zit propvol met cijfertjes en symbooltjes, welke projectie je ook kiest. Gelukkig is er een heel fijne head up-display die zeer goed afleesbaar is.
Gebruik je de navigatie dan zie je in het infotainmentscherm bij afslagen en kruisingen camerabeelden van de auto met daarin geprojecteerd welke kant je op moet. Een prachtige manier van augmented reality.
Handig is de manier waarop je je telefoon draadloos oplaadt. Hij zit achter een klemmetje zodat ie niet gaat schuiven. Maar, het zal geen verrassing zijn, het kost je wel extra. In dit geval zit het in een pakket met grootlichtassistent en een automatisch dimmende buitenspiegel. Het materiaalgebruik is netjes maar als je goed kijkt en het vergelijkt met bijvoorbeeld een 5-serie is het bij sommige knopjes toch nèt allemaal wat minder. Maar goed, het blijft fraai.
De BMW X1 staat op het platform waarop ook de 2-serie Active Tourer, de BMW 1-serie en de MINI Countryman staan. Dat geeft een beetje een beter idee van de maatvoering van de auto. De X1 is 4,5 meter lang. Wat betekent dat voor de binnenruimte? Welnu, het is niet de ruimste SUV die wij kennen. Achterin zit je met je benen maar net vrij. De achterbank is optioneel 13 cm verschuifbaar, maar dat dat betekent vooral dat je wat meer bergruimte kunt creëren. De leuning is in de testauto verstelbaar in meerdere standen. De hoofdruimte is wel in orde. Door de ver naar binnen stekende middentunnel zit je als middelste passagier achteren niet echt prettig.
De kofferruimte dan. Die is met de achterbank op z’n plek 490 liter groot en met alles weggeklapt 1.495 liter. De vloer loopt dan op. De bodem is niet verstelbaar. Wel is er een groot vak voor de laadkabel.
De BMW X1 en het milieu
Tijdens onze 220 kilometerlange, vaste vebruiksronde kon de BMW bij aanvang volgens de boordcomputer 69 kilometer ver komen op een lading stroom, waar de fabriek 80 km belooft. De buitentemperatuur van een graad of 7 zal daarbij een rol hebben gespeeld. De stroom opsparen en later inzetten lukt niet. Uiteindelijk scoorde de BMW een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 21,7. Dat is echt heel netjes. Aan een 11 kW wallbox of een openbare laadpaal is de batterij van de BMW in 2,5 uur weer van leeg 100 procent vol. Voor 961 euro kun je op de BMW een boordlader krijgen die de laadsnelheid verhoogt naar 22 kW.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
