logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Renault Talisman I

Prinses op de erwt

Renault - Talisman TCe 200 Initiale Paris

De Renault Talisman moet de Fransen weer voet aan de grond geven in de middenklasse. Met een scherpe prijsstelling en overdadig veel binnenruimte heeft de gezinsauto een paar sterke troeven in handen. Maar dan ga je ermee rijden…

Conclusie

Renault is terug in het marktsegment van de grote middenklassers. De Talisman is een fraaie auto om te zien en hij biedt een hoop waar voor zijn geld, maar het rijcomfort en de ergonomie zijn bij de concurrentie beter voor elkaar. Bovendien is de (optionele) vierwielbesturing bijzonder smaakgevoelig.

Type auto en prijs

We hebben het een tijdje zonder grote Renaults moeten stellen. Na de 25 en de Safrane viel er een gat in de showrooms. Die plek wordt nu opgevuld met de Talisman, die ook waarneemt voor de inmiddels verdwenen Laguna. Daarmee is de 4.85 meter lange Fransoos zowel een alternatief voor de Volkswagen Passat als de BMW 5 Serie. Met welke auto je hem ook vergelijkt; zijn prijskaartje is met € 30.590 alleszins vriendelijk te noemen. Renault laat zich er niet over uit, maar het ligt meer in de lijn der verwachting dat de Talisman de handschoen opneemt tegen grote middenklassers dan tegen luxe reiswagens. Hij onderscheidt zich van de concurrentie met een rijke standaarduitrusting en een lijnenspel dat is getekend door de Nederlandse ontwerper Laurens van den Acker. De Talisman is er ook als stationwagen; die modelvariant kost minimaal € 31.790. Vanaf het Intens-uitrustingniveau is de gezinsauto voorzien van vierwielbesturing.

Hoe rijdt de Renault Talisman TCe 200 Initiale Paris

Bij de persintroductie van de Renault Talisman maakten wij al kennis met de 160 pk sterke dieselversie. Ditmaal reden wij de dikste benzine-uitvoering. Die motorvariant heeft een inhoud van 1,6-liter en is goed voor 197 pk. Een flinke sloot vermogen, waar je bij de meeste concurrenten vergeefs voor aanklopt. Alleen de Ford Mondeo kan de Talisman partij bieden; bij andere fabrikanten ben je voor zo’n hoeveelheid paardenkrachten aangewezen op een diesel of een versie met een elektrische hulpmotor. In de Renault is de krachtbron gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling, die ‘happerig’ op het gas reageert. Eenmaal op snelheid heb je daar geen last meer van. Hoewel de automaat dan comfortabel functioneert, doet de rest van de auto dat niet. De gezinsauto is van voren zacht, maar aan de achterzijde juist hard gedempt. Op glad asfalt veert de middenklasser netjes in maar zodra het wegdek wat slechter wordt, voelt de Talisman stoterig aan. De grote wielen waarvan onze testauto was voorzien, zullen in dat kader ook niet hebben geholpen. Wij vonden hem bovendien rumoerig: je hoort onderweg veel windgeluid en bandengeruis. De grote Renault beschikt over meerdere rijmodi. In de sportstand gaat de auto zwaarder sturen, maar wordt ook het motorgeluid nadrukkelijker hoorbaar. Dat komt echter niet onder de motorkap vandaan, maar uit de speakers van de radio: de soundtrack is in de studio gecomponeerd. Net als de Laguna en de Espace is ook de Talisman leverbaar met vierwielbesturing. Daarbij sturen de achterwielen mee in krappe parkeersituaties of snel genomen bochten. Het werkt, maar het stuurgevoel van de Renault is daardoor met weinig te vergelijken; de carrosserie lijkt continu in beweging. Of dat bevalt, is smaakgevoelig. Wij konden er in ieder geval moeilijk aan wennen. De ramen van de Talisman zijn klein, de stijlen fors; het zicht houdt daardoor niet over. Temeer omdat je vanwege de hoge achterzijde nauwelijks iets ziet in je achteruitkijkspiegel. De veiligheidsuitrusting is uitgebreid, maar die hulpsystemen moeten wel van de optielijst komen. Daar vinden we onder meer rijstrookassistentie (alleen geluid; de Renault voert zelf geen stuurcorrecties uit), verkeersbordherkenning, dode hoek signalering, adaptieve cruise control en een zelfstandig (nood)remsysteem. De grote middenklasser wordt standaard geleverd met LED-achterlichten en dagrijverlichting.

De Renault Talisman TCe 200 Initiale Paris van binnen

Op het eerste gezicht heeft de Talisman een interieur gekregen dat bij een luxe Franse auto hoort. Het oogt fraai en bevat zachte sfeerverlichting, die je naar eigen smaak kunt aanpassen. De onderzijde van het dashboard is echter opgetrokken uit harde plastics en de afdekklepjes in de middenconsole ogen niet alleen goedkoop, ze zijn ook grof afgewerkt. In het midden van het dashboard vind je een groot aanraakscherm dat nog het meeste weg heeft van een tablet. Helaas moet je vaak ver door de menu’s scrollen om bepaalde functies te bedienen. En al die tijd moet je dan je ogen van de weg halen. De voorstoelen zijn breed en vlak en bieden daardoor weinig zijdelingse steun. Op de achterbank kunnen lange passagiers plaatsnemen, zolang ze maar niet in het midden willen zitten: die plek is voor volwassenen minder bruikbaar vanwege de forse middentunnel. Achterpassagiers hebben de beschikking over een 12V-stroompunt en twee USB-aansluitingen. Helaas kunnen zij nergens een flesje water kwijt, of het moet in de middenarmsteun zijn: de deurvakken van de achterportieren bieden nauwelijks aflegruimte. Met minimaal 608 liter bergruimte is de kofferbak van de Renault imposant groot. Tenminste, zolang je de achterbank niet neerklapt. Doe je dat wel, dan kun je in modellen als de Volkswagen Passat en Ford Mondeo meer spullen kwijt. Bovendien bieden die auto’s in tegenstelling tot de Talisman wél een vlakke laadvloer. Het is bij de Fransman even zoeken naar de knop om de achterklep mee te openen. Door op het vierkante knopje onder de ‘S’ van Talisman te drukken, sla je geen flater in de parkeergarage.

De Renault Talisman TCe 200 Initiale Paris en het milieu

Behalve de door ons gereden, 197 pk sterke benzineversie bestaat er ook nog een 147 pk sterke variant. Het aanbod aan dieselmotoren is met drie stuks iets groter. Het vermogen van de zelfontbranders loopt uiteen van 110- tot 160 pk. Een brandstofbesparend start/stop-systeem behoort tot de standaarduitrusting van de Talisman. De Fransen geven voor onze testauto een gemiddeld verbruik op van 1 op 17,2. Tijdens een brandstofmeting in de dagelijkse praktijk bleven wij redelijk bij dat fabriekscijfer in de buurt met 1 op 15,3.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.