Auto Review Mazda 3 IV (BP)
Wat ouder, maar wél een aanrader
De Mazda 3 gaat al wat langer mee maar is nog steeds een aanrader.
- Pluspunten
- Betrouwbaar
- weggedrag
- Minpunten
Type auto en prijzen
De Mazda 3 gaat in zijn huidige vorm al heel wat jaren mee. Hij stamt uit 2019. In de tussentijd zijn er wel wat wijzigingen doorgevoerd maar de basis is al die tijd hetzelfde gebleven. Daar is trouwens niks mis mee. De 3 is een prettig rijdende en betrouwbare auto gebleken.
Hij is er als hatchback en als sedan. Prijzen van de Mazda 3 beginnen bij € 33.640 voor de eenvoudigste Prime Line hatchback. Wil je de Mazda 3 private leasen reken dan op een maandbedrag vanaf € 359. Standaard op elke Mazda 3 zijn zaken zoals draadloze Apple CarPlay & Android Auto, een handmatig bedienbare airconditioning, LED-koplampen, adaptieve cruise control en parkeersensoren achter.
Onze testauto is een Mazda 3 2.5 MHEV Skyactive-G in de rijk uitgeruste Homura-uitvoering. Die kost € 36.450 en heeft bijvoorbeeld ook aan de voorzijde parkeersensoren, een automatische airco en de mogelijkheid van draadloos opladen van je smartphone. Verder heeft hij fraaie glanzend zwarte velgen en een interieur met rode stiksels. Boven deze Homura vind je nog drie versies in het Mazda 3 aanbod. De allerduurste kost 40 mille en heeft een zeer luxe, rijke uitrusting.
Sinds juni 2024 is de Mazda 3 leverbaar met naar keuze een 2,5 liter viercilinder en een 2,0 liter vierpits benzinemotor. Beide zijn mild hybride krachtbronnen, goed voor respectievelijk 140 en liefst 186 pk. Onze testauto heeft dus de 2,5 liter krachtbron.
Hoe rijdt de Mazda 3?
De Mazda 3 is een prettige auto om mee te rijden. Hij reageert levendig en alert op bewegingen van het paspedaal en heeft een prettige besturing. De mild-hybride aandrijving laat hier duidelijk zien dat de eerste meters waarin de elektromotor helpt erg nuttig zijn. Je bent niet alleen vlot van z’n plek omdat een elektromotor direct zijn volle vermogen afgeeft, die eerste meters optrekken vergen normaal gesproken ook de meeste brandstof.
Wat de feestvreugde een beetje drukt is de reactiesnelheid van de automaat. Bij een vlotte rijstijl wens je soms dat hij iets eerder terugschakelt. Wat verder opvalt is de mate van bandengeruis dat het interieur binnendringt. Vooral op snelwegtempo is dat wat luider dan je zou willen. De rijhulpsystemen doen prima hun werk. Links naast de stuurkolom vind je een knop waarmee snel de rijhulpsystemen kan uitzetten. Dat is erg handig. Tot slot: er mag maximaal 1.300 kilogram aan de trekhaak.
De Mazda 3 van binnen
Dat deze Mazda 3 al wat langer meegaat merk je aan het dashboard. Zo zijn de instrumenten nog gefixeerde meters in plaats van een projectie in een schermpje. Dat is trouwens helemaal niet erg, het is eerder extra duidelijk. Er is één klein display tussen de meters die wat extra informatie geeft.
Het infotainmentscherm is naar huidige maatstaven wat aan de kleine kant en eenvoudig van weergave. Daar staat tegenover dat het erg eenvoudig en intuïtief is te bedienen. Je gebruikt een druk/draaitoets om diverse zaken te (de)activeren. Met enkele grote druktoetsen ga jke snel naar navigatie, media en telefoon. Ook de airconditioning bedien je met normale drukknoppen. Hulde, dat werkt zoveel sneller (dus veiliger) dan aanraaktoetsen in een schermpje.
Automatisch grootlicht
Wat ook een pluim verdient is de aanwezigheid van een head up display in de testauto. Daarbij worden belangrijke rijgegevens zoals de gereden snelheid geprojecteerd in de voorruit. Automatisch grootlicht is blijkt in het donker een erg prettig hulpmiddel. Dit type verlichting schakelt het grootlicht in zodra dat kan en nodig is. Zodra er een tegenligger opdoemt schakelt het systeem automatisch terug naar dimlicht.
De zittingen van de voorstoelen werden door meerdere bestuurders die met de testauto reden ervaren als (te) kort. Ga dus vooral zelf proefzitten want zitcomfort is erg persoonlijk. De ruimte voorin is voor het type auto prima. Op de achterbank zitten volwassenen die langer zijn dan 1 meter 85 nogal krap. De achterbak is met 327 liter qua ruimte normaal voor een auto in deze klasse.
De Mazda 3 en het milieu
In deze tijd van elektromotoren en aan benzine nippende driecilinders is Mazda de uitzondering op de regel dat een brandstofmotor een kleine inhoud moet hebben van minder dan 1,5 liter. De Kia krachtbron in de testauto meet immers 2,5 liter. Toch is hij netjes zuinig. Mazda claimt een verbruik van 1 op 16,1. Daar kwamen wij in de praktijk dicht bij in de buurt. Wij scoorden een gemiddelde van 1 op 14,8.
Conclusie
De Mazda 3 mag dan al wat langer op de markt zijn, het is nog steeds een erg prettige allrouder waarbij juist die wat ‘oudere’ zaken zoals normale knoppen voor de airco en gefixeerde meters erg prettig zijn. Het weggedrag is zoals het een Mazda betaamt dik in orde. Een aanrader kortom.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Mazda 3.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
