logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Audi A3 IV (8Y)

Merkbroek

Audi A3 Sportback 35 TFSI S-Edition

Pluspunten
  • Rijgedrag
  • Status
  • Waardevastheid
Minpunten
  • Prijs
  • Binnenruimte

Er schuilt een kind in ons allen. Misschien dat de Audi A3 Sportback daarom zo’n grote aantrekkingskracht uitoefent: hoewel er feitelijk geen reden is om nog langer voor deze chique Golf te kiezen, willen we er graag patent bij lopen. Net als vroeger, op het schoolplein.

Conclusie

Op zichzelf is de Audi A3 Sportback een prima auto. Hij rijdt heerlijk, je gezin kan mee en je weet je verzekerd van een bepaalde waardevastheid (de restwaarde van het uitgaande model ligt gemiddeld twee mille hoger dan die van een concerngenoot uit hetzelfde bouwjaar). Verder weet de compacte Audi die alternatieven uit eigen huis maar nauwelijks op afstand te houden. Een Seat, Skoda of Volkswagen biedt meer ruimte en een rijkere uitrusting, tegen een aanzienlijk lagere prijs. Bovendien zien ook een Leon, Octavia of Golf er tegenwoordig voornaam uit. Objectief bezien is er binnen de Volkswagen Group daarom geen reden meer om in dit segment nog langer voor een Audi te kiezen.

Type auto en prijs

De Audi A3 staat bij menig Nederlander op het wensenlijstje. Het is de merkbroek onder de compacte gezinsauto’s. Toen het oermodel in 1996 op de markt verscheen, was dat een hoogwaardig alternatief voor de Volkswagen Golf. Maar 24 (!) jaar later zijn de onderlinge verschillen nog maar klein. Wat heet: tegenwoordig kun je bij menig Volkswagen-dochter terecht voor een serieuze C-segmenter. Het logo op de neus van deze vierde modelgeneratie blijft echter een onweerstaanbare aantrekkingskracht uitoefenen. Een groot goed, maar daar betaal je dan ook voor: prijzen beginnen bij € 34.370 voor de eenvoudigste Sportback. Dat is de vijfdeurs carrrosserievariant, die het midden houdt tussen een reguliere hatchback en een stationwagen. Er bestaat ook een sedanuitvoering (de A3 Limousine, die met een vanafprijs van € 34.380 op het moment van schrijven slechts een tientje duurder is). De aloude versie met drie portieren heeft sinds de marktintroductie van dit nieuwe model het veld moeten ruimen. Audi heeft momenteel ook nog geen vierwielaangedreven variant van de A3 op stapel staan. De Seat Leon (minimaal € 23.995), Skoda Octavia (vanaf € 33.050) en de eerder aangehaalde Volkswagen Golf (minstens € 25.120) vormen de concurrentie uit eigen huis. Daarbuiten zijn het de BMW 1 Serie (vanaf € 33.404) en Mercedes A-Klasse (minimaal € 30.556) die naar de gunsten van dezelfde klantengroep dingen. Die modellen hoeven geen interne strijd uit te vechten. Bovendien biedt de BMW meer vermogen voor minder geld.

Hoe rijdt de A3 Sportback

Onze testauto is een 35 TFSI; Audi-codetaal voor een 150 pk en 250 Nm sterke viercilinder benzinemotor. Het trekgewicht bedraagt 1.500 kilogram. Dezelfde motor is ook leverbaar voor de Seat Leon en Skoda Octavia. Bij Volkswagen bieden ze een variant aan met een elektrische hulpmotor; daarvoor kun je vooralsnog niet bij Audi terecht. Dat is opmerkelijk, want de Golf heeft daarmee een geavanceerdere krachtbron aan boord dan zijn luxe broertje. In ons geval was de viercilinder ook nog eens gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak; doorgaans niet wat je bij een Audi verwacht. Het bleek echter een plezierige transmissie, die trefzeker van verzet wisselt. Handbak of niet; de A3 is een auto waarmee je kilometers wilt maken. Juist omdat de personenwagen kleiner is dan een Leon, Octavia of Golf, zit de Audi je als gegoten. De optionele sportstoelen uit deze testuitvoering dragen natuurlijk ook hun steentje bij. Aan boord is het aangenaam stil. Sturen doet de Sportback met gevoel en ook de vering en demping geven vertrouwen: de A3 ‘plakt’ als het ware aan de weg. Voor wie zijn stuurmanskunst te hoog inschat, bieden de Duitsers een rijke aanvullende veiligheidsuitrusting. Daartoe behoren zaken als adaptieve cruise control, actieve rijstrookassistentie, dode hoek signalering en een noodstopsysteem. Voor het merendeel van die hulpsystemen moet worden bijbetaald: alleen een noodstopsysteem zit bij de vanafprijs inbegrepen, net als reguliere rijstrookassistentie (wissel je onbedoeld van rijbaan, dan voel je het stuurwiel van de Audi trillen). Als je toch door de optielijst aan het grasduinen bent, zouden wij zeker ook een achteruitrijcamera adviseren: het glasoppervlak van de A3 is klein en de raamstijlen fors, waardoor je achter het stuur slecht om je heen kunt kijken.

De A3 Sportback van binnen

De algehele bouwkwaliteit en interieurafwerking waren altijd al sterke punten van Audi. Daarop vormt de A3 Sportback geen uitzondering, maar de concurrentie heeft in de tussentijd niet stilgezeten. Onderscheiden doet de Audi zich alleen nog van zijn concerngenoten. Waar je in de nieuwe Leon en Golf bijna geen bedieningsknoppen meer in het interieur aantreft, kun je aan boord van de Sportback nog drukken en draaien om de radio of de airconditioning harder of zachter te zetten. Net als bij de veiligheidsuitrusting moet er ook voor de aankleding van de A3 worden bijbetaald. Het fraaie digitale instrumentarium van onze testauto kost extra, net als de stroompunten voor de achterpassagiers. De compacte Audi ondersteunt wel vanaf het instapmodel jouw mobiele telefoon. Op de achterbank omschrijven we de been- en hoofdruimte als toereikend: binnen de Volkswagen Group bestaan er genoeg alternatieven die meer binnenruimte bieden. Helaas kampen die modellen net als de A3 Sportback met een flinke middentunnel, zodat je op de achterbank geen drie volwassenen kwijt kunt. Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan ontstaat er een oplopende laadvloer. De bagagebodem is in hoogte verstelbaar. In de kofferbak, die een inhoud heeft van minimaal 380- en maximaal 1.200 liter, vinden we verder een stroompunt plus haakjes voor de boodschappentassen. Ook voor dat gebruiksgemak ben je trouwens een meerprijs verschuldigd!

De A3 Sportback en het milieu

Het motorengamma bestaat vooralsnog uit twee benzine- en twee dieselmotoren. De voordeligste A3 Sportback heeft een driecilinder benzinemotor onder de kap. Alle andere krachtbronnen krijgen een cilinder meer. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 110- tot 150 pk, maar er zit ongetwijfeld nog een gepeperde variant van de compacte Audi aan te komen. Zoals we ons ook niet kunnen voorstellen dat de fabrikant het nog lang zonder elektrische hulpmotoren zal stellen (Volkswagen verkoopt niet alleen een milde hybride Golf, maar heeft straks ook twee plug-in hybride uitvoeringen in de prijslijst staan). Voor de door ons gereden motorvariant geeft Audi zelf een verbruikscijfer op van 1 op 17,2. Wij kwamen daar redelijk bij in de buurt met een praktijkscore van 1 op 15,9.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.