Auto Review Volkswagen Golf VIII
Boeggolf
Volkswagen Golf 1.4 TSI eHybrid 204 pk DSG-6 Style
- Pluspunten
- Spaarzaam verbruik
- Toonaangevende binnenruimte
- Rijke standaarduitrusting
- Minpunten
- Gehorig
- Bescheiden kofferbakinhoud
De Volkswagen Golf loopt al sinds zijn debuut voorop als de verpersoonlijking van de compacte gezinsauto. Een nieuwe plug-in hybride aandrijflijn maakt het misschien geen alleskunner, maar veel scheelt dat niet.
Conclusie
Meedraaien in de bovenste regionen van het C-segment is niet elke compacte gezinsauto gegeven, maar de Volkswagen Golf eindigt al decennialang op het erepodium. Als stekkerhybride is de Volkswagen zeker niet perfect - zo heeft de kofferbak bescheiden afmetingen en verloopt de overgang van de elektro- naar benzinemotor niet vlekkeloos - maar over de hele linie laat de Golf wederom klinkende cijfers noteren. Voor het eerst ook vanwege zijn riante standaarduitrusting!
Type auto en prijs
In 2014 bracht Volkswagen voor het eerst een Golf met een stekker op de markt. Die uitvoering, de GTE, was bedoeld als een soort elektrische GTI. Later volgde nog een volledig elektrische Golf. Die versie heeft inmiddels het veld moeten ruimen. Wie tegenwoordig een elektrische Volkswagen wil, is aangewezen op de speciaal voor dat doeleinde ontworpen ID.3. Een stekkerhybride hebben de Duitsers nog wel in de aanbieding: de Golf krijgt dan de toevoeging eHybrid. Kies je voor de krachtigste motorvariant, dan luistert de auto nog altijd naar de typenaam ‘GTE’. De eenvoudigste Golf heeft nog een traditionele verbrandingsmotor en kost minimaal € 32.490. Je hebt dan behalve een 110 pk sterke driecilinder turbomotor ook meteen lichtmetalen wielen, parkeersensoren rondom, adaptieve cruise control, een draadloze oplaadmogelijkheid voor je smartphone én 10 kleuren sfeerverlichting aan boord. Niet verkeerd, voor een Volkswagen! Wil je een Golf met een stekker, dan ben je daarvoor minstens 40.890 euro kwijt. Daarmee is de C-segmenter duurder dan een concurrent als de Peugeot 308, die al vanaf 36 mille met een semi-elektrische aandrijflijn verkrijgbaar is. De Fransen verstrekken echter minder garantie. Niet zozeer op het batterijpakket - daarvoor krijg je bij beide merken 8 jaar of 160.000 kilometer gemoedsrust - maar wel op de rest van de auto: bij de Duitsers mag je gedurende 4 jaar aankloppen. De Fransen houden al na twee jaar de deur gesloten.
Hoe rijdt de Golf eHybrid
De eHybrid is er in twee motorvarianten. Wij hebben de eenvoudigste uitvoering aan een test onderworpen, goed voor 204 pk, 350 Nm en een trekgewicht van 1.500 kilogram. Met een leeggewicht van net geen 1.600 kilogram heb je over het prestatiepotentieel van dit ‘instappertje’ overigens geen klagen. Wel over de geluidsproductie, want je kunt duidelijk horen wanneer de viercilinder benzinemotor de kar trekt en wanneer de elektromotor aan zet is. De vering en demping zijn stevig, maar comfortabel. Sturen doet de Volkswagen met gevoel. Die eigenschappen geven het vertrouwen dat hoort bij een model met de statuur van deze Golf: het is instappen en wegwezen. De Duitsers leveren het leeuwendeel van de beschikbare rijhulpsystemen standaard mee. Opnieuw blijkt Volkswagen vrijgeviger dan gedacht! Denk bijvoorbeeld aan een noodremsysteem, actieve rijstrookassistentie, adaptieve cruise control, vermoeidheidsherkenning en een waarschuwing voor kruisend verkeer. Alleen voor dodehoekbescherming, een file assistent en verkeersbordherkenning ben je aangewezen op de optielijst of een duurdere uitvoering.
De Golf eHybrid van binnen
Sinds zijn debuut in 1974 geldt de Volkswagen Golf als maatstaf in deze klasse. Dat gaat dus ook op voor de binnenruimte. Met een bovengemiddelde lengte kun je moeiteloos achterin plaatsnemen, al houdt de hoofdruimte niet over. Hetzelfde geldt voor de kofferbakinhoud. Bij een reguliere uitvoering kun je 381 liter bagage kwijt, maar kies je voor een plug-in hybride Golf, dan lever je de opberggelegenheid onder de bagagebodem in. De beschikbare ruimte slinkt dan tot 273 liter, of 1.129 stuks wanneer je de rugleuning van de achterbank plat klapt. De bagagebodem is niet in hoogte verstelbaar: daardoor ontbreekt een vlakke laadvloer. Bovendien kun je de laadkabels nu nergens opbergen: die slingeren dus door de kofferbak. De huidige Golf was de eerste Volkswagen waarin traditionele bedieningsknoppen uit het interieur verdwenen. Wil je de temperatuur een graadje hoger of de radio een tandje harder zetten, dan ben je daarvoor aangewezen op het aanraakscherm bovenaan het dashboard. Voor veel zaken moet je diep de menustructuur in. De stroompunten aan boord zijn van het type USB-C. Je vindt ze voor en achterin, waar we ook een stel eigen ventilatieroosters aantreffen.
De Golf eHybrid en het milieu
De Golf is behalve op benzine en diesel ook leverbaar als mild- en plug-in hybride. Opvallend genoeg geldt dit alleen voor de vijfdeurs carrosserievariant: de stationwagen moet het zonder semi-elektrische aandrijflijn stellen. Een andere bijzonderheid betreft de tankinhoud. Met stekker slikt een Golf 10 liter brandstof minder. Een extra reden om de C-segmenter zo vaak mogelijk bij een laadpunt te parkeren. Snelladen behoort niet tot de mogelijkheden, zowel langs de snelweg als bij een regulier laadpunt: de Volkswagen laadt met slechts één fase. In 3,5 uur is het 13 kWh grote batterijpakket weer vol, goed voor een theoretisch rijbereik van 80 kilometer. De Golf rijdt altijd eerst de aanwezige stroom uit de accu’s, tenzij je nadrukkelijk aangeeft dat dit anders moet. In de hybride rijmodus zet de Volkswagen zijn elektromotor op de snelweg hooguit incidenteel in. In de volledig elektrische rijstand kan hij een stuk harder. Hoewel: bij 120 kilometer per uur vindt de eHybrid het welletjes en moet je nadrukkelijk het gaspedaal indrukken om het tempo nog verder op te voeren. De Golf heeft alle rijstanden netjes gebundeld onder een sneltoets op de middenconsole. Alleen voor de mate van regeneratie moet je een compleet ander menu in, en diep ook! Je kunt de Volkswagen ook zelf laten bepalen of er wordt uitgerold of stroom opgewekt. Dat doe je door middel van de ‘Eco Assistent’, die gebruik maakt van de navigatiekaart en een van de camera’s van de aanwezige hulpsystemen. De Golf ziet op die manier een rotonde aankomen en vertelt je precies wanneer je het gaspedaal los kunt laten: hij remt dan keurig op de motor af, zodat je zonder het rempedaal te beroeren de bocht om kunt. Rode verkeerslichten ziet de Volkswagen overigens niet; daarvoor moet je alsnog stevig in de ankers. Desondanks kwamen we tot een praktijkverbruik van 1 op 23,3.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
