Auto Review Xpeng P7 I
Xpeng P7 steekt Tesla Model 3 naar de kroon
Xpeng P7
- Pluspunten
- Comfortabel
- Actieradius
- Prijs versus kwaliteit
- Minpunten
- After sales beperkt
- Navigatie geeft geen laadpuntsuggesties tijdens lange reis
Het Chinese Xpeng lanceert de gloednieuwe elektrische auto P7 op de Nederlandse markt. Belangrijkste tegenstander: de Tesla Model 3.
Conclusie
Toen we met de P7 op pad waren hadden we continu associaties met de Tesla Model 3 en daarbij zeggen we iets zeer positiefs. Want Tesla is onder de EV’s op veel punten toch dé benchmark. Bijvoorbeeld waar het snelladen en actieradius betreft. Trouwens op het punt van afwerking vinden we deze Xpeng beter dan de Tesla’s!
Maar ook met merken als Kia en Hyundai kan Xpeng zich uitstekend meten, niet in de laatste plaats door de redelijk scherpe prijzen en de puike afwerking. Qua actieradius en snellaadtijden zitten ze ook on par met de Koreanen en Amerikanen.
De P7 kan nog wel beter wat betreft de finesse in de software. Zoals automatisch tijdens een lange reis de laadstations weergeven en Nederlandse commando’s voor de spraakbediening. De bagageruimte van de P7 zou wat groter mogen zijn. Een Hyundai Ioniq 5 biedt qua achterbak bijvoorbeeld al bijna 100 liter meer ruimte dan de P7. En ook een VW ID4 is wat dat betreft groter. Maar ja, wat ruimte op de achterbank betreft scoren beide Xpengs dan wel weer erg goed.
Wie of wat is Xpeng?
Weer een Chinees automerk. We hebben inmiddels al Nio, Aiways, MG, BYD, Seres, Polestar, en Lynk & Co en nu dus ook Xpeng. Volgens cijfers van de RAI Vereniging hebben de Chinezen inmiddels een marktaandeel in Nederland van zo'n 4,5 procent. Dat lijkt weinig maar het is wel een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar!
Aan de andere kant: Chinese auto’s zijn lang niet bij iedereen populair. En dan gaat het niet eens zozeer om de auto’s zélf, maar om het regime waaronder deze auto’s gebouwd worden. Xpeng is opgericht door twee Chinese heren: Heng Xia en Tao HE. Het bedrijf is gevestigd in Guangzhou. Het is een nog erg jonge autofabrikant. Ze bestaan sinds 2014 en hun eerste auto verscheen in 2019 op de lokale markt.
In Nederland wordt Xpeng vertegenwoordigd door Emil Frey. Dat is van oorsprong een Zwitsers bedrijf en is bijvoorbeeld eigenaar van Nefkens (Peugeot, DS, Opel, Citroën), van Ekris (BMW, MINI) en Pouw (VAG). Kortom, het is een automotive-land een gevestigde naam. Je kan de Xpeng laten onderhouden bij Xpeng/Emil Frey garages in Rotterdam en Breukelen.In Badhoevedorp heeft het merk een zelfstandige vestiging. In het winkelcentrum in Leidschendam heeft het Chinese merk een een ‘brand store’ – een winkel dus - waar je de auto alleen kunt bekijken.
Type auto en prijzen
De Xpeng P7 is een auto van 4 meter 90 lang, die volgens de fabrikant 576 km ver komt op een lading stroom en die je zelfs kunt krijgen met vleugeldeuren. Toch bedraagt de vanafprijs ‘maar’ 51 mille. Deze Chinese zakensedan moet wedijveren met de Tesla Model 3. En dat is op voorhand zeker geen gelopen race voor de Tesla, ondanks het feit dat de Model 3 tegenwoordig zo’n acht mille goedkoper is dan de P7.
De P7 is een sedan, ook al ziet ie er wellicht uit als een hatchback. Qua maatvoering is hij zó fors dat hij wat dat betreft ook kan concurreren met de veel duurdere Tesla Model S en met de ID7 van Volkswagen – althans qua buitenmaten. Vanbinnen gaat ie meer richting de Model 3. Een van de wapens die de P7 in de strijd gooit is zijn bouwkwaliteit ten opzichte van Tesla. Dat zie je bijvoorbeeld aan hoe strak alle naden van de koetswerkpanelen op elkaar aansluiten en aan het materiaalgebruik in het interieur. Er is duidelijk aandacht besteed aan de details.
Hoe rijdt de Xpeng P7?
De P7 precies staat op het platform dat bekend is onder de naam Edward en is ontwikkeld in samenwerking met niemand minder dan Porsche Engineering. Dat merk je, want het voelt allemaal ontzettend solide en stijf aan. De afstemming van het onderstel is heel goed. Het is op een fijne manier stevig.
Het stuurgevoel is in drie standen instelbaar. In de sportstand prettig; lekker vlezig en direct, maar in de normale stand is hij wat vaag en moet je steeds kleine stuurcorrecties uitvoeren. Er zijn diverse rijstanden maar heel veel verschillen die niet van elkaar; alleen de respons van het stroompedaal verandert. Die is trouwens bij wegrijden vanuit stilstand net te traag, voor mijn gevoel.
Comfortabeler dan Model 3
Verder is het aangenaam stil aan boord en rijdt de P7 duidelijk comfortabeler dan de Tesla Model 3. De algehele bediening doet sterk denken aan Tesla’s. Alles bedien je vanaf dit scherm en zelfs de menu structuur is in grote linnen hetzelfde.
Over de airconditioning hebben we een flinke klacht: het lekker aangenaam krijgen in de auto lukt niet goed. Je moet de kachel op 25 zetten om het gevoel van 20 graden te krijgen en de uitstroomopeningen laten zich moeizaam bedienen. En net zoals in steeds meer nieuwe auto’s moet je de maximumsnelheid-overschrijdingspiep handmatig uitzetten. Wat best omslachtig gaat.
De Xpedal Drive van de P7 is geen one-pedal drive instelling is – al doet de naam dat misschien wel vermoeden. Het pedaal zorgt alleen voor extra regeneratie. Het functioneert bovendien maar matig. En het laatste stukje moet je zelf altijd de mechanische remmen nog aanspreken. Die remmen zijn dan wel weer van Brembo, dat ook de remmen van veel sport- en racewagens verzorgt.
Onze test-P7 is de achterwielaangedreven instapversie van 51 mille. De elektromotor levert 276 pk en 400 Nm. Er is ook een vierwiel-aangedreven Performance versie. Die is er vanaf 61 mille en beschikt over maar liefst 473 pk. Er is trouwens ook nog een extra rijk uitgeruste Performance versie: de Wing Edition. Die kun je krijgen met die eerder genoemde vleugeldeuren. Leuk afgekeken van Tesla maar ik heb eigenlijk geen idee waarom je die deuren zou willen. Die versie kost 71 mille.
De Xpeng P7 van binnen
De binnenkant van de P7 is fraai We zien een laadplek voor je smartphone – net als in Tesla’s. En twee schermen. Op de achterbank is opvallend veel ruimte, al zou je met die buitenlengte van bijna 5 meter misschien nog meer ruimte verwachten. De kofferbak meet 440 liter. Das best flink. Maar wat ontbreken is een frunk. Daar zit nu de warmtepomp. Ook hier geeft de navigatie niet automatisch snellaadpunten aan bij een geprogrammeerde rit naar bijvoorbeeld Parijs.
Wat ik wel weer goed vind is dat beide auto’s alle rijhulpsystemen die je kunt bedenken standaard erop hebben zitten. en dus zitten er 5 radars op, 12 ultrasone sensoren, 4 surround-camera’s en 7 gewone camera’s. Maar de sleutel is dan weer zonder keyless entry. Elke veiligheidswaarschuwing heeft wel z’n eigen bliepje en klinkeltje en belletje en dingdongetje. Het is maar dat je het weet.
De Xpeng P7 en het milieu
De P7-batterij meet altijd 82 kW en laadt met maximaal 175 kW. Van 10 procent leeg naar 80 procent vol duurt 29 minuten. Volgens de fabriek kom je op een lading stroom met de long range achterwielaandrijver 576 km ver. Met de Performance versie is dat 505 km. Maar onze verbruiksronde was minder gunstig, waarbij het weer bijvoorbeeld ook een rol speelde. De buitentemperatuur was tijdens die rit 9 graden Celsius. Wij scoorden met deze P7 een stroomverbruik van 18,9 i.p.v. de 16,8.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
