logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volkswagen Golf VIII

Doodgewoon goed

Met de tsunami aan nieuwe SUV’s en elektrische auto’s van de afgelopen tijd zou je haast vergeten dat er ook nog ‘normale’ - doodgewone - auto’s op de markt komen. Zoals de stationwagonversie van de Volkswagen Golf.

Pluspunten
  • Bagageruimte
  • Brandstofverbruik
Minpunten

Conclusie

De Volkswagen Golf Variant is een prima allrounder. Hij heeft veel binnenruimte en een flinke kofferbak, hij rijdt comfortabel en dankzij de mild-hybrid aandrijving haalt hij een keurig brandstofverbruik. Feilloos is hij niet. Zo is de trekkracht onderin in de comfort-stand maar net voldoende en hoor je flink wat bandengeruis. In de sportstand wordt de auto vervelend hard van demperafstelling. En er zitten teveel functies onder een menustructuur in het infotainmentsysteem.

Type auto en prijzen

De VW Golf is al decennia lang een begrip. Dat geldt ook voor de stationwagonversie, de Golf Variant. De auto is er vanaf € 29.490. Ga je private leasen dan moet je voor de Golf Variant rekening houden met een vanafprijs van rond de € 400 per maand. Er is één 2.0 TDI dieselmotor met naar keuze 115 of 150 pk en er zijn vijf benzinemotoren; zowel de 1.0 (110 pk) als de 1.5 (130 pk) viercilinder is er als gewone en als mild-hybrid versie. De vijfde versie is een 150 pk sterke mild hybrid. In dat laatste geval helpt een 48 Volts startgenerator de benzinemotor, wat het brandstofverbruik drukt. De mild-hybride versies hebben altijd een 7-traps DSG automaat. De gewone versies hebben een handgeschakelde zesbak.

Het instapmodel mag dan net onder de dertig mille kosten, dat is ook best een sober uitgeruste auto. Het is voor de restwaarde beter een versie te kiezen met wat meer uitrusting. Er zijn vier versies verkrijgbaar. De testauto is een 1.5 e-TSI R-Line business. Een zeer rijk uitgeruste Variant kortom die 41 mille moet kosten. Maar het kan natuurlijk ook een tandje minder. Dan heb je ook nog steeds een prettig uitgeruste auto met bijvoorbeeld de nodige rijhulpsystemen.

Hoe rijdt de Volkswagen Golf Variant?

Het rijgedrag van de Golf Variant is afgestemd op een comfortabel rit. De auto kent vier rijstanden en in de stand comfort voelt hij het prettigst aan. De sportstand voelt het minst prettig. De auto wordt dat hard van vering en demping (de auto ‘kopieert’ dan het wegdek in plaats van in te veren) terwijl er in die stand motorisch niet genoeg verandert om dat te verantwoorden. De mild-hybride 1.5 viercilinder biedt in de comfortstand maar net genoeg trekkracht onderin en je voelt een lichte schok als de startgenerator erbij springt. Als je even vlot wil op- of doortrekken dan zul je een verzet terug moeten. Gelukkig laat de zeventraps automaat zich ook eenvoudig met de hand bedienen middels flippers achter het stuur. Hij schakelt razendsnel. De diverse rijhulpsystemen zoals een rijstrookassistent, adaptieve cruise control en dode-hoek-bewaking werken allemaal prima en maken een lange rit ontspannen.

De Volkswagen Golf Variant van binnen

Het kofferruim van de Golf Variant is prettig groot. Met de achterbank op zijn plek is er 611 liter bagageruimte en met de bank weg geklapt 1.642 liter wat in deze klasse gewoon veel is. Het interieur van de Golf Variant ziet er verzorgd uit. Voorin wordt het dashboard gedomineerd door twee digitale schermen van respectievelijk het instrumentarium en het infotainmentsysteem. Volkswagen heeft er voor gekozen vrijwel alle functies onder te brengen in menu’s van het infotainmentsysteem. Voordeel daarvan is dat de cockpit er opgeruimd uitziet omdat knoppen ontbreken, Maar een groot nadeel is dat sommige zaken zich nou eenmaal het snelst laten bedienen met knoppen. Bijvoorbeeld het instellen van de temperatuur of het activeren van de achterruitverwarming of de ventilator van de airco. Wat je nog wel met een knop bedient is het geluidsvolume. Maar dat is dan weer een onhandige schuifknop. Leuk als je stilstaat in de showroom van de VW dealer, verrekte onhandig als je onderweg bent en de auto voortdurend beweegt. Het feit dat er op het stuurwiel ook bedieningen zitten helpt niet. Ook die laten zich lastig bedienen. De testauto is uitgerust met een R-Line pakket en heeft derhalve fraaie sportstoelen. Die zitten fantastisch.

De Volkswagen Golf Variant en het milieu

Dankzij het 48 Volts mild-hybride systeem springt de Volkswagen Golf Variant 1,5 eTSI keurig om met zijn brandstof. Wij haalden een gemiddeld verbruik van 5,8 liter per 100 kilometer oftewel 1 op 17,2. Niet verkeerd voor een gezinsauto. Ga je de sportstand veelvuldig gebruiken dan zal het verbruik hoger zijn omdat de motor dan meer toeren wil draaien.

Op zoek naar een occasion?

Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Volkswagen Golf Variant.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.