Auto Review Mazda 3 IV (BP)
Kontsistentie
Mazda3 sedan SkyActiv-X Luxury
- Pluspunten
- Soepele motor
- Hoogwaardige interieurafwerking
- Meer bagageruimte dan in de hatchback
- Scherpe prijsstelling
- Minpunten
- Vervelende koppeling
- Kofferbak onhandig ingedeeld
Mazda voert al sinds jaar en dag een sedan in het C-segment. Ook de vierde generatie van de 3 is weer verkrijgbaar ‘met kont’. Betaalt die consistentie zich uit, nu er steeds meer vierdeurs alternatieven op de markt verschijnen?
Conclusie
Mazda bewijst met diens 3 sedan het bestaansrecht van een vierdeurs carrosserievariant. De C-segmenter biedt meer bagageruimte dan zijn vijfdeurs broer en het uiterlijk is ook minder smaakgevoelig. Het zicht rondom blijkt ook bij de sedan een aandachtspunt. Bovendien laat de Japanner steken vallen wat het ’t praktische gebruiksgemak aangaat. Maar in dit deel van de markt is er voor liefhebbers van auto’s ‘met een kont’ geen scherpere deal te krijgen.
Type auto en prijs
De klassieke vierdeurs auto is bezig aan een opmars. Premium merken als Audi, BMW en Mercedes brengen tegenwoordig ook sedanversies van hun compacte middenklassers op de markt. Daar is een markt voor, nu traditionele sedans steeds kostbaarder worden. Mazda is de vierdeurs carrosserievariant altijd trouw gebleven. Het was voor de Japanners niet meer dan logisch om van de 3 die in 2019 verscheen, ook een versie ‘met kont’ te introduceren. De sedan ziet er wat traditioneler uit dan de hatchback, die gekenmerkt wordt door een wel heel prominente C-stijl. De vanafprijs is stevig: je betaalt minimaal € 28.490, vijfhonderd euro meer dan je voor de vijfdeurs uitvoering verschuldigd bent. De koetsvarianten hebben met elkaar gemeen dat ze rijk zijn uitgerust. Zo zit een groot deel van de aanvullende veiligheidsuitrusting bij de prijs inbegrepen, net als een head-up display en de ondersteuning van een telefoondienst als Apple CarPlay. Een Audi A3 Limousine (minimaal € 34.380), BMW 2 Serie Gran Coupé (vanaf € 36.305) of Mercedes A-Klasse sedan (minstens € 33.212) heb je niet voor dat geld. Maar ook alledaagsere alternatieven als de Toyota Corolla Sedan (minimaal € 28.845) en Honda Civic Sedan (vanaf € 35.760) zijn duurder. Publieksmerken als Ford, Opel en Volkswagen maakten ooit wel sedans, maar doen dat op het moment niet.
Hoe rijdt de 3 sedan
Achter het stuur van de 3 sedan is direct duidelijk dat je van doen hebt met een compacte middenklasser. De cabine is knus. We hadden hier ook kunnen kiezen voor de omschrijving ‘klein’, maar daarmee zouden we de Mazda te kort doen. Er heerst namelijk een aangename, geborgen sfeer in het interieur. Keerzijde daarvan is wel, dat bestuurders die langer zijn dan gemiddeld al gauw contact maken met de middenconsole en portierbekleding. Bovendien is het zicht rondom matig: het glasoppervlak is bescheiden, terwijl de raamstijlen juist fors uitvallen. Een achteruitrijcamera is dan geen overbodige luxe, maar die accessoire moet van de optielijst komen. Dat geldt niet voor het leeuwendeel van de beschikbare veiligheidsuitrusting. Zaken als een noodstopsysteem met voetgangersherkenning, dode hoek signalering, actieve rijstrookassistentie en adaptieve cruise control zijn standaard aan boord. Dat laatste hulpsysteem onthoudt niet welke volgafstand jij prefereert: wij vonden het hinderlijk om dat elke rit opnieuw te moeten instellen. Optioneel kun je nog kiezen voor een waarschuwing bij kruisend verkeer aan de voor- én achterzijde van de Mazda. Bovendien behoedt de sedan je naar wens van parkeerschades, door zelf op de rem te trappen wanneer je te dicht bij een paal of bumper komt. Wij maakten onze testkilometers met een SkyActiv-X variant. Dit type benzinemotor functioneert als een zelfontbrander. De 3 zou daarmee krachtig én zuinig moeten zijn, maar onze eerdere kennismaking met de nieuwe krachtbron wees uit dat de SkyActiv-G instapmotor spaarzamer met brandstof omspringt. Het prijsverschil tussen de beide krachtbronnen is nog geen duizend euro. Dat maakt het verleidelijk om alsnog voor de X-versie te gaan. Die biedt met 180 paardenkrachten namelijk bijna 60 pk extra vermogen. Het maximale koppel ligt ook ietsjes hoger (224- in plaats van 213 Nm koppel). Het trekgewicht van de twee motorvarianten is met 1.300 kilogram gelijk, zoals de krachtbronnen ook allebei beschikken over een grotere startmotor, die elektrische ondersteuning biedt bij het accelereren. In ons geval was de SkyActiv-X krachtbron gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Van verzet wisselen gaat achteloos; de benzinemotor pakt zo mooi op, dat jouw passagiers zullen zweren dat je met een automaat onderweg bent. Helaas komt er bij het verkeerslicht een einde aan die illusie: het aangrijppunt van de koppeling valt lastig te bepalen, waardoor je onbedoeld teveel gas geeft bij het optrekken. Het is ’t enige smet op het blazoen van de soepele aandrijflijn, waarmee je zelfs in de vierde versnelling zonder morren een rotonde kunt nemen. De wielophanging laat wat dat betreft meer steken vallen: aan de voorzijde kopieert de 3 het wegdek, terwijl de sedan aan de achterkant juist te zacht gedempt is. En omdat de motor in stilte zijn werk doet, valt het bandenrumoer dat de 18-inch wielen produceren extra op.
De 3 sedan van binnen
De vierdeurs Mazda3 heeft een conventioneel lijnenspel. Toch is de sedan niet vrij van poespas. Het zijaanzicht van de raampartij eindigt bijvoorbeeld in een scherpe punt. De Japanners wilden dat ontwerp niet onderbreken; vandaar dat het achterportier met punt en al open gaat. Het gebeurde ons herhaaldelijk dat we achter die punt bleven haken, wanneer we op de achterbank moesten wezen. De ruimte achterin is toereikend, maar houdt niet over: ben je langer dan 1.85 meter, dan maak je zowel met knieën als kruin contact met de Mazda. Onze testauto had het meest luxueuze uitrustingsniveau, maar desondanks moesten we het op de achterbank zonder ventilatieroosters of stroompunten stellen. Je kunt wel gewoon de achterbank neerklappen, ook al is dit een sedan. Dat doe je in twee stappen. Eerst ontgrendel je de rugleuning door een hendel om te halen in de kofferbak. Daarna loop je terug naar de deuropening – pas op voor die ellendige punt! – en legt de boel vlak. Niet heel handig, net als de beugels van het kofferdeksel die nog ouderwets in je bagage prikken. De laadvloer van de 3 loopt op. Verder is de opening van de kofferklep breder dan de bagageruimte. Een in hoogte verstelbare laadbodem ontbreekt: daardoor valt de tildrempel hoog uit. Je kunt achterin minimaal 444- en maximaal 1.132 liter aan spullen kwijt; ruim 100 liter meer dan waar de vijfdeurs 3 raad mee weet. Voorin bestaan er nauwelijks verschillen: het interieur van de Mazda oogt verzorgd, ongeacht de gekozen carrosserievariant. Zeker in het geval van de door ons gereden Luxury-versie, die beschikt over een tweekleurig, lederen interieur. Het infotainmentsysteem bevindt zich aangenaam hoog op het dashboard, maar de afmetingen van het scherm zijn bescheiden. Het oogt ’n beetje alsof je jouw mobiele telefoon op zijn kant hebt gelegd. Je hoeft niet uit je stoel om een functie te selecteren: daarvoor biedt de 3 een keuzehendel tussen de voorstoelen.
De 3 sedan en het milieu
Mazda biedt de 3 sedan uitsluitend aan met de twee benzinemotoren die bij het testonderdeel ‘Rijgedrag’ al ter sprake kwamen. Op papier is de door ons gereden SkyActiv-X variant goed voor een brandstofverbruik van 1 op 17,9. Wij realiseerden in de praktijk een alleszins redelijke score van 1 op 16,4.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
