Auto Review Ds Ds3 II
Voor de liefhebber
DS 3 Crossback PureTech 155 Automatic Grand Chic
- Pluspunten
- Eigenzinnig
- Veiligheidsuitrusting
- Minpunten
- Binnenruimte
- Prijs
Het nog jonge automerk DS vergelijkt zichzelf graag met ‘haute couture’. In het geval van de 3 Crossback gaat die vergelijking prima op: net als een exclusief kledingstuk blijkt ook deze nieuwe crossover niet altijd even praktisch.
Conclusie
DS draagt zelf al uit dat je houdt of gruwelt van het merk. De 3 Crossback biedt munitie aan beide kampen. Het is een bijzondere auto om te zien, voorzien van een rijke uitrusting en de nieuwste veiligheidstechnieken. Tegelijkertijd is de prijs ronduit stevig, wanneer je kijkt naar de geboden afwerking en binnenruimte. Dat maakt de aanschaf van deze compacte crossover een buitengewoon smaakgevoelige kwestie.
Type auto en prijs
Sinds 2017 staat DS op eigen benen. De fabrikant, ooit bedacht als submerk van Citroën, brengt met de DS 3 Crossback diens tweede, ‘eigen’ model op de markt. Het merk profileert zich als exclusief en eigenzinnig en dat geldt niet alleen voor de prijs, maar zeker ook voor de lijnvoering. Behalve de verchroomde grille springt de kenmerkende raamlijn van het achterportier in het oog; een kwinkslag naar de DS 3 zoals de auto bij Citroën werd verkocht. Dat was een driedeurs; deze uitvoering telt vijf portieren. Bovendien staat hij wat hoger op zijn wielen; vandaar dat hij de toevoeging ‘Crossback’ heeft gekregen. Dat is de typenaam die de Fransen aan hun crossovers geven. De 3 is nooit een gezinsauto geweest en zo is –ie nog altijd niet bedoeld: DS mikt in diens reclame-uitingen op stellen zonder kinderen. Prijzen beginnen bij € 30.190 voor een 100 pk sterke benzineversie, maar je kunt ook terecht voor uitvoeringen van 41 mille of meer. Dat zijn flinke bedragen voor een auto die zijn bodemgroep deelt met de nieuwe Peugeot 208 en Opel Corsa. Zelf richt de fabrikant zijn pijlen op alternatieven als de Audi Q2 (vanaf € 32.820) en Mini Countryman (minimaal € 31.190), maar vanwege het uitbundige prijsverloop mag je de Lexus UX250h (vanaf € 44.495) wat ons betreft ook als concurrent beschouwen.
Hoe rijdt de DS 3 Crossback
Om zich los te maken van Citroën, monteert DS bewust geen al te comfortabele veren en dempers. Niet dat de 3 Crossback spijkerhard aanvoelt, maar de compacte crossover is inderdaad geen spreekwoordelijk vliegend tapijt. We zouden het weggedrag zelfs springerig willen noemen: als je niet oplet, zet de semi-terreinwagen een stap opzij bij het trotseren van een dwarsrichel. Ook andere oneffenheden gaan niet onopgemerkt aan de inzittenden voorbij. Wij gingen op stap met het voorlopige vlaggenschip van de reeks: een driecilinder benzineversie, goed voor 155 pk, 240 Nm koppel en een trekgewicht van 1.200 kilogram. DS levert die uitvoering uitsluitend met een automaat. De betreffende transmissie telt acht verzetten en doet vrijwel ongemerkt zijn werk; alleen bij lage snelheden voel je de bak soms schakelen. Een contrast met de besturing, want die is juist gevoelloos. Onderweg kun je goed horen dat je met een driepitter op pad bent: de krachtbron roffelt er op los. Een geluid dat op de snelweg overigens naar de achtergrond verdwijnt, al was het alleen maar omdat de wind behoorlijk rond de buitenspiegels wervelt. Optioneel beschikt de DS over een drietal rijstanden: in de sportmodus klinkt er een kunstmatig motorgeluid uit de speakers, dat onderstreept dat je vlot met de 3 Crossback kunt rijden. Moet je alleen niet de spaarstand inschakelen, want dan wordt dat vermogen merkbaar afgeknepen. Vooraf hadden we onze twijfels over de ‘haaienvin’ die het profiel van de auto siert; zou die designtruc niet ten kosten gaan van het zicht rondom? Het antwoord is ‘nee’, omdat de vondst wegvalt achter de passagiersstoel. Desondanks zie je nog altijd weinig achter het stuur, want het glasoppervlak van de extravagante SUV is bescheiden en de raamstijlen fors. Een achteruitrijcamera biedt uitkomst, al moet die wel van de optielijst komen. De aanvullende veiligheidsuitrusting van de DS omvat standaard een noodstopsysteem met voetgangersherkenning bij stadssnelheden en een – vrij militante – actieve rijstrookassistent. Ook voor verkeersbordherkenning hoeft niet te worden bijbetaald. Extra hulpsystemen zijn er in de vorm van dode hoek signalering, een head-up display en adaptieve cruise control. Deze bevat in combinatie met een automatische versnellingsbak een file-assistent, zodat je de 3 Crossback autonoom kunt laten rijden binnen jouw rijstrook. Voor de bediening gebruikt DS een hinderlijke satelliet, die achter het stuur schuil gaat. Juist omdat de adaptieve cruise control verschillende functies herbergt (harder, zachter, maar ook dichterbij of verderaf) zou het fijn zijn als je kon zién wat je doet.
De DS 3 Crossback van binnen
Uit het feit dat het onderstel van de 3 Crossback gelijk is aan dat van de nieuwe Opel Corsa, kun je al opmaken dat het geen grote auto zal zijn. Dat klopt: wie langer is dan 1.90 meter, prikt achterin met zijn knieën in de rug van de bestuurder. De hoofdruimte op de achterbank is toereikend. Meer dan twee passagiers kun je daar niet kwijt, want de middentunnel is flink. De ‘haaienvin’ aan de zijkant neemt voor de bestuurder dan misschien geen zicht weg, maar voor de achterpassagiers is dat een ander verhaal. Bovendien wordt het er op de achterbank knap donker van. Wat werkelijk als een verrassing komt, is de beperkte ruimte voorin. Om ruimte te bieden aan het batterijpakket van de later te introduceren, volledig elektrische 3 Crossback - dat onder de inzittenden schuilgaat - ligt de vloer van de auto hoog. Daardoor zit je met opgetrokken knieën achter het stuur en ondervind je weinig steun van de zitting van de voorstoel. Op rechts zit je met je been klem tegen de fors uitgevallen middenconsole. Het binnenste van de DS óógt zelfs krap, omdat de interieurontwerpers alle lijnen taps toe hebben laten lopen. De luchtstroomopeningen die je normaal aan weerszijden van het dashboard vindt, zitten nu op de deurpanelen. En het digitale instrumentarium is niet veel breder dan het scherm van je smartphone, wanneer je die rechtop houdt. De weelderige aankleding van de 3 Crossback maakt veel, maar niet alles goed. Er lopen weliswaar sierlijke stiknaden over de portierbekleding en de knoppen van de raambediening zijn afgewerkt met chroom, maar de middenconsole is opgetrokken uit knalhard kunststof. De deurgrepen liggen verzonken en springen tevoorschijn zodra jij met de sleutel in de buurt komt. Er is echter geen drukknop(je) om de auto af te sluiten. Daarvoor zal je op de auto moeten vertrouwen – uiteindelijk sluit de DS zichzelf af en laat daarbij een geluidssignaal horen - of speciaal de sleutel uit je broekzak moeten halen. Verder moeten de achterpassagiers het zonder luchtstroomopeningen of stroompunten stellen. Zulke zaken doen toch een beetje afbreuk aan het luxe gevoel dat DS met deze auto probeert op te roepen. Hetzelfde geldt voor de laadruimte, waarvan je de kofferdeksel opent met een drukknop bovenaan de achterbumper. Daardoor loop je onvermijdelijk vieze handen op. Andere aandachtspunten zijn de hoge tildrempel en het feit dat je de bagagebodem van de 3 Crossback niet in hoogte kunt verstellen: je mist daardoor een vlakke laadvloer. In de kofferbak kun je minimaal 350- en maximaal 1.050 liter aan spullen kwijt.
De DS 3 Crossback en het milieu
DS levert de 3 Crossback in ons land met drie benzine- en twee dieselmotoren. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 100- tot 155 pk. Begin 2020 verschijnt er een volledig elektrische uitvoering van de crossover op de markt, die luistert naar de naam ‘E-Tense’. De EV krijgt naar verluidt een actieradius van 320 kilometer. De door ons gereden benzineversie – mét automaat en 18-inch wielen – is op papier goed voor een verbruikscijfer van 1 op 18,2. In de praktijk kwamen wij tot een score van 1 op 14.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
