logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Renault Talisman I

Voor een dubbeltje op de tweede rang

Renault - Talisman Estate dCI 110

De Renault Talisman Estate is niet de beste stationwagen die je kunt kopen. Maar de grote gezinsauto ziet er voor een relatief schijntje fantastisch uit en biedt een van de grootste laadruimtes in zijn klasse.

Conclusie

De eenvoudigste Renault Talisman Estate is meteen ook de beste. Weliswaar neemt de instapversie de bezwaren die we tegen de stationwagen hebben niet weg, maar zijn scherpe prijs, keurige verbruik, uitgebreide veiligheidsuitrusting en forse binnenruimte maken dat we minder zwaar tillen aan het magere rijcomfort, de eigenaardige vierwielbesturing en de ergonomische missers in het interieur.

Type auto en prijs

We hebben het een tijdje zonder grote Renaults moeten stellen. Na de 25 en de Safrane viel er een gat in de showrooms. Die plek wordt nu opgevuld met de Talisman, die ook waarneemt voor de inmiddels verdwenen Laguna. Vandaar dat de grote middenklasser als sedan en als stationwagen te koop wordt aangeboden. De eenvoudigste Talisman Estate staat voor € 31.790 in de showroom. Voor dat geld krijg je een exemplaar met een dieselmotor. Ook een alternatief als de Peugeot 508 SW is op zijn voordeligst met een zelfontbrander onder de kap. Ford en Volkswagen lepelen echter gewoon een benzinemotor in de instapmodellen van de Mondeo Wagon en Passat Variant. De Talisman Estate is een van de goedkoopste van het stel; alleen de Ford is voordeliger. De Renault onderscheidt zich van de concurrentie met een rijke standaarduitrusting en een lijnenspel dat is getekend door de Nederlandse ontwerper Laurens van den Acker. Vanaf het Intens-uitrustingniveau is de Talisman voorzien van vierwielbesturing.

Hoe rijdt de Renault Talisman Estate dCI 110

Omdat er geen noemenswaardig fiscaal voordeel voor de Talisman Estate geldt, bestaat er ook geen financiële prikkel om voor een bepaalde uitvoering te kiezen. De kans is daarmee groot dat de eenvoudigste motorisering een van de best verkochte modellen gaat worden. De ene zakelijke rijder zal zo wat geld op zak kunnen houden en de ander ziet zich door de aantrekkelijke vanafprijs van de Talisman in staat om een klasse groter te gaan rijden. Reden genoeg dus om de instapversie uit de garage van de importeur te selecteren. En dat blijkt een uitstekende keuze! De 110 pk sterke zelfontbrander is een echte alleskunner, waarmee je zowel schakellui als vinnig kunt rijden. Zelfs het trekgewicht is met 1.850 kilogram heel goed bruikbaar. Hoewel de dieselmotor kan worden gecombineerd met een automaat met dubbele koppeling, was onze testauto voorzien van een handbak met zes versnellingen. Dat zou dan weer niet onze keus zijn, want voor zo’n luxe auto schakelt de stationwagen behoorlijk hakerig. Verder laat de krachtbron zich nadrukkelijk horen, alsof er geen vier- maar een driecilinder onder de motorkap verscholen ligt. Het grootste probleem met de Talisman is echter dat de stationwagen de verwachtingen niet inlost. Op basis van zijn Franse afkomst stel jij je in op een vliegend tapijt, maar de rijbeleving komt eerder overeen met een sportwagen. Op glad asfalt veert de middenklasser netjes in maar zodra het wegdek wat slechter wordt, voelt de Renault stoterig aan. De grote wielen waarvan onze testauto was voorzien, zullen in dat kader ook niet hebben geholpen. Net als de Laguna en de Espace is ook de Talisman leverbaar met vierwielbesturing. Daarbij sturen de achterwielen mee in krappe parkeersituaties of snel genomen bochten. Het werkt, maar het stuurgevoel van de Renault is daardoor met weinig te vergelijken; de carrosserie lijkt continu in beweging. Of dat bevalt, is smaakgevoelig. Wij konden er in ieder geval moeilijk aan wennen. De ramen van de Talisman zijn klein, de stijlen fors; het zicht houdt daardoor niet over. De veiligheidsuitrusting is uitgebreid, maar die hulpsystemen moeten wel van de optielijst komen. Daar vinden we onder meer rijstrookassistentie (alleen geluid; de Renault voert zelf geen stuurcorrecties uit), verkeersbordherkenning, dode hoek signalering, adaptieve cruise control en een zelfstandig (nood)remsysteem. De grote middenklasser wordt standaard geleverd met LED-achterlichten en dagrijverlichting.

De Renault Talisman Estate dCI 110 van binnen

Met minimaal 572 liter bagageruimte is de kofferbak van de Talisman Estate imposant groot. Klap je de achterbank neer – dat kan heel eenvoudig vanuit diezelfde kofferbak door twee hendels om te halen – dan kun je maar liefst 1.681 liter aan spullen meenemen. Van zijn concurrenten heeft de Renault alleen iets te duchten van de Volkswagen Passat Variant: die biedt een nóg grotere bagageruimte. De laadvloer van de Renault heeft een lelijke opstaande rand, maar daar hebben de Fransen iets op gevonden. Je kunt de vloerdelen namelijk als een soort schans gebruiken, zodat je in de Talisman alsnog probleemloos lange voorwerpen kunt vervoeren. Met dank aan die losse vloerdelen kun je de kofferbak bovendien naar je eigen zin indelen. Op de achterbank kunnen lange passagiers probleemloos plaatsnemen, zolang ze maar niet in het midden willen zitten: die plek is voor volwassenen minder bruikbaar vanwege de forse middentunnel. Achterpassagiers hebben de beschikking over een 12V-stroompunt en twee USB-aansluitingen. Op het eerste gezicht heeft de stationwagen een interieur gekregen dat bij een luxe Franse auto hoort. Het oogt fraai en bevat zachte sfeerverlichting, die je naar eigen smaak kunt aanpassen. De onderzijde van het dashboard is echter opgetrokken uit harde plastics en de afdekklepjes in de middenconsole ogen niet alleen goedkoop, ze zijn ook grof afgewerkt. In het midden van het dashboard vind je een groot aanraakscherm dat nog het meeste weg heeft van een tablet. Helaas moet je vaak ver door de menu’s scrollen om bepaalde functies te bedienen. En al die tijd moet je dan je ogen van de weg halen.

De Renault Talisman Estate dCI 110 en het milieu

Behalve de door ons gereden, 110 pk sterke dieselversie biedt Renault nog twee zelfontbranders om uit te kiezen. Het aanbod aan benzinemotoren bedraagt twee stuks. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 110- tot 197 pk. De Fransen geven voor de instapdiesel een gemiddeld verbruik op van 1 op 27. Tijdens een brandstofmeting in de dagelijkse praktijk kwamen wij niet verder dan 1 op 19,1. Flink wat anders dan het fabriekscijfer, maar op zichzelf geen slechte score voor een gezinsauto van dit formaat. Een brandstofbesparend start/stop-systeem behoort bij Renault tot de standaarduitrusting.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.