logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Ds Ds3 II

Loze belofte

DS 3 Crossback E-Tense Executive

Pluspunten
  • Verbluffend stil
  • Fatsoenlijk rijbereik
  • Grotere kofferbak dan zijn PSA-zustermodellen
  • Exclusief karakter
Minpunten
  • Fors duurder dan zijn PSA-zustermodellen
  • Beperkte binnenruimte
  • Moeizame ergonomie

Als jonge autofabrikant is een volledig elektrisch model met een gunstige bijtelling nooit weg. We betwijfelen echter of de 3 Crossback E-Tense dedefinitieve doorbraak voor DS zal betekenen.

Conclusie

De DS 3 Crossback E-Tense is een bijzondere elektrische auto. Een dergelijke omschrijving kun je echter op twee manier uitleggen. Is het glas half vol, dan roemen we de crossover om zijn fatsoenlijke reikwijdte, de rust aan boord en het exclusieve karakter. Anderzijds laat de ergonomie te wensen over en betaal je 12 mille extra voor een EV die je even goed als alledaagse Opel kunt kopen. Kijken we naar de concurrenten die voor dit soort bedragen buiten PSA verkrijgbaar zijn, dan durven we te stellen dat ook deze DS niet voor grote volumes gaat zorgen.

Type auto en prijs

DS geldt als het neusje van de zalm van de PSA-groep, waartoe ook merken als Citroën, Opel en Peugeot behoren. De exclusieve autofabrikant krijgt daarom de primeur van een volledig elektrische aandrijflijn. Die krachtbron wordt aangeboden in het kleinste model dat de Fransen verkopen: de 3 Crossback. Onderhuids is dat dezelfde auto als de Opel Corsa en Peugeot 208, waarvan eveneens elektrische varianten verkrijgbaar zijn. Van dat drietal is de Corsa-e de voordeligste optie met een prijskaartje van € 30.999. Daarna volgt de e-208, waarvoor de Peugeot-dealer minimaal € 34.900 verlangt. Bij DS willen ze echter minstens € 43.190 voor hun EV hebben. Genoeg om van een gunstig bijtellingstarief te profiteren, maar de 3 Crossback komt daarmee ook in het vaarwater van de Hyundai Kona electric (vanaf € 41.595) en Kia e-Soul (minimaal € 44.995). Semi-terreinwagens die niet alleen een stuk groter zijn, maar ook tientallen kilometers verder komen op een lading stroom. De Koreaanse crossovers hebben daarnaast een gangbaarder uiterlijk, waar de lijnvoering van de DS veel smaakgevoeliger is.

Hoe rijdt de DS 3 Crossback E-Tense

Bij DS zijn ze nogal scheutig met het typeplaatje ‘E-Tense’. Zo prijkt het ook achterop de plug-in hybride uitvoering van hun vlaggenschip de 7 Crossback. Na pak ’m beet 50 elektrische kilometers valt die semi-terreinwagen echter terug op een traditionele verbrandingsmotor. Die optie heeft de 3 Crossback niet. Dat is een volledig elektrische personenwagen, aangedreven door een 136 pk en 260 Nm sterke elektromotor. Er zit hier overigens een addertje onder het gras, want je kunt alleen in de sportstand over het volledige vermogen beschikken. De DS heeft nog twee rijmodi, waarin de paardenkrachten steeds iets verder worden teruggeschroefd. Welke rijstand je ook selecteert: de crossover mag geen caravan trekken. Omdat er ook benzine- en dieselgestookte varianten van de 3 Crossback bestaan, ligt de krachtbron ‘gewoon’ onder de motorkap. Het benodigde batterijpakket gaat schuil onder de inzittenden, zodat het zwaartepunt van de semi-terreinwagen in elk geval laag ligt. Omdat die accu’s het nodige extra gewicht in de schaal leggen, heeft de fabrikant aanpassingen doorgevoerd aan de vering en demping. Met succes, want de DS is een comfortabele auto die desondanks nauwelijks overhangt in de bocht. Stuurgevoel biedt het model nauwelijks, maar de crossover is dan ook niet gemaakt voor een dynamische rijstijl. Zijn grootste kracht is de rust aan boord. Die stilte valt - zelfs voor een EV - indrukwekkend te noemen. Met de 3 Crossback kun je niet anders dan onthaasten, ook al zit je nog zo krap in je tijd. Een gevoel dat nog eens wordt versterkt door het smaakvolle interieur, opgetrokken uit leder en aluminium. Hoe fraai het er ook allemaal uit ziet: ruim is de DS niet. Wie langer is dan gemiddeld, maakt met zijn rechterbeen contact met de middenconsole. Bovendien zijn de stoelen klein: je ervaart weinig zijdelingse steun. Hoewel de vormgeving van de crossover bijzonder mag worden genoemd, is deze niet uniek: de ontwerpers grepen voor het lijnenspel terug naar de auto waarmee het in 2011 allemaal begon, toen nog onder de vleugels van Citroën. De oorspronkelijke DS3 was een driedeurs auto met een kenmerkende ‘haaienvin’ op de flank. Dat designelement keert terug op deze nieuwe, vijfdeurs generatie. Vooraf hadden we daar onze twijfels over; zou dat ontwerpelement niet ten kosten gaan van het zicht rondom? Het antwoord is ‘nee’, omdat de vondst wegvalt achter de passagiersstoel. Desondanks zie je nog altijd weinig achter het stuur, want het glasoppervlak is bescheiden en de raamstijlen fors. Gelukkig wordt op deze elektrische variant standaard een achteruitrijcamera mee geleverd. Kies je voor het meest luxueuze uitrustingsniveau, dan heb je alle mogelijke rijhulpsystemen aan boord. Dode hoek signalering bijvoorbeeld, een noodstopsysteem, adaptieve cruise control en een fileassistent, zodat je de 3 Crossback autonoom kunt laten rijden op de snelweg. Een aantal bedieningsknoppen van de aanvullende veiligheidsuitrusting gaat schuil achter het stuur en buiten je bereik: dat komt de veiligheid niet ten goede.

De DS 3 Crossback E-Tense van binnen

In vergelijking met zijn zustermodellen de Peugeot e-208 en Opel Corsa-e is de 3 Crossback langer, breder én hoger. Dat resulteert in een grotere kofferbak en meer ruimte voor de achterpassagiers. Om met de inhoud van de bagageruimte te beginnen: die bedraagt minimaal 350- en maximaal 1.050 liter. Omdat het batterijpakket van deze elektrische versie een plekje heeft gevonden onder de inzittenden, is de laadruimte even groot als bij een DS op diesel of benzine. De E-Tense deelt echter niet alleen de voordelen met zijn brandstofgestookte broertjes: om de kofferklep te kunnen openen, moet je een drukknop bedienen die in de achterbumper is verwerkt. Vieze handen gegarandeerd! Verder ontbreekt een in hoogte verstelbare bagagebodem, zodat je geen vlakke laadvloer kunt creëeren. Bovendien mis je een logische opbergplek voor je laadkabels, die nu hinderlijk door de kofferbak heen en weer schuiven. De 3 Crossback biedt op de achterbank meer hoofdruimte dan een 208 of Corsa, maar ben je langer dan 1.90 meter, dan zit je net zo goed met de rugleuning van de voorstoel tussen je benen. De ‘haaienvin’ aan de zijkant neemt voor de bestuurder dan misschien geen zicht weg, maar voor de passagiers achterin is dat een ander verhaal: het wordt er knap donker van op de achterbank. De crossover heeft daarnaast een forse middentunnel, dus je kunt achterin maar twee personen kwijt. Zij moeten het zonder stroompunt of ventilatieroosters stellen. Een schril contrast met de snuisterijen die de voorste inzittenden tot hun beschikking hebben, al valt op dat er voor zaken als een draadloze oplaadmogelijkheid voor je smartphone en een navigatiesysteem moet worden bijbetaald. Zeker dat laatste is bij een elektrische auto ‘not done’; je bent er immers van afhankelijk wanneer je op zoek moet naar een laadpunt. De weelderige aankleding van de 3 Crossback maakt veel, maar niet alles goed. Er lopen weliswaar sierlijke stiknaden over de portierbekleding en de knoppen van de raambediening zijn afgewerkt met chroom, maar het digitale instrumentarium is niet veel breder dan het scherm van je smartphone. Dat oogt nogal lullig in zo’n luxe auto. Verder geven de bedieningsknoppen op de middenconsole geen feedback; je hebt geen idee of je ze goed hebt ingedrukt en doet daarom maar een extra poging. Zeker wanneer je probeert de radio harder of zachter te zetten, kan dat vervelend uitpakken!

De DS 3 Crossback E-Tense en het milieu

De elektrische 3 Crossback heeft een batterijpakket met een inhoud van 50 kWh. Op papier zou je daarmee 320 kilometer ver kunnen komen op een volle lading stroom. Tijdens onze actieradiusproef, die over een gevarieerde route van het ANWB hoofdkantoor in Den Haag naar de luchthaven van Lelystad en weer terug voert, kwamen wij tot 224 daadwerkelijk gereden kilometers, met een restant van 14 stuks volgens de boordcomputer. Het gemiddelde stroomverbruik bedroeg die rit 17,2 kWh per 100 kilometer, waarmee we gunstiger scoorden dan de fabrieksopgave van 17,6 kWh per 100 kilometer. Onderweg vielen wel meer zaken op. Zo wordt het resterende aantal kilometers weinig zorgvuldig weergegeven: het rijbereik lijkt in eerste instantie hetzelfde te blijven, tot de kilometers per tiental beginnen te verdwijnen. Verder maakt de chique EV zich niet gauw druk: pas toen de actieradius onder de 16 kilometer zakte, gaf de crossover een seintje dat we beter een laadpaal konden opzoeken. Daarbij kregen we meteen een route aangeboden naar het dichtstbijzijnde exemplaar. Laden kan de DS aan ieder mogelijk laadpunt. De laadsnelheid bedraagt maximaal 100 kW, waarmee het accupakket aan een snellaadpaal binnen een half uur weer voor 80 procent vol is. De stevige vanafprijs van de EV kan deels worden verklaard door de mogelijkheid om met drie fasen te laden: in het buitenland wordt de elektrische 3 ook met een voordeligere 1 fase laadmogelijkheid aangeboden. De laadtijd aan een reguliere laadpaal bedraagt dan geen 5-, maar 12 (!) uur. Om je te helpen in de buurt te komen van het rijbereik in de folder, beschikt de DS over een spaarstand en een speciale regeneratiemodus. Door de keuzehendel van de automaat in ‘B’ te zetten, heb je meer invloed op de mate waarin de 3 Crossback remenergie terugwint. De EV met één pedaal rijden, is er niet bij: zeker wanneer de batterijen nog vol zijn, heb je de mechanische remmen hard nodig!

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.