Auto Review Mazda 3 IV (BP)
Beetje eigenzinnig, maar wel goed
Mazda heeft als relatief klein automerk in de loop der jaren zijn eigen plek afgedwongen in de automarkt. Hoe ze dat doen? Door andere keuzes te maken dan de rest. Kijk maar naar deze Mazda 3.
- Pluspunten
- Veiligheidsuitrusting
- Afwerking
- Weg- en stuurgedrag
- Rijke standaarduitrusting
- Minpunten
- Ruime achterin
- Hoge vanafprijs
Prijs en uitvoering
De Mazda 3 die wij hier testen is de eenvoudigste versie – dus zonder verdere typeaanduiding. Hij is uitgerust met een 2.0 liter SKYACTIV-G motor, goed voor 122 pk (er is overigens maar één benzinemotor beschikbaar). Dat is een mild-hybrid, dus hij is gekoppeld aan een startgenerator met een kleine extra accu. Dat maakt dat de Mazda3 extra zuinig is, ondanks zijn relatief grote slagvolume. De aandrijflijn is gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak.
Wat moet deze Mazda3 dan gaan kosten? Nou, we zeiden het al: Mazda maakt hier en daar andere keuzes dan veel andere merken. En zo kan het zijn dat deze Mazda3 een vanafprijs heeft van maar liefst 27 mille, want aan een kale instapversie doet Mazda niet. Je krijgt meteen een rijke standaarduitrusting, waarover verderop meer. En als je wilt kun je het nog bonter maken in zowel prijs als uitrusting door de Comfort of de Luxury te bestellen.
Hoe rijdt de Mazda 3
Kiezen heel veel automerken uit milieuoverwegingen voor kleine driecilinder motoren met een turbo; Mazda kiest juist voor grote viercilinders, maar zorgt met speciale technieken wél dat die ook zuinig en schoon zijn. In dit geval combineren ze de brandstofmotor met een startgenerator. Die regenereert remenergie en kan bij schakelen vliegensvlug het toerental van de motor passend maken bij de volgende versnelling. De motor van de Mazda reageert levendig op de bewegingen van het gaspedaal, al moet je ‘m wel een beetje op toeren houden. Dat levendige karakter is mede te danken aan die startgenerator. Tegelijkertijd maakt Mazda zijn belofte waar dat de Mazxda 3 zuinig omspringt met brandstof. Tijdens onze test haalden we een gemiddeld praktijkverbruikvan 1 op 16,1, wat gewoon een mooie waarde is.
Koppeling en versnellingsbak werken fijn, de besturing is lekker vlezig en heeft lekker veel gevoel. Mazda’s staan bekend om een fijn weggedrag en deze 3 is daarop geen uitzondering. Het is een mooi compromis van comfort en dynamiek. Dankzij G Vectoring Control heeft de Mazda3 een heel stabiel bochtgedrag wat vooral bij nat wegdek een voordeel is. Het systeem draagt bij aan de stuurprecisie en aan de voorspelbaarheid van de stuurbewegingen die je maakt. Hij reageert dankzij dat systeem extra rustig op bochtige wegen en bij slecht weer. De Mazda 3 mag 1.300 kg aan de trekhaak hebben.
Er is bij Mazda dus maar 1 benzinekrachbron voor de Mazda 3, maar eind van dit jaar komt het merk met een zeer geavanceerde SkyActive X-motor. Een technisch hoogstandje – die krachtbron heeft compressieontsteking (net als een diesel). Waar het op neerkomt is dat deze motor met een heel arm mengsel af kan en dus heel zuinig is, maar toch kwiek en levendig reageert. Hij wekt 180 pk op en Mazda belooft niettemin een verbruik van 1 op 20.
Gebruiksgemak van de De Mazda 3
Wat opvalt zodra je achter het stuur gaat zitten is dat alle gebruikte materialen van een hoge kwaliteit zijn voor een auto in deze klasse. Overal voel je zachte bekleding. De ergonomie is prima en je kunt het stuurwiel opvallend ver naar je toe halen. Verder valt de plek van de ventilatieroosters op, direct naast de instrumenten en boven het dashboardkastje. Mazda maakt geen gebruik meer van een aanraakscherm maar gebruikt nu een druk-draaiknop in combinatie met enkele druktoetsen. Werkt prima. Dat 8,8 inch grote scherm staat trouwens ver naar achteren, bovenop het dashboard. Heel goed, het komt de afleesbaarheid ten goede. Verder oogt het dashboard heel clean. Je vindt alleen knoppen voor de klimaatregeling en de stoelverwarming.
De ruimte achterin is de achilleshiel van de Mazda 3. Door de sterk teruglopende daklijn is er erg weinig hoofdruimte. En de beenruimte houdt ook niet over en ook hier kun je niet lekker in het midden zitten door de hoge middentunnel. Met de achterbak is het al niet veel beter gesteld. Die meet maar 327 liter met de achterbank op z´n plek (en 1.019 liter met alles plat) en ook deze bak kent een hoge tildrempel en geen dubbele bodem. De laadvloer is vlakker dan die van de Mégane, maar nog steeds ook schuin. Alleen voorin de auto is er echt voldoende ruimte voor lijf en leden.
Mazda 3 en veiligheid
Je ziet het eigenlijk al als je naast de auto staat: het zicht schuin naar achteren is erg belabberd. De achterste raamstijl is zo breed dat er een complete fietser achter kan schuilgaan. Gelukkig heeft de Mazda 3 wel fijne grote buitenspiegels. En voor de rest zit het met de veiligheid van de Mazda 3 meer dan goed. Sterker nog: Hier laat de Mazda 3 zien dat hij zijn hoge vanafprijs waard is dankzij een rijke standaarduitrusting. Want qua veiligheid heb je altijd – welke versie je ook kiest - een head up display, vermoeidheidsdetectie, grootlichtassistent, rijstrookassistent, actieve cruise control en een noodstopsysteem dat voetgangers herkent.
Conclusie
Kun je bijna dertig mille besteden aan een nieuwe gezinsauto dan is de Mazda 3 een heel interessante auto. Zijn weggedrag, standaarduitrusting en afwerking zijn van een hoog niveau en rechtvaardigen de prijs. Alleen als je achterin ook nog twee pubers wilt vervoeren en vaak veel bagage meeneemt kan er wat twijfel toeslaan.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
