logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review BMW 3-Serie VI (F30) 1e facelift

De zescilinder voorbij

BMW - 330e

De tijd dat een BMW 330 zo’n zalige zescilindermotor onder de kap had, ligt al weer even achter ons. Maar niet getreurd, de combinatie van een elektromotor en een krachtige benzinemotor maken deze Beierse plug in hybride tot een serieus snelle auto. En een zuinige ook, als het moet.

Conclusie

Een BMW 330 zonder zescilindermotor, het is voor de puristen even wennen. En dan is het ook nog eens een semi-elektrische! Maar de puike rijeigenschappen, de sportieve prestaties en het lage brandstofverbruik zijn een goede pleister op de wond. Daarbij geniet de zakelijke rijder ook nog eens van 15% fiscale bijtelling. Gezien de relatief gunstige prijsstelling is de 330e ook voor de particuliere rijder een goede optie.

Type auto en prijs

De BMW 3 Serie is een sportieve sedan, één van de meest klassieke autovormen die we kennen. Inmiddels hebben we alweer van doen met de zesde generatie. Vorig jaar vierde het model zijn veertigjarig jubileum en tot op heden zijn er al meer dan 14 miljoen van geproduceerd. Kortom, een belangrijke pijler voor het merk. Bekende tegenstrevers zijn de Audi A4 en Mercedes-Benz C-Klasse. Van de C-Klasse bestaat ook een plug in hybride, van de onlangs geïntroduceerde A4 (nog) niet. Met zijn prijs van € 43.990 is de 330e liefst € 10.000 goedkoper dan de Mercedes C 350e. Zelfs de Volkswagen Passat GTE, ook een plug-in hybride, is duurder.

Hoe rijdt de BMW 330e

Al meer dan vijftig jaar hanteert BMW de slogan ‘Freude am fahren’, in het Nederlands door de importeur vertaalt naar ‘BMW maakt rijden geweldig’. En één van de eigenschappen die er altijd toe hebben bijgedragen dat je als liefhebber genoot van het rijden met een BMW, was toch wel het karakteristieke, prachtige geluid van de zescilinderlijnmotor. Die bouwt het merk nog steeds, maar nu is dat genoegen slechts voorbehouden aan de topmodellen. We zijn dan ook heel erg benieuwd of deze semi-elektrische 3 Serie ook een flinke portie rijplezier bezorgt. Wel, de tegenstelling tot de oude 330i had niet groter kunnen zijn, want in plaats van de heerlijke symfonie van een zeskoppig blazersensemble, blijft het nu doodstil bij het wegrijden. Met een gewicht van bijna 1.700 kg is de 330e nogal zwaarlijvig. Circa 230 kg zwaarder dan de 330i, maar met een gecombineerd vermogen van 252 pk exact even sterk gemotoriseerd. De tweeliter benzinekrachtbron wordt bijgestaan door een elektromotor en dat stelt de oplaadbare 3 serie in staat om in 6,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te accelereren. In de modus ‘Auto eDrive’ wordt het hybridesysteem zo optimaal mogelijk benut. En mocht je de eindbestemming in het navigatiesysteem hebben ingegeven, dan wordt elektrische aandrijving ingezet waar deze op jouw route het meest effectief is. Het elektrische rijbereik is 40 kilometer, bij 80 km/h springt de brandstofmotor bij. Of op het moment dat je voluit accelereert! In de modus ‘Max eDrive’ is de topsnelheid 120 km/h en zet je de gewone motor buitenspel. Het is vooral indrukwekkend hoe gemakkelijk deze auto grote stappen vooruit zet. Het gaat allemaal zo moeiteloos; nooit heb je het idee dat de motor in ademnood komt. Integendeel. Daarbij stuurt de semi-elektrische BMW heerlijk sportief. Doordat je de werking van de schokdempers met een knopdruk kunt instellen, voelt de vering stevig of juist soepel.

De BMW 330e van binnen

Het interieur is precies zoals je dat van een auto in het zogeheten premium segment verwacht. Doordacht, solide en opgetrokken uit mooie materialen. Voorin zit je uitstekend, met meer dan voldoende ruimte voor lijf en leden. En op de achterbank? De 3 Serie stond nooit te boek als een ruime auto, maar we moeten zeggen dat de huidige generatie niet als krap betiteld kan worden. De aanwezigheid van een accupakket eist zijn tol in de bagageruimte, die 370 liter meet tegenover 480 liter voor de reguliere 3 Serie. BMW levert de 330e niet als praktische Touring. Bovendien kan er geen aanhanger achter, want ondanks het fikse vermogen mag deze auto niets trekken. Dat wordt dus een dakkoffer.

De BMW 330e en het milieu

Bij deze auto draait alles om het milieu: het is immers een plug in hybride. Slimme automobilisten die waar mogelijk bijladen en niet al te lange afstanden rijden, hoeven in principe nooit naar een tankstation. Die zouden het opgegeven verbruik van 1,9 l/100 km (CO2-uitstoot 44 g/km) dus kunnen evenaren en misschien zelfs verbeteren. Maar ook lieden die wat langere afstanden rijden en een beetje op het gaspedaal letten, kunnen met deze BMW een gunstig verbruik scoren. In onze ogen moet 1 op 20 haalbaar zijn. De kosten voor het opladen komen hier overigens nog bij.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.