logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Peugeot 2008 II

Wie heeft de grootste?

Peugeot e-2008 GT

Pluspunten
  • Design
  • Binnenruimte
  • Prijs
Minpunten
  • Rijbereik
  • Moeizame in- en uitstap

De Peugeot 2008 is alweer het tweede nieuwe model van het Franse merk, waar direct een volledig elektrische variant van verschijnt. Zakelijke rijders zullen hem niet duur vinden, maar voor particuliere kopers is de Peugeot een stuk minder interessant.

Conclusie

Voor wie het huidige aanbod elektrische crossovers te behoudend vindt, is er met de Peugeot e-2008 een alternatief voor handen. Bovendien blijft het model met zijn vanafprijs van 41 mille onder de door de overheid bepaalde grens van € 45.000, waardoor zakelijke rijders een gunstige bijtelling betalen over het complete aankoopbedrag. Maar voor particuliere kopers is de Peugeot juist erg duur. Het belangrijkste pijnpunt is echter het batterijpakket, want voor dit geld koop je bij de concurrentie EV’s die verder komen op een lading stroom.

Type auto en prijs

Sinds de introductie van de huidige 208 is het gemeengoed dat Peugeot van diens nieuwe modellen niet alleen een benzine- en een dieselversie fabriceert, maar ook meteen een volledig elektrische uitvoering. Een dergelijke variant van de 2008 is bijzonder welkom, want in ons land zijn dit soort ‘schone’ crossovers niet aan te slepen. De semi-terreinwagen deelt zijn bodemgroep met de 208, waarvan eveneens een elektrische uitvoering bestaat. Met een prijskaartje van € 40.930 lijkt de Peugeot knap kostbaar, maar in dit deel van de markt geldt de crossover juist als een koopje: alternatieven als de Hyundai Kona electric en Kia e-Soul zijn een paar duizend euro duurder (achtereenvolgens € 41.595 en € 42.985). Die meerprijs wordt verklaard door het feit dat beide Koreanen een groter batterijpakket aan boord hebben en dus ook verder komen op een lading stroom. Dat laat onverlet dat er nu eindelijk een alternatief voor handen is, voor wie zo’n Hyundai of Kia toch wat behoudend vormgegeven vindt. Op de duurste uitvoeringen van de e-2008 is een veredeld vierwielaandrijvingssysteem leverbaar, dat werkt met behulp van ESP.

Hoe rijdt de e-2008

Peugeot heeft er zorg aan besteed de verschillende motorvarianten van de 2008 niet teveel van elkaar te laten afwijken. In het geval van de e-2008 konden de Fransen echter niet om het toegenomen wagengewicht heen, want de benodigde batterijen leggen 256 kilogram extra in de schaal. Om te zorgen dat het rijgedrag daarvan geen nadelige gevolgen ondervindt, is er voor een andere achterwielophanging gekozen. In de bocht voel je weliswaar dat de elektrische Peugeot meer weegt dan zijn broers op diesel of benzine, maar storend wordt dat nooit. Ongeacht de gekozen aandrijflijn weet het onderstel van de 2008 slecht raad met korte oneffenheden. De besturing biedt voldoende gevoel en met 260 Nm koppel en 136 pk vermogen kun je prima met het verkeer meekomen. De concurrentie beschikt echter over krachtiger elektromotoren, dus een stoplichtsprintje met een Kia e-Niro of Hyundai Kona electric kun je beter uit je hoofd laten. De Peugeot mag geen aanhanger trekken. Hoewel we de zit achter het stuur niet als hoog willen omschrijven, blijkt bij het uitstappen dat je toch vrij diep in de auto zit: je moet nadrukkelijk over de dorpel heen naar buiten, wat de nodige schoenvegen veroorzaakt. De zittingen van de voorstoelen zijn nog altijd aan de korte kant, maar de voorste inzittenden hebben er in ieder geval wat bewegingsruimte bij gekregen ten opzichte van de oorspronkelijke 2008.Standaard beschikt de semi-terreinwagen over een uitgeklede veiligheidsuitrusting. Zo remt de Peugeot in een noodsituatie wel uit zichzelf, maar alleen wanneer je kiest voor een aanvullend pakket of een duurder uitrustingsniveau, houdt de auto daarbij ook rekening met eventuele fietsers of voetgangers. Het kwam de fabrikant al op een tik op de vingers te staan van Euro NCAP, de bekende Europese botsproefinstantie. Voor actieve rijstrookassistentie, vermoeidheids- en verkeersbordherkenning hoeft niet te worden bijbetaald. Voor een achteruitrijcamera wel, wat opmerkelijk te noemen valt gezien de toch al niet misselijke meerprijs die je voor de elektrische variant van de 2008 verschuldigd bent. Zijn kleinere broertje de elektrische 208 heeft ten opzichte van de versies met een traditionele verbrandingsmotor een rijkere uitrusting. Hoe dan ook is zo’n camera een aanrader, want het flitsende lijnenspel van de crossover eist zijn tol wat het ‘t zicht rondom aangaat.

De e-2008 van binnen

Het batterijpakket van de e-2008 heeft een plekje gekregen onder de inzittenden. Daardoor wijkt de beschikbare bagageruimte niet af van die van zijn broers op benzine of diesel. De kofferbakinhoud meet minimaal 405- en maximaal 1.467 liter, waarmee de Peugeot zijn Koreaanse rivalen achter zich laat. Omdat elektrische auto’s nog altijd flink duurder zijn dan een variant op benzine of diesel, compenseren fabrikanten dat vaak met een rijkere standaarduitrusting. Nu hoef je aan boord van de 2008 zeker niet op een houtje te bijten, maar de verstelbare bagagebodem die een vlakke laadvloer mogelijk maakt, moet ook bij deze elektrische variant van de optielijst komen. Ook het digitale instrumentarium met driedimensionale effecten zit niet bij de vanafprijs inbegrepen. De zogenaamde i-Cockpit heeft uitgesproken voor- en tegenstanders: de bedoeling is dat je het stuur zo verstelt, dat je de klokkenwinkel er overheen kunt aflezen. Dat valt niet bij iedereen in de smaak. Traditionele bedieningsknoppen ontbreken: zelfs voor het instellen van de temperatuur moet je jouw toevlucht zoeken tot een menu. Het aanraakscherm is mat uitgevoerd, om vette vingers te voorkomen. Als de zon er op staat, kun je het scherm echter slecht aflezen. Op de achterbank profiteert de e-2008 van de grotere wielbasis ten opzichte van de B-segmenter met een nulletje minder in de typenaam. Je hebt zes centimeter extra tot je beschikking en dat komt de beenruimte ten goede. Ook de hoofdruimte is in orde. Je kunt achterin hooguit twee volwassenen kwijt, want de middentunnel is fors. Die passagiers kunnen achterin dan wel hun mobiele apparatuur opladen.

De e-2008 en het milieu

Net als de kleine gezinsauto waarvan hij is afgeleid, beschikt ook de e-2008 over een 50 kWh groot batterijpakket. Laden kan aan ieder mogelijk oplaadpunt, van een stopcontact in de garage tot een snellader langs de weg. Omdat het accupakket watergekoeld is, kun je onbeperkt snelladen. De laadsnelheid bedraagt 100 kW en afhankelijk van de laadpaal, ben je een half uur tot 16 uur bezig om de accu’s van de Peugeot weer vol te krijgen. De e-2008 kan met drie fasen laden, dus op straat zou je in het gunstigste geval vijf uur en een kwartier zoet zijn. Op papier is het rijbereik 310 kilometer groot. Tijdens onze actieradiusproef, bij een buitentemperatuur van 10 graden, kreeg de crossover het echter zwaar. Nadat we vanuit de regio Den Haag binnendoor naar luchthaven Lelystad waren gereden, was de helft van de van huis meegebrachte stroom al op. Over de snelweg reden we weer terug, waarbij we herhaaldelijk werden gewaarschuwd dat we zo snel mogelijk een laadpunt moesten opzoeken. Uiteindelijk parkeerden we de EV na 224 afgelegde kilometers en een resterende actieradius van slechts 8 stuks volgens de boordcomputer. Het gemiddelde verbruik bedroeg over die afstand 17,7 kWh per 100 kilometer. Om je te helpen zoveel mogelijk rendement uit een lading stroom te halen, beschikt de gezinsauto over verschillende rijmodi, die bepalen hoeveel vermogen de elektromotor afgeeft. Alleen in de sportstand kun je bijvoorbeeld over alle 136 paardenkrachten beschikken. De automatische transmissie voorziet daarnaastin een soort bergversnelling, waarmee je invloed kunt uitoefenen op de mate waarin remenergie wordt teruggewonnen. De semi-terreinwagen met één pedaal rijden, zit er echter niet in. Peugeot levert een speciale telefoonapplicatie bij de e-2008, waarmee je op afstand het laadproces in de gaten kunt houden en desgewenst de verwarming of airconditioning kunt inschakelen. Zolang de crossover aan een laadpaal staat, kost dat immers geen stroom. Bovendien kun je kiezen voor aanvullende abonnementsdiensten, waarmee je bijvoorbeeld de laadstops op jouw route kunt inplannen. De fabrikant geeft 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op het batterijpakket.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.