Auto Review BMW 3-Serie VI (F30) 1e facelift
Knap staaltje BMW-techniek
BMW - 318i
Conclusie
Met de 318i laat BMW weer eens zien waarom het bekend staat als begenadigd motorenbouwer. De kleine driecilinder krachtbron is in staat tot grootse prestaties, die een BMW waardig zijn. Dit mag dan de goedkoopste 3-serie zijn, hij geeft je wel het gevoel in een kwalitatief hoogstaand product te zitten. Helaas moet je wel de nodige extra’s bij bestellen om de auto echt op smaak te brengen, en die opties zijn prijzig.Type auto en prijs
De 318i van BMW is het nieuwste instapmodel in de 3-serie. Voorheen was dat de 316i, maar die versie is komen te vervallen. De 318i is uitgerust met een 1,5 liter driecilinder benzinemotor, goed voor 136 pk. Wonderbaarlijk dat BMW zoveel kracht weet te peuteren uit zo’n klein motortje. De driepitter werd overigens al geleverd in de MINI en BMW 1 Serie. De vanafprijs van de BMW 318i bedraagt € 35.974. Voor dat geld krijg je een keurig uitgeruste auto, al is het wel zo dat je de nodige extra’s moet bijbestellen om er een echte BMW van te maken. We raden een High Executive pakket en de prachtige achttraps automaat aan die ook op de testauto zitten. Dan heb je onder meer een head up display, stoelverwarming en tal van andere kleine zaken die het leven aan boord echt aangenaam maken. Maar die extra’s hebben wel een flink prijskaartje. Zo kost die automaat ruim twee mille en het High Executive pakket € 5.495.Hoe rijdt de BMW 318i
Door gebruik van een aantal knappe technieken (voor de liefhebber: onder meer een dubbele turbo, directe brandstofinspuiting en continu variabele in- en uitlaatkleplichthoogte) is de driecilinder 3 Serie in staat tot fikse prestaties. Vooral de trekkracht is indrukwekkend. De motor reageert alert op bewegingen van het gaspedaal, waardoor de auto levendig overkomt. Jammer is de typische driecilinderroffel die je duidelijk hoort bij stevig optrekken. Dat klinkt goedkoop, wat geheel in tegenspraak is met het luxe karakter van de 318i. Het onderstel van de BMW is duidelijk afgestemd op comfort. Grote hobbels en oneffenheden worden prachtig weggefilterd zonder dat de auto week aanvoelt. Kleine richels komen wel - enigszins stoterig - door. Het onderstel laat een sportieve rijstijl toe, al gaat de 318i in snel genomen bochten een beetje op één oor hangen. Alarmerend is dat nooit. De nieuwe krachtbron komt vooral goed tot zijn recht wanneer je hem combineert met de achttraps automaat. De motor heeft door zijn kleine slagvolume namelijk een beperkt werkgebied en die automaat zorgt onmerkbaar dat hij altijd in dat gebied kan opereren. De transmissie verdient een dikke pluim, want schakelen gaat vrijwel naadloos. Dat verhoogt het rijcomfort aanzienlijk. Je kunt de 318i in diverse rijstanden zetten, van sportief tot extra zuinig. In de praktijk is de comfortstand het prettigst. De sportieve modus vonden wij een tikje ‘hijgerig’. Het is prachtig stil aan boord, alleen bij stevig optrekken is de motor duidelijk hoorbaar. Wind- en bandengeruis zijn tot een minimum beperkt.De BMW 318i van binnen
Voorin zit je in de 318i als een vorst. De testauto is uitgerust met sportstoelen (€ 587) die extra zijdelingse steun bieden. Inzittenden die langer zijn dan 1,85 meter klagen over een te korte rugleuning. Vooral zelf uitproberen, want zitcomfort is erg persoonlijk. De bediening van de BMW is erg logisch. Veel bedien je met behulp van een druk- en draaiknop op de middentunnel. Op een groot scherm midden op het dashboard zie je wat je bedient. Dat werkt allemaal erg eenvoudig. De instrumenten zijn goed afleesbaar. De testauto is uitgerust met een head up display dat onder meer de gereden snelheid projecteert in de vooruit. Een erg prettige en veilige toevoeging, omdat je je ogen zo op de weg kunt houden. Achterin is voor twee volwassenen meer dan genoeg been- en hoofdruimte. Zit je als passagier in het midden, dan heb je last van de hoge tunnel. Je zit daar wijdbeens en dus enigszins ongemakkelijk. De kofferbak heeft met 480 liter een flinke afmeting en een goed bruikbare vorm. De tildrempel is laag.De BMW 318i en het milieu
De driecilinder benzinemotor stoot zo weinig CO2 per kilometer uit, dat hij in aanmerking komt voor een A-label. Dat levert de 3 Serie alleen geen financieel voordeel meer op bij zakelijk gebruik: hij valt gewoon in de 25 procent bijtellingsklasse. Een serie brandstof besparende maatregelen moet de 318i zo zuinig mogelijk maken. Zo heeft hij banden met een lage rolweerstand, zet hij de kinetische energie die vrijkomt bij remmen om in elektriciteit om de accu bij te laden en heeft hij een goed werkend start-stopsysteem. BMW claimt een gemiddeld benzineverbruik van 5,0 liter op 100 km. Wij kwamen tot een gemiddeld testverbruik van 7,7 liter per 100 kilometer oftewel 1 op 12,9.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
