Auto Review Alfa Romeo Giulia II (952)
Wedergeboorte van Alfa's gezinsauto
Alfa Romeo - Giulia
Conclusie
Na jarenlang nauwelijks geïnvesteerd te hebben in Alfa Romeo, markeert de komst van de Giulia de definitieve herstart van het merk voor eigenaar Fiat Chrysler Automobiles. De Giulia is zonder twijfel de beste auto die het merk ooit heeft gemaakt. Hij voelt solide aan, is mooi afgewerkt en de drie exemplaren die we voor deze rijtest reden waren volledig rammelvrij. De auto biedt een opvallend goed veercomfort, maar is ook lekker sportief te berijden dankzij de nauwkeurige en veel gevoel biedende besturing en de achterwielaandrijving. Er is keuze uit vijf diesel- en benzinemotoren tussen 136 en liefst 510 pk, maar helaas ontbreekt een basis-benzinemotor van rond de 150 pk, waardoor de instapprijs voor de Giulia nu nog aan de hoge kant is.Type auto en prijs
De Alfa Romeo Giulia is een wat grotere vierdeurs sedan (4,63 meter) die feitelijk de opvolger is van de Alfa 159, die al in 2012 uit het gamma verdween. Qua formaat is de auto te vergelijken met de Audi A4 en BMW 3 Serie en dat zijn meteen ook de (premium) concurrenten waar Alfa Romeo op mikt. Aan ambitie geen gebrek dus, maar de Italianen hebben hun huiswerk erg goed gedaan dit keer, want de Giulia kan zich in veel opzichten daadwerkelijk meten met de genoemde auto’s. De Giulia staat op een compleet nieuw platform dat veel lichter is dan zijn voorganger en uitgaat van achterwielaandrijving en een langere wielbasis. De auto is een fractie langer dan de BMW 3 Serie, maar wel korter dan de 159 destijds was. De Giulia is meteen herkenbaar als Alfa Romeo, elegant maar niet te modieus van lijn en daardoor tijdloos. Door de korte achterkant is de achterklep wat klein uitgevallen en de toegang tot de bagageruimte dus niet zo royaal. Een puntje van kritiek is ook dat de kunststof bumpers van de Giulia niet exact dezelfde kleur hebben als de rest van het koetswerk. Alfa Romeo levert de Giulia met een 2.2 turbodiesel in vermogens van 136, 150 en 180 pk. Er is verder een 2.0T met tweeliter turbobenzinemotor met 200 pk en het topmodel is de Quadrifoglio met 2,9 liter V6-motor met twee turbo’s en liefst 510 pk, die gezien moet worden als concurrent voor de BMW M3. Waar Alfa Romeo vroeger zelden een automaat kon aanbieden, daar leveren de Italianen nu een uitstekende achttraps automaat standaard op de 2,0 liter turbomotor en is die transmissie een optie voor de twee sterkste turbodiesels en de Quadrifoglio. De goedkoopste Giulia is die 2.0T voor een vrij aantrekkelijke € 39.450,-, een 136 pk 2.2 turbodiesel met handgeschakelde zesversnellingsbak is € 500,- duurder. De meerprijs voor de sterkere diesels is relatief gering, het Quadrifoglio topmodel is er vanaf € 107.950,-. Wat echt ontbreekt in de reeks is een wat tammere benzineversie als ‘instapmodel’ voor een vanafprijs van rond de € 35.000,-, want dat heeft de concurrentie wel.Hoe rijdt de Alfa Romeo Giulia
De testritten in de Giulia waren een aangename verrassing in vele opzichten. Om te beginnen stuurt de auto zeer nauwkeurig en direct en verschaft de besturing veel gevoel. Dat de achterwielen worden aangedreven voorkomt bovendien aandrijfreacties in het stuur. Het veercomfort is door de redelijk lange veerwegen die goed gedempt zijn opmerkelijk goed, maar de Giulia voelt toch heel zeker en stabiel aan. De mooi aansprekende vering is niet ten koste gegaan van de sportiviteit, want de Giulia heeft een neutraal weggedrag en neemt gretig bochten. We reden als eerste de 2.2 turbodiesel met 180 pk, gekoppeld aan een achttraps automaat. De bak schakelt soepel en snel en overbrugt het turbogat bekwaam. De Giulia 2.0T die we eveneens reden laat een lekker sportieve grom horen, die voornamelijk bij wat feller accelereren te beluisteren valt. Qua motorkarakter is de turbobenzinemotor met zijn bredere toerenbereik aangenamer. We konden op de testbaan in het Italiaanse Balocco meerdere ronden rijden met de bloedsnelle Quadrifoglio met 510 pk en dat model ontpopt zich als een geduchte tegenstrever van de BMW M3 en Mercedes C-Klasse AMG.De Alfa Romeo Giulia van binnen
Hoewel de Giulia achterwielaandrijving heeft - doorgaans een minder goed concept voor optimale ruimte in het interieur - is de auto toch voldoende ruim van binnen. Een bestuurder van 1,85 meter kan met gemak ‘achter zichzelf’ zitten en dan is er nog wat bewegingsvrijheid ook. Ook de hoofdruimte blijkt voldoende ondanks de aanwezigheid van een glazen dak, dat altijd enkele centimeters kost. De Giulia heeft met 450 liter een iets kleinere bagageruimte dan zijn voornaamste concurrenten, maar de achterbank is optioneel neerklapbaar, waarmee het laadvolume kan worden vergroot tot 1.200 liter. De bagageruimte is niet heel erg makkelijk bereikbaar vanwege de kleine achterklep. Het interieur van de Giulia is afgewerkt met mooie materialen. Het dashboard maakt een opgeruimde indruk, omdat veel knopjes op het stuurwiel zitten. Zelfs de startknop bevindt zich daar. Hoog in de middenconsole vinden we een beeldscherm voor het DAB-audiosysteem en het (optionele) navigatiesysteem, daaronder knoppen voor verwarming en ventilatie. De standaarduitrusting van de Giulia is redelijk luxueus met een licht- en regensensor, automatische tweezone airconditioning en elektrisch bedienbare ramen voor en achter. Ook op het gebied van veiligheidsvoorzieningen is de auto helemaal bij de tijd, met onder meer noodremassistentie, een rijstrookassistent en een waarschuwingssysteem voor aanrijdingen met voetgangersherkenning.De Alfa Romeo Giulia en het milieu
De dieselversies van de Alfa Romeo Giulia hebben bijna allemaal een C-label, net als de 2.0T turbobenzinemotor. Er komt nog een Giulia met een extra lage CO2-uitstoot van 99 g/km en die komt in aanmerking voor een B-label. De Eco Business varianten van de diesels hebben door hun smallere banden op kleinere wielen een iets lagere CO2-uitstoot waardoor ze in aanmerking komen voor 21 procent fiscale bijtelling. De Giulia Quadrifoglio heeft een G-label. Het gemiddelde verbruik van de Giulia 2.2 diesel die we reden zou volgens de officiële verbruiksmeting 4,2 liter per 100 kilometer bedragen. Maar verbruikswaarden van 5,5 tot 6,0 liter per 100 kilometer zijn de dagelijkse rijpraktijk realistischer.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
