Auto Review Renault Talisman I
Als je ruime gezinsauto zoekt…
Renault - Talisman
Conclusie
De Renault Talisman is een fraai vormgegeven grote gezinsauto die ook zakelijk is te gebruiken. Hij biedt veel ruimte, zowel in het interieur als in de achterbak. Hij is uiterst modern voor wat betreft veiligheidssystemen. Zijn achilleshiel is de vering. Vooral op slecht wegdek voelt de auto erg stoterig aan.Type auto en prijs
Met de Talisman is Renault weer terug in de klasse van de grote zaken- en gezinsauto. De Talisman is de opvolger van de Laguna. Zie de Talisman als een goed alternatief voor de VW Passat en de Ford Mondeo. Zeker voor wat betreft de binnenruimte steekt hij deze twee Duitsers naar de kroon. De Talisman is er voorlopig alleen als sedan. In het voorjaar van 2016 volgt de stationwagonversie (meerprijs: € 1.200). Beide versies blinken uit in binnenruimte en in bagageruimte. De Talisman is er met diesel- en benzinemotoren. Op benzinevlak is er een 1,6 liter krachtbron met 150 of 200 pk. Op dieselgebied is er een 1.5-motor (110 pk), en een serie 1.6-diesels met respectievelijk 110, 130 en 160 pk. Vooral die laatste is erg krachtig en ook prima geschikt als caravantrekker. De 150 pk benzinemotor en de 110 pk diesels hebben een A-label en vallen in 2016 dus in de 21 procent bijtellingscategorie. De Talisman wordt leverbaar met zowel een handgeschakelde zesbak als met een moderne automaat met dubbele koppeling. Verder is vierwielbesturing leverbaar en kun je het zogeheten multisense systeem krijgen, waarbij de vering en demping in diverse standen instelbaar zijn. De Talisman is met een hele trits rijhulpsystemen uit te rusten. Van rijstrookassistent tot Safe Distance Warning, het zit er allemaal op of is als optie verkrijgbaar.Hoe rijdt de Renault Talisman
Renault wil met de Talisman vooral de nadruk leggen op een maximum aan comfort. Dat is ten dele gelukt. Op strak asfalt veert de auto redelijk netjes. Maar zodra het wegdek wat slechter wordt, voelt de Talisman zeer stoterig aan. Het multisense systeem, waarbij je de demping in diverse standen kunt zetten, maakt het er niet beter op. In de comfortstand veert de auto weliswaar wat dieper door maar ook dan voelt de auto erg stoterig. In de sportstand voelt de Talisman ronduit hard aan. Jammer, want voor de rest biedt de Talisman inderdaad een hoge mate van comfort. Hij is keurig stil, de motoren bieden voldoende trekkracht en hij stuurt bijzonder goed. Vooral dankzij de optionele vierwielbesturing heb je erg veel controle over de besturing. De Talisman is 200 kilogram lichter dan de Laguna en dat merk je. De auto voelt levendig aan. Het gemiddelde brandstofverbruik van de door ons gereden, krachtigste 1.6 liter diesel bedroeg tijdens de testrit volgens de boordcomputer 1 op 10. Daarbij is gereden over snelwegen en over heuvelachtige wegen in Toscane.De Renault Talisman van binnen
Van binnen ziet de Talisman er prachtig uit. Precies zoals je verwacht van een luxe Franse auto. Het interieur is mooi vormgegeven, er is zacht brandende binnenverlichting aangebracht wat er vooral in het donker voor zorgt dat je je in een luxe club waant. De stoelen zijn eventueel met een massagestand te bestellen, de waarschuwingsbliepjes voor diverse rijhulpassistenten en dergelijke klinken keurig beschaafd. Kortom, je voelt je al snel verwend in deze auto. Het dashboard is digitaal en goed afleesbaar. In het midden van het dashboard vind je een groot aanraakscherm dat nog het meeste weg heeft van een tablet. Ook dat laat zich prima aflezen en bedienen. Helaas moet je wel vaak ver door de menu’s scrollen om bepaalde functies te bedienen. En al die tijd moet je dan je ogen van de weg halen. Alle bedieningen die je nog gewoon met een knop of hendel bedient – en dus niet via het tablet - zijn logisch geplaatst en gegroepeerd. Het zicht rondom is matig. Naar voren is het uiteraard prima, maar de dikke raamstijlen belemmeren het zicht schuin naar voren en schuin naar achteren. Omdat de achterruit erg vlak in de koets van de sedan lig is ook het zicht door de binnenspiegel mager. Wat wel weer erg goed is aan de Talisman is het surplus aan binnenruimte. Zowel voor- als achterin zit je als een vorst. Er is vooral ook achterin erg veel beenruimte. Het bagageruim is ook al enorm. Meer dan groot genoeg voor de vakantiebagage van een gemiddeld gezin. Ook aan interieurbergruimte voor kleinere spullen is geen gebrek.De Renault Talisman en het milieu
De motoren van de Talisman zijn volgens de fabrieksgegevens keurig schoon. Op de 130- en 160-pk versie van de diesel na (C-label) scoren alle motorvarianten een A- of B-label. De Talisman is uitgerust met een start-stopsysteem waarbij de motor dus afslaat zodra je stilstaat en vanzelf weer aanspringt zodra je de rem loslaat (automaat) of de koppeling intrapt.Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
