Auto Review Audi A3 IV (8Y)
Echte 'rijders-auto'
De nieuwste Audi A3 is vooral een evolutie van zijn voorganger en geen revolutie. Het is een echte 'rijders-auto'.
- Pluspunten
- Weg- en stuurgedrag
- Afwerking
- Brandstofverbruik 150 pk-versie
- Minpunten
- Zicht rondom
- (te)veel functies in menustructuur
Conclusie
De Audi A3 35 TFSI Limousine is een echte rijdersauto. Het nadeel daarvan is dat hij wat stevig geveerd en gedempt is, het voordeel is dat hij zich erg precies laat besturen en alert en levendig reageert op bewegingen van het gas- en rempedaal. De auto is mooi afgewerkt, de zitpositie achter het stuur is erg fijn en er zijn chique materialen gebruikt die je het gevoel geven in iets speciaals te zitten. Maar dat mag ook wel want de prijzen zijn stevig. Klachten? Wel, het zicht rondom is erg beperkt. Er is flink wat bandengeruis hoorbaar. En er zitten onnodig veel functies verborgen in menu’s in het infotainmentsysteem. Dat werkt behoorlijk omslachtig.
Type auto en uitvoeringen
Zoals we van het moederconcern van Audi gewend zijn (VAG is de moeder van onder andere Audi, Volkswagen, Skoda, Seat) pakt het de modellen die hetzelfde platform delen gelijktijdig aan. Nou ja, min of meer gelijktijdig. Eerst werd de Skoda Octavia vernieuwd, daarna de Seat Leon, toen de Golf en nu dus als laatste van die vier de Audi A3. De nieuwe A3 heeft een grotere grille, scherpere hoeken in het plaatwerk en andere verlichting voor en achter. Van binnen zijn de wijzigingen groter. De wielbasis is gelijk gebleven maar de auto zelf is langer en breder, waardoor de inzitrenden net wat ruimer zitten.
De A3 is leverbar met een ruim aanbod aan motoren. Zo is er de 1.0 TFSI (110 pk), de 1.5 TFSI met 150 pk, de sportieve Audi S3 heeft een tweeliter motor goed voor liefst 311. Wil je dieselen dan is er keuze uit een 2.0 TDI met 116 óf 150 pk. Naar verluidt staat er een een plug-in hybride klaar in de coulissen. Die zal waarschijnlijk de 1.4 TSI krijgen uit de Golf GTE.
Prijzen beginnen bij ruim 37 mille. Onze testauto is een A3 35 TFSI S-Edition. Die staat in de prijslijst voor € 42.070. Maar door montage van grotere wielen, en dikke stereo en nog wat andere zaken komt de prijs van de testauto op € 47.730. Best veel geld voor een auto met grofweg de maatvoering van een Octavia of een Golf. Audi belooft een puike afwerking en fijne, sportief getinte rijeigenschappen als rechtvaardiging voor die stevige prijs.
Hoe rijdt de Audi A3 35 TFSI Limousine
De Audi A3 is een auto die vooral de liefhebber van een sportieve rijstijl zal aanspreken. De auto is best stevig gedempt en geveerd. Dat heeft als nadeel dat kleine oneffenheden en korte richels wat stoterig worden verwerkt. Het grote voordeel is dat je met deze A3 behoorlijk hard de hoek om kan. De auto helt dan nauwelijks over en volgt keurig het ingegeven spoor. De besturing is direct en precies, met lekker veel gevoel. In combinatie met de 150 pk krachtige benzine-turbomotor en zeventraps automaat maakt dat de Audi tot een levendige rijmachine, zeker in de sportstand. Alleen de écht sportieve rijder zal in de onderste toerenregionen nog nét wat meer trekkracht willen.
Helaas is het zicht rondom zeer matig. De brede ramstijlen nemen veel zicht weg en de achterruit ligt redelijk vlak in zijn sponning waardoor en maar een relatief klein oppervlak is waardoor je naar buiten kunt kijken. Gelukkig heeft de A3 veel aanvullende rijhulpsystemen die potentiële narigheid kunnen afwenden. Onze test-A3 in staat tot een beperkte mate van autonoom rijden. Als je de adaptieve cruise control en de rijstrookassistent allebei aan hebt zal de A3 op de snelweg de auto automatisch zijn baan houden en afremmen tot stilstand als er een file opdoemt. Werkt prima al hebben we wel één klacht. De auto geeft – wettelijk verplicht – na 20 seconden een signaal dat je je handen aan het stuur moet houden. Op zichzelf prima, maar ook als je je handen gewoon netjes aan het stuur houdt, krijg je soms die melding. En dat is behoorlijk vervelend, temeer omdat je het niet kunt uitschakelen. Een minpunt is de grote hoeveelheid bandengeruis die we in de testauto hoorden, ongeacht de snelheid waarmee wij reden. De grote 18 inch wielen met brede banden (standaard is 17 inch) zijn hier helaas mede debet aan.
De Audi A3 35 TFSI Limousine van binnen
De Audi A3 ziet er van binnen indrukwekkend uit. Er zijn luxe materialen gebruikt, de lay-out van het dashboard oogt stoer en de zit achter het stuur is laag. Het draagt ertoe bij dat je het gevoel hebt in iets speciaals te zitten wat ook wel mag voor de stevige aanschafprijzen die Audi rekent. Hoewel de ergonomie prima is, heeft Audi flink wat functies ondergebracht in het infotainmentscherm. En dus moet je vaak door menu’s heen scrollen. Dat is omslachtig. Bovendien wil je je ogen op de weg houden en niet op het scherm. Gelukkig is de bediening van de airconditioning wel gewoon met druk en draaiknoppen. Bij de Seat Leon bijvoorbeeld is dat ook ondergebracht in menu’s en dat is gewoon storend. Het zicht rondom is beperkt maar dode-hoek-bewaking, een noodstopsysteem en andere rijhulpsystemen moeten je een handje helpen.
Op de achterbank zit je voor het type auto best redelijk,. Er is genoeg veenruimte, maar de hoofdruimte zal voor mensen die langer zijn dan 1 meter 80 waarschijnlijk niet toereikend zijn. De kofferbak ten slotte is met 425 liter voor het type auto (dit is per slot van rekening geen hatchback maar een sedan) best ruim. Hij heeft wel een fikse tildrempel en een dubbele bodem ontbreekt.
Voor de Audi A3 limousine zijn zogeheten car-to-X-diensten beschikbaar. Dat betekent dat de auto je kan helpen bij het vinden van een vrije parkeerplaats in bepaalde steden. Via de My Audi app heb je met je smartphone toegang tot Apple CarPlay en Android Auto. Heb je een Android-telefoon dan kan die dankzij Audi Connect Key dienstdoen als digitale autosleutel.
De Audi A3 35 TFSI Limousine en het milieu
De A3 35 TFSI springt netjes met brandstof om. Wij haalden een gemiddeld brandstofverbruik van 5,5 liter per 100 km oftewel 1 op 18,2. Mede daardoor heeft de auto een fikse actieradius van zo’n 750 kilometer.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
