logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Alfa Romeo Tonale I

Sportieve premium SUV

Alfa Romeo Tonale 1.3 PHEV Q4 Edizione Speziale

Pluspunten
  • Prestaties
  • Weggedrag in Dynamic
  • Comfort
Minpunten

De Alfa Romeo Tonale is een compacte, sportieve SUV en de eerste Alfa Romeo die deels elektrisch is aangedreven. Hij moet het opnemen tegen premium-modellen zoals de Volvo XC40 en de BMW X1. Geen misselijke concurrenten dus, maar deze nieuwe Alfa blijkt zich prima staande te houden.

Conclusie

De Alfa Romeo Tonale is de eerste Alfa met een deels elektrische aandrijving. De auto is bedoeld als compacte SUV in het zogeheten premium deel van de markt. Die claim maakt hij waar. Weliswaar is het materiaalgebruik nog voor verbetering vatbaar, maar de Alfa Romeo Tonale beleef je wel degelijk als een luxe SUV. Bovendien ook als een lekker sportieve, zolang je auto in de Dynamic-stand rijdt. Wat dat betreft voegt deze Alfa echt iets toe in dit deel van de markt. Hij is bijvoorbeeld sportiever dan de BMW X1.

Type auto en prijzen

Het Italiaanse automerk Alfa Romeo komt niet zo heel vaak met een nieuw model maar nu is het weer een keer zover. Dit is de Alfa Romeo Tonale. Een compacte SUV en de eerste Alfa Romeo die deels elektrisch is aangedreven. Hij moet het opnemen tegen premium modellen zoals de Volvo XC40 en de BMW X1. Alfa is dus eindelijk de weg van elektrificatie ingeslagen want de Tonale is altijd deels elektrisch aangedreven. Zo is er een mild hybride krachtbron van 130 of 160 pk. En er is een plugin hybride, goed voor 280 pk. In 2024 komt er nog een geheel elektrisch aangedreven versie bij.

Er zijn vijf uitrustingsniveau’s: Super, Sprint Ti, Veloce en Edizione Speziale. Prijzen beginnen bij een vriendelijke 43 mille voor de goedkoopste mild hybride. Wij hebben de Plugin Hybride getest. Om precies te zijn de vierwiel-aangedreven 1.3 PHEV Q4 Edizione Speziale en die kost ruim € 55.000. Ga je een Tonale private leasen reken dan op vanaf zo’n 660 euro in de maand. Veel? Ja en nee; een vergelijkbare BMW X1 is zo’n 75 euro per maand duurder.

Wat veel liefhebbers zich wellicht afvragen; Is het een echte Alfa? Voor wat betreft z’n uiterlijk zeggen we volmondig: ‘ja’. De kenmerkende grille, de booskijkende koplampen. Het ziet er allemaal sportief en geslaagd uit. Ook aan de achterzijde ziet de auto er prima uit gezien het feit dat dit een SUV is. Pal van opzij is het wat minder een Alfa. Kan ook niet anders, een SUV is nu eenmaal wat hoger. Echte Alfa’s zijn volgens de puristen sportieve sedans of coupés zoals de Giulia en de GTV. Maar goed, Alfa moet ook gewoon geld verdienen dus je kunt ze niet kwalijk nemen dat ze een tweede cross-over op de markt brengen. Je krijgt drie jaar garantie zonder kilometerbeperking.

Hoe rijdt de Alfa Romeo Tonale

De Tonale heeft een reputatie hoog te houden als het om weggedrag gaat. De auto toont wat dat betreft twee gezichten. Zoals elke Alfa die de afgelopen pakweg vijftien jaar te koop is en was, heeft ook de Tonale de bekende DNA-knop. Daarmee kun je het rijkarakter van de auto instellen. Zolang hij in N staat, van normaal, valt het voor een Alfa eerlijk gezegd een beetje tegen. De auto voelt te soepel en mist balans tussen voor- en achterzijde. Ook mist hij in die stand trekkracht onderin. De auto reageert wat loom. En dat terwijl hij toch echt over 280 pk beschikt (een maximumkoppel geeft Alfa Romeo niet op). Toch mis je dat echte bijterige van een Alfa. Wat knap is, is dat ingenieurs tegenwoordig uit zo’n 1,3 liter turbomotortje gewoon 177 pk peuteren. Zet je de DNA/knop in D(ynamisch) dan komt de auto tot leven en dan komt ook dat Alfa-gevoel meer naar boven drijven. De feedback in de besturing wordt beter, de gasrespons is dan lekker alert, in bochten blijft de auto mooi vlak. Dat soepele en deinerige is dan verdwenen, met dank aan de actieve, elektronisch geregelde demping. De zeventraps automaat schakelt dan op de juiste momenten en met de grote aluminium flippers aan het stuurwiel kun je ook zelf schakelen. Zeker voor een SUV of cross-over is hij behoorlijk sportief. Jammer is de wat hoge zitpositie en het feit dat het stuur net niet ver genoeg naar je toe kan. Van een Alfa verwacht je juist sportieve en lage zit.

Zoals je mag verwachten van auto’s in deze prijsklasse zitten er op de Alfa de nodige aanvullende veiligheids- en rijhulpsystemen. Onze testauto is in staat tot beperkt autonoom rijden op de snelweg. Daarvoor laat je de adaptieve cruise control, de rijstrookassistent en de traffic jam assist samenwerken. Het voelt allemaal rustig en vloeiend. Al naar gelang de uitvoering is er verder dode hoekbewaking, detectie van kruisend verkeer achter de auto, een 360 graden camera.

De Alfa Romeo Tonale van binnen

Die Alfa romeo Tonale deelt zijn platform met dat van de Jeep Compass. Wat betekent dat voor de binnenruimte? Welnu, het is niet bepaald de ruimste. De beenruimte achterin is weliswaar prima maar de hoofdruimte schiet te kort. Lange pubers hebben daarvan waarschijnlijk last. De ver naar voren stekende middentunnel zorgt er voor dat je in het midden achterin niet lekker kan zitten.. Sommige delen, zoals rond de deurgrepen, ziet er wat ‘goedkoop’ uit. Het moet aluminium lijken maar je ziet dat het plastic is. Aan de andere kant heb je juist die fraaie, wél echt uit aluminium vervaardigde versnellingsflippers en dat prachtige stuurwiel. Dat is dan weer heel erg Alfa, net als de meters. Dat is een moderne interpretatie van wat oude Alfa’s hadden. Het is nu een digitale projectie maar het voelt toch aan als de twee grote ronde klokken van weleer. Ze zijn goed afleesbaar Het infotainmentsysteem herbergt heel veel functies en is redelijk intuïtief te bedienen. Nadeel: er zit erg veel onder menu’s verstopt. Voordeel: het werkt allemaal razendsnel. En wat echt Alfa Romeo-waardig is; je kunt extra metertjes tevoorschijn toveren van bijvoorbeeld de turbodruk en de olietemperatuur. Overigens is er ook een rijtje fysieke knoppen voor de bediening van de airco. Er mag maximaal 1.800 kilogram aan de trekhaak. Verder heeft onze testauto een Rear Seat Reminder. Volgens de folder herinnert die de bestuurder bij het uitstappen eraan dat er mogelijk kinderen of huisdieren op de achterbak zitten. Alsof je dat zou vergeten!

De Alfa Romeo Tonale en het milieu

Een plug-in-Tonale is altijd een vierwielaandrijver, want de elektromotor zit op de achteras. De accu heeft een capaciteit van 15,5 kWh waarmee je zo'n 60 kilometer ver moet kunnen komen als je alleen op stroom rijdt. We namen de proef op de som tijdens onze vast verbruiksronde. De Alfa heeft een knop waarmee je stroom kunt sparen of de motor als aggregaat in kan zetten. Toen de batterij vol was konden we volgens de computer 65 kilometer louter elektrisch rijden, waar de fabriek 82 kilometer opgeeft. Nu was de buitentemperatuur een graad of 9, dat heeft ongetwijfeld meegespeeld in het rijbereik. Uiteindelijk reden we ruim 220 kilometer en kwamen tot een keurig gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 17,4. De laadtijd aan een 11 kW laadpaal bedraagt volgens Alfa Romeo anderhalf uur, maar onze ervaring dat het vaak een uur of drie duurde. Wat echt stom is, is dat de laadsessie alleen werkt als de deuren op slot zijn. Pak je bijvoorbeeld je jas uit de auto dan wordt de laadsessie onderbroken.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.