Auto Review Audi A3 III (8V)
Gas er op
Audi - A3 Sportback g-tron
Conclusie
Audi gaat moedig voorop in het aanbieden van verschillende aandrijflijnen voor bestaande modellen. CNG zal (nog) niet bij elke consument een belletje doen rinkelen, maar met de toenemende beschikbaarheid van (groen)gas is er eigenlijk geen reden meer om nog voor een normale A3 Sportback te kiezen. De g-tron is voordeliger in aanschaf en steekt beter in zijn spullen.Type auto en prijs
Net als Fiat loopt Volkswagen voorop met de productie van aardgasmodellen. Ook de Audi A3 Sportback is leverbaar met zo'n speciale gastank. Die ligt onder de vloer van de bagageruimte en vergroot de actieradius met zo'n 400 kilometer. Niet vergeten: er zit ook gewoon een benzinetank in de g-tron. De 'g' komt van 'CNG'; weliswaar is dat een verzamelnaam voor (aard)gas onder druk, maar hier in Nederland wordt er toch vooral groengas mee bedoeld. Die energiebron wordt gewonnen uit biogas en komt vrij bij het vergisten van groenafval, slib en mest. Omdat het hier gaat om een nieuwe brandstof, heeft de importeur de g-tron warmpjes aangekleed. Trekt de aanschafprijs van € 27.670 de potentiële kopers niet over de streep (de uitvoering is een kleine 500 euro voordeliger dan een reguliere benzineversie) dan doen de standaard airconditioning en cruise-control dat wel. Bovendien is het handig meegenomen dat Audi de gastank alleen aanbiedt in hun A3 stationwagen.Hoe rijdt de Audi A3 Sportback g-tron
Het zou wat zijn als de A3 g-tron anders zou rijden dan zijn broers op diesel of benzine! Dat is dan ook niet het geval. Weliswaar is de g-tron op papier iets langzamer, maar hij heeft dan ook minder vermogen aan boord. De originele 1.4 TFSI-motor is goed voor 125 pk; de versie die deels op aardgas loopt, levert 110 pk. In de praktijk merk je dat verschil nauwelijks; je beweegt je met de g-tron aangenaam vlot door het verkeer. De wegligging is buitengewoon voorspelbaar, de besturing voor het mooie net iets te licht. Desgewenst kun je het karakter van de automatische versnellingsbak en de besturing naar jouw eigen smaak aanpassen. Optioneel is de Audi uit te rusten met veiligheidssystemen die we al van de overige uitvoeringen kennen. Adaptieve cruise-control bijvoorbeeld en een actieve rij-assistent. Het zicht rondom is matig; dat komt vooral door de forse D-stijl, die de bestuurder schuin over zijn schouder het nodige zicht ontneemt.De Audi A3 Sportback g-tron van binnen
De A3 Sportback is geen stationwagen in de traditionele zin van het woord. Hij wordt ook wel een zogenaamde ‘lifestyle stationwagen’ genoemd. Dat betekent dat de Audi er in de eerste plaats mooi uit moet zien en daarna pas praktisch hoeft te wezen. Er zijn dus ruimere stationwagens te koop, maar vier volwassenen kunnen zonder problemen met de A3 op stap; de been- en hoofdruimte op de achterbank is precies goed. Kies niet voor het optionele glazen dak wanneer je langer bent dan 1.90 meter, want dan wordt het toch wat claustrofobisch in de Audi. Omdat de gastank in de kofferbak ligt, is de bagageruimte 100 liter minder dan die van een standaard Sportback. Dat is een behoorlijke aderlating, want die is met 380 liter al niet overdreven groot. Audi stelt daar een voortreffelijk in elkaar gestoken interieur tegen over.De Audi A3 Sportback g-tron en het milieu
De g-tron zou een stuk zuiniger moeten zijn dan een reguliere A3, maar de auto toont zijn gemiddelde verbruik in kilo's. Dat maakt het lastig vergelijken. Audi heeft het zelf omgerekend en komt uit op een substantieel beter (fabrieks)verbruik voor de g-tron: 1 op 30,3 ten opzichte van 1 op 19,6. De waarheid ligt ergens in het midden, want het moge duidelijk zijn dat de rooskleurige fabriekscijfers in de praktijk nauwelijks of nooit worden gehaald. De gemiddelde actieradius op gas bedroeg tijdens onze testperiode een kleine 300 kilometer. Hoewel het aantal aardgasstations gestaag groeit, is de brandstof nog altijd minder voorradig dan benzine of diesel. Je kunt niet zelf schakelen tussen de twee: groengas is de eerste energiebron die de g-tron aanspreekt wanneer je de motor inschakelt. Is dat op, dan kun je wel onbeperkt op benzine verder blijven rijden. Handig, voor als er even geen gaspomp in de buurt is. Vanwege zijn geringe uitstoot (92 gram CO2/km) komt de g-tron tot het einde van 2014 in aanmerking voor 14 procent bijtelling.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
