logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Volkswagen Golf VIII

Betweter

Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

Pluspunten
  • Rijgedrag
  • Binnenruimte
  • Aanbod hulpsystemen
Minpunten
  • Bemoeizuchtige techniek
  • Gemis aan traditionele bedieningsknoppen

Zoals je bij kleine kinderen ook wel ziet, wordt de Volkswagen Golf een stuk mondiger nu er een broertje op komst is. Moet de populaire gezinsauto uitgaan van eigen kracht, of is hij terecht onzeker?

Conclusie

De nieuwe Volkswagen Golf mag er wezen, maar het is een beetje ‘n betweter. Zo bemoeit hij zich nadrukkelijk met je rijstijl, of het nu gaat om een schakeladvies of een rijhulpsysteem. Allemaal goed bedoeld, maar niet iedereen zit daar op te wachten. Gelukkig geldt dat ook voor het model wiens komst als een schaduw over deze nieuwe modelgeneratie heen hangt: de Golf heeft straks heel wat te duchten van de volledig elektrische ID.3, maar zelfs dan zijn er nog genoeg mensen die de voorkeur geven aan een Volkswagen met een traditionele verbrandingsmotor.

Type auto en prijs

De achtste generatie van de Volkswagen Golf is in alles beter dan zijn voorganger, maar er lijkt bij de Duitsers geen sprake van een jubelstemming. Binnen het concern gaat alle aandacht momenteel uit naar die ándere nieuwe telg: de volledig elektrische ID.3. Dat verklaart ook waarom er van de Golf geen versie met een stekker beschikbaar komt, behalve dan twee plug-in hybrides. Instappen doe je met een driecilinder benzineversie, waarvoor de Nederlandse importeur minimaal 25.995 euro verlangt. Dat is weliswaar dik duizend euro meer dan ze bij Opel voor de vernieuwde Astra willen hebben (vanaf € 24.699) of in de Ford-showroom voor een Focus laten noteren (minimaal € 24.305), maar Volkswagen stelt daar een ruime standaarduitrusting tegenover met de nodige rijhulpsystemen en een digitaal instrumentarium. Van dit drietal is de Golf wel het zwakst gemotoriseerd. Tot er een compleet nieuwe stationwagen op de markt verschijnt, verkoopt Volkswagen het ‘oude’ model tegen een meerprijs van € 1.664. De volledig elektrische Golf, eveneens op basis van de Golf VII, blijft voorlopig ook beschikbaar. Aan die uitvoering hangt een prijskaartje van € 34.005.

Hoe rijdt de Golf eTSI

Ook de bediening van deze nieuwste Golf heeft weer een aangename vanzelfsprekendheid. Je kunt hooguit vallen over de straffe demping: een verkeersdrempel gaat niet onopgemerkt aan je voorbij. Hetzelfde geldt voor de werking van de zeventraps automaat: versnellen verloopt naadloos, maar bij het afremmen voor een verkeerslicht voel je de transmissie nadrukkelijk terugschakelen. De automaat maakt deel uit van de aandrijflijn waarmee wij de Volkswagen dit keer hebben beproefd: een 1.5-liter benzinemotor met cilinderuitschakeling en een extra grote, volledig elektrische startmotor. Het gecombineerde vermogen bedraagt 150 pk en 250 Nm koppel. De hybride is bovendien goed voor een trekgewicht van 1.500 kilogram. Hoewel zo’n extra krachtbron een welkom duwtje in de rug geeft tijdens het optrekken en acceleren, is het de nieuwe Golf nadrukkelijk om een gunstig verbruik te doen. Trap je het rempedaal in of laat je het gas los, dan slaat de Volkswagen de vrijgekomen energie op in een batterijpakket onder de passagiersstoel. De traditionele verbrandingsmotor laat zich ook niet onbetuigd: wanneer er geen vermogen van de krachtbron wordt gevraagd, schakelt het blok twee van de vier cilinders uit. In de optiek van de Golf is het daarmee niet meer dan logisch dat jij als bestuurder ook je steentje bijdraagt. Met behulp van de camera achter de voorruit en de kaartgegevens van het navigatiesysteem weet de gezinsauto bijvoorbeeld wanneer er een rotonde aankomt en adviseert dan alvast je gas los te laten. Volgens hetzelfde principe krijg je onderweg een standje wanneer je het raam op een kier zet; dat is namelijk niet goed voor de brandstofconsumptie. Vernuftig allemaal, maar ook een tikkeltje bemoeizuchtig. We kunnen ons althans voorstellen dat niet iedereen op zulk goedbedoeld commentaar zit te wachten. Iedere Golf beschikt over een noodstopsysteem met voetgangersherkenning, actieve rijstrookassistentie, een waarschuwing voor tegemoetkomend verkeer tijdens het afslaan plus een communicatiesysteem dat zelfstandig de nooddiensten inschakelt wanneer de Volkswagen onverhoopt betrokken raakt bij een ongeval. In mei 2020 kwam de productie van de gezinsauto twee weken stil te liggen, omdat er een softwarefout in dit E-Call systeem was geslopen. Begin juni was dat probleem echter verholpen. Er bestaat nog geen oplossing voor de actieve rijstrookassistentie die standaard wordt meegeleverd. Wij vinden dat de Volkswagen daar behoorlijk van gaat zwalken. Het hulpsysteem kan weliswaar uit, maar daarvoor moet je dan wel een menu induiken. En dat iedere rit opnieuw! Tegen meerprijs kan de aanvullende veiligheidsuitrusting van de Golf worden uitgebreid met zaken als dode hoek signalering en adaptieve cruise control. Die hoef je overigens niet meteen aan te schaffen wanneer je de auto bestelt: in het infotainmentsysteem zit een webshop verborgen, waar je een aantal van die veiligheidszaken alsnog kunt kopen. De bedieningsknoppen daarvoor zijn al vanaf het eenvoudigste uitrustingsniveau aan boord: de techniek is alleen nog niet geactiveerd.

De Golf eTSI van binnen

De nieuwe Golf is heel erg van nu: het dashboard bestaat uit schermen, bedieningsknoppen zitten er nauwelijks nog op en alle USB-punten zijn van het type USB-C. Je weet wel; de aansluiting waarvoor nog niet iedereen de benodigde snoeren in huis heeft. Omdat er nauwelijks nog traditionele bedieningsknoppen in het interieur te vinden zijn – zelfs de volumeknop is verdwenen – is de ergonomie aan boord anders dan anders. De een zal na verloop van tijd met de Golf weglopen, voor een ander went het wellicht nooit. Het beschikbare ruimteaanbod is in ieder geval bij het oude gebleven. De kofferbak is minimaal 381- en maximaal 1.237 liter groot. De bagagebodem is in hoogte verstelbaar, maar klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan ontstaat er geen vlakke laadvloer (eerder een oplopende). Op de achterbank is er genoeg been- en hoofdruimte voor handen. Bovendien kun je daar jouw smartphone opladen en - tegen meerprijs - de verwarming bedienen. Verder is de rugleuning van de voorstoelen voorzien van een drietal insteekhoezen, om prullaria of paperassen in op te bergen. De middentunnel is echter fors, dus met drie personen op de achterbank plaatsnemen, kun je vergeten.

De Golf eTSI en het milieu

Een verbrandingsmotor die de helft van de tijd op halve kracht functioneert plús een elektromotor: geen wonder dat Volkswagen voor onze testauto zo’n florissant verbruikscijfer noteert! Volgens de Duitsers moet een score van 1 op 21,3 haalbaar zijn – saillant genoeg vermelden ze een soortgelijk verbruik voor de handgeschakelde 1.5 TSI, zónder elektromotor – maar na een hoopvolle start kwamen wij uiteindelijk niet verder dan 1 op 17,9. Wie minder vaak aan de pomp wil staan, kan kiezen voor een van de twee plug-in hybride modelvarianten. Ook aan liefhebbers van een traditionele benzine- of dieselmotor is gedacht, net als aan sportievelingen en fans van (aard)gas. Het beschikbare vermogen van alle Golf-varianten tezamen loopt uiteen van 90- tot 245 pk.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.