Auto Review Tesla Model 3 I 2e facelift
Echt anders en beter dan z’n voorganger
De Tesla Model 3 is gewijzigd en dat heeft de auto goed gedaan. Hij is een stuk beter dan zijn voorganger. Nu alleen nog een normale richtingaanwijzerhendel alstublieft. Voor de rest zeggen we: ‘Nou, zo moet het dus’.
- Pluspunten
- Zuinig
- Rijcomfort
- Kofferruimte
- Minpunten
- bediening knipperlichten
- Alle bedieningen in één scherm
Conclusie
De nieuwe Tesla Model 3 is de benchmark in dit deel van de markt van elektrisch aangedreven auto’s. Je krijgt erg veel waar voor je geld. Ten opzichte van zijn voorganger is het rijcomfort sterk verbeterd, is de kwaliteitsbeleving van het interieur nu zoals je dat verwacht van een auto van 43 mille en is het ronduit stil aan boord, ook op snelwegtempo. Tesla heeft kortom goed geluisterd naar de wensen van de klanten. Er is maar enorme één irritatie en dat is de bediening van de knipperlichten. Graag zo snel mogelijk weer een normale stengel monteren, heren van Tesla!
Type auto en prijzen
De Model 3 van Tesla is de kurk waarop het Amerikaanse automerk drijft, samen met de Model Y die op hetzelfde platform staat. Zoals bekend is het een elektrisch aangedreven auto. Er is keuze uit twee versies, de achterwiel-aangedreven versie met een batterijpakket van 55 kWh en 283 pk vermogen. En de uiterst 528 pk (!) krachtige, vierwiel-aangedreven Long Range versie. Die heeft een batterijpakket van 75 kWh en komt dus verder op een lading stroom. Wat die aandrijflijnen betreft is er dus niks nieuws onder de zon.
Prijzen beginnen bij € 43.995. Daarmee is de Model 3 duizend euro duurder geworden dan zijn voorganger maar valt nog steeds binnen de aanschaf-subsidieregeling voor elektrische auto’s. De Long Range versie is er nu vanaf 51 mille. Ga je private leasen dan moet je voor de Model 3 rekening houden met een vanafprijs van rond de € 600 per maand.
De nieuwe Model 3 is echt anders dan zijn voorganger. De gehele carrosserie is verstevigd, de auto is stiller geworden, het onderstel is comfortabeler van afstemming en er zijn mooiere materialen gebruikt in het interieur.
Qua uiterlijk zijn er subtiele wijzigingen. Zo zijn de koplampen nu platter en vind je in de voorbumper niet langer de mistlampen. Aan de achterzijde zijn ook nieuwe lichtunits toegepast. Verder is het Tesla-logo van de achterklep verdwenen en vinden we er nu de merknaam in uitgeschreven vorm.
Hoe rijdt de Tesla Model 3
Wat het meest opvalt is dat de Model 3 een stuk zachter en comfortabeler is geveerd en gedempt. Dat is een grote verbetering ten opzichte van het oude model dat juist erg stevig gedempt was. Vooral op korte oneffenheden was dat een onaangenaam gevoel. Onze testauto is uitgerust met optionele, 19 inch grote wielen en zelfs daarmee is het rijcomfort nog steeds erg prettig. Er is verder aandacht besteed aan geluidsisolatie want het is aan boord stiller dan voorheen.
Betere stroomlijn
Door de uiterlijke veranderingen is ook de stroomlijn iets verbeterd. Dat zou tot gevolg hebben dat het gemiddelde stroomverbruik zou zijn gedaald en de actieradius zou zijn toegenomen. De instapversie haalt volgens de fabriek 544 kilometer (en met de optionele 19 inch wielen van de testauto 513 km), de Long Range zou liefst 678 (of 629) kilometer halen. Daarmee zijn ook meteen de belangrijkste verschillen tussen de twee auto’s genoemd want in uitrusting verschillen ze nauwelijks. De Long Range heeft verder alleen een veel dikkere stereo.
Als Autoshift Out Of Park is ingeschakeld, hoef je alleen maar de gordel om te doen, de deur te sluiten en op de rem te drukken - de auto kiest dan automatisch Drive of Reverse op basis van waar en hoe hij staat geparkeerd. Wel altijd zelf even checken want soms wil je zelf toch iets anders doen de auto (omdat je bijvoorbeeld moet manoeuvreren bij uitparkeren).
De Tesla Model 3 van binnen
In het interieur zie je direct dat er kwalitatief betere materialen zijn gebruikt. Ze zien er mooier uit en voelen zachter aan. De auto voelt niet meer zo goedkoop aan als de Model 3 van zes jaar geleden, daar is duidelijk een stap gezet. Zelfs de stereo-installatie is verbeterd. In de Long Range versie krijg je nu 17 speakers!Verder voelen de handgrepen en schuifklepjes wat steviger. Nieuw is de sfeerverlichting die qua kleur is aan te passen aan jouw smaak. Dat geeft de auto een chiquere uitstraling.
Gebleven is natuurlijk die zo kenmerkende minimalistische opzet met één centraal scherm maar die heeft nu een dunnere rand, wat gewoon mooier staat. Hoewel de diverse functies best logisch zijn geclusterd en er snelkoppelingen zijn, blijven we het feit dat je echt alles via het scherm bedient, een nadeel vinden. Je kijkt erg vaak op het scherm in plaats van op de weg. Een head up display (projecteert rijgegevens in de voorruit) had hier uitkomst kunnen bieden, maar die is niet verkrijgbaar.
Knipperlicht-bediening superirritant
Het stuurwiel loopt nu in de pas met de grote broer Model S en is dus ook nieuw. Er zitten nu knoppen op voor de bediening van de ruitenwissers en voor die van de knipperlichten. Vooral dat laatste is absoluut geen verbetering. Vooral op een rotonde, als je het stuurwiel 180 graden draait, zijn die knoppen ondingen. Ze zitten dan plotseling ondersteboven en aan de andrere kant. Dat werkt dus niet. Graag zo snel mogelijk maar weer een normale stengel, meneer Musk!
Nieuw is ook een paneel boven de binnenspiegel met daarop de ‘PRND’-functies van de automatische versnellingsbak. Die zitten daar voor het geval het centrale scherm uitvalt. Want op dat scherm zet je de auto nu in z’n voor- of achteruit met een schuifknop, zodat er niet langer een versnellingshendel nodig was aan de stuurkolom.
Veel bagageruimte
De voorstoelen hebben nu ook stoelventilatie en – heel fijn - de achterbank staat nu onder een iets andere hoek waardoor het meer steun biedt aan je benen. Helemaal nieuw is een touchscreen voor de achterpassagiers. Daarop kunnen zij de verwarming van de achterbank bedienen – best uniek in deze klasse – regelen ze de luchtstroom van de airco achterin en kunnen zij op het schermpje filmpjes kijken. De kofferbak ten slotte meet 594 liter, wat fors is voor een auto in deze klasse. De groots mogelijke ruimte beslaat 684 liter. En dan is er nog een frunk van 88 liter.
De Tesla Model 3 en het milieu
De Model 3 staat bekend om zijn efficiëntie. Hij springt zuinig om met z’n stroom. Dat is bij dit nieuwe model ook weer zo. Tesla claimt voor de achterwiel-aangedreven versie een gemiddeld stroomverbruik van 13,2 kWh per 100 km. Wij kwamen tot gemiddeld 15,9 kWh bij koud (rond vriespunt) en vooral stormachtig weer. Waarschijnlijk moet een gemiddeld praktijkverbruik van 14,5 kWh per 100 km wel haalbaar zijn.
Na een nacht laden lazen we tot twee keer toe 399 kilometer af als maximale actieradius. Snelladen tenslotte doet onze testauto met maximaal 170 kW. Dat betekent dat hij in een half uurtje van 10 procent leeg weer 80 procent vol is. De long range versie kan trouwens snelladen met 250 kW.
Op zoek naar een occasion?
Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de Tesla Model 3.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
