logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Audi A3 III (8V)

Heet gewassen

Audi - A3 Limousine

Je moet drie keer kijken wil je de Audi A3 Limousine kunnen onderscheiden van een Audi A4. Veel klanten stappen dan ook over zonder erbij na te denken, maar dat is niet zonder risico’s.

Conclusie

Het is niet moeilijk om verliefd te worden op de Audi A3 Limousine. Maar erg bruikbaar is ze niet en het is wel een dure minnares: kleed je haar een beetje aan, dan blijft er weinig over van het prijsvoordeel ten opzichte van de Mercedes CLA.

Type auto en prijs

Begin 2013 introduceerde Mercedes een sedan op basis van de A-Klasse. Nog geen half jaar later had Audi zijn antwoord klaar: een A3 met kont. De overige concurrenten bleven stil en zijn dat nog steeds. Dat betekent dat de Audi A3 Limousine het rijk vrijwel voor zichzelf alleen heeft. Hij hoeft enkel op te botsen tegen de Mercedes CLA, maar met een vanafprijs van € 29.740 is de eerste slag al gewonnen: de Benz is namelijk een kleine 4 mille duurder. Eén ding hebben beide sedans gemeen: ze zien er dusdanig fraai uit, dat ze klanten weten te verleiden die anders voor een (grotere!) Audi A4 of Mercedes C-Klasse hadden gekozen. Onderweg heb je dan ook een hoop bekijks.

Hoe rijdt de Audi A3 Limousine

De A3 Limousine die voor ons klaar stond, was om door een ringetje te halen: brandweerrood met prachtige lichtmetalen wielen. De 2.0-liter diesel onder de motorkap kwam niet helemaal overeen met die sportieve uitdossing: de 150 pk sterke krachtbron doet weliswaar zijn werk, maar eerder gedwee dan vlot. Schakelen gaat boterzacht en met de op duurdere uitvoeringen leverbare, aan te passen autokarakteristiek (o.a. de mate van stuurbekrachtiging en gasrespons) kun je de Audi naar je persoonlijke smaak afstemmen. De A3 Limousine is hoe dan ook stevig gedempt, maar dat voelt alleen op verkeersdrempels oncomfortabel. Zolang je niet op een woonerf komt, rijdt de wagen als op rails. De Audi geeft je nog een reden om 30 kilometer zones te mijden: hij is slecht te overzien. Met name de B-stijl is fors. Zijn veiligheidsuitrusting is omvangrijk, maar komt grotendeels van de optielijst. ABS, ESP en gordelspanners zijn inbegrepen, maar wil je een rijstrookassistent, dode hoek signalering en adaptieve cruisecontrol, dan moet daar voor worden bijbetaald.

De Audi A3 Limousine van binnen

Wie in de markt is voor een Audi A4 maar valt voor de charmes van de A3 Limousine, levert wel wat binnenruimte in. De auto’s mogen er van buiten dan vrijwel hetzelfde uitzien, aan de binnenkant merk je duidelijk dat de A3 een maatje kleiner is. Laten we het zo zeggen: ben je langer dan 1.90 meter, dan bestel je beter geen open dak. Achterin schiet de hoofdruimte voor volwassenen sowieso tekort, maar de beenruimte is netjes. De kofferruimte is met 425 liter kleiner dan die van de Mercedes CLA. Bovendien is de laadopening smal en prikken de beugels van de kofferklep in je bagage. Het interieur is om te likkebaarden, met een navigatiescherm dat uit het dashboard tevoorschijn komt zodra je contact maakt. De materialen zijn mooi om te zien en fijn om aan te raken, zoals de gepolijste sierstrips op de deuren van onze testversie. Dat die auto, verrijkt met nog eens 15 mille aan opties, alsnog allerlei loze knoppen aan boord had, vonden wij echter een flinke domper op de feestvreugde.

De Audi A3 Limousine en het milieu

Audi biedt de A3 Limousine aan met 4 benzine- en 3 dieselmotoren. Het vermogen loopt uiteen van 110- tot 300 pk. Dat laatste, spectaculaire getal behoort toe aan de S-versie. De eenvoudigste dieselmotor, de door ons gereden, handgeschakelde 2.0 TDI en een speciale spaaruitvoering van de 1.4 TFSI benzine komen in aanmerking voor 20 procent bijtelling. Een start/stop-systeem is op elke A3 Limousine standaard.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.