logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Toyota Prius III 1e facelift

Meer elektrische actieradius

Toyota - Prius Plug-in Hybrid

De Toyota Prius bestaat alweer vijftien jaar. En deze trendsetter op het gebied van het hybride rijden heeft al veel navolgers gekregen. Maar de ontwikkelingen staan niet stil. Want nu is de Prius er ook als Plug-in Hybrid. Met veel belastingvoordeel en subsidies.

Conclusie

De Toyota Prius Plug-in Hybrid is een buitengewoon belastingvriendelijke auto. Hij heeft nul procent bijtelling. En wie er een als zzp-er koopt en van álle subsidies en belastingvoordelen gebruik weet te maken, kan deze auto zelfs voor onder de tien mille aanschaffen. Deze Prius is dus niet alleen milieuvriendelijk, maar ook belastingvriendelijk.

Type auto en prijs

De Toyota Prius is een zogeheten hybride. En dat betekent dat je er ook elektrisch mee kunt rijden. Nu kan dat met de gewone Prius ook. Maar dan tot een snelheid van 50 km/h. En bovendien ook voor een korte tijd. De Toyota Prius met het plug in hybride systeem komt een heel stuk verder. Er is een nieuwe lithium-ion batterij aan boord die veel meer energie kan opslaan. Als je deze batterij met behulp van de meegeleverde stekker in anderhalf uur hebt opgeladen, kun je zeker 15 kilometer rijden waarbij je nog snelheden tot boven de 80 km/h kunt halen. Dat betekent concreet dat als je een gemiddelde forens bent en je kunt ook op je werk opladen, je het hele woon-werkverkeer nagenoeg elektrisch kunt doen. De Prius Plug In Hybrid is lastig in te delen. Maar als je al een concurrent zou moeten noemen, dan komt de Opel Ampera in beeld (hoewel het elektrisch rijden concept daar wel anders is). De Toyota is in elk geval wel ruimer dan de Ampera (vijf personen kunnen een plek vinden) en een stuk goedkoper. De vanaf-prijs van deze Prius Plug In Hybrid bedraagt € 38.990. De luxere Dynamic Business en Executive kosten respectievelijk € 41.390 en € 45.290.

Hoe rijdt de Toyota Prius Plug-in Hybrid

De Toyota Plug-in Hybrid is voorzien van een viercilinder 1.8 liter benzinemotor. Die is goed voor 73 kW (99 pk) bij 5.200 r/min. De aanwezige elektromotor levert 60 kW (82 pk). Het gecombineerde maximum vermogen bedraagt 100 kW (136 pk). Als de aanwezige lithium-ion batterij helemaal is volgeladen, kun je volledig elektrisch je weg vervolgen. Een licht gezoem is alles wat je hoort. Dat geeft heel veel rust. Pas als je boven de 80 km/h gaat rijden, slaat de benzinemotor bijna ongemerkt aan om de rest van het gevraagde vermogen voor zijn rekening te nemen. Op het instrumentarium kun je zien wanneer je elektrisch rijdt, wanneer de batterijen worden bijgeladen en wanneer de benzinemotor meedoet. Een beetje onoverzichtelijk is het dashboard wel. Wat rijeigenschappen betreft merk je nauwelijks verschil tussen deze en een gewone Prius. De wegligging is voorspelbaar. En het algehele rijcomfort ligt op een redelijk niveau. De besturing is nog steeds een tikje gevoelloos. De aanwezige standaard CVT doet zijn werk naar behoren. Een realistisch gemiddeld brandstofverbruik is 5 l/100 km (1 op 20). Maar als je de elektrische modus ten volle benut en je rijdt 30.000 kilometer per jaar, dan moet je op 3,3 l/100 km kunnen uitkomen (1 op 30).

De Toyota Prius Plug-in Hybrid van binnen

Deze Toyota Plug-in Hybrid is verrassend ruim van binnen. Op de achterbank kunnen met gemak drie personen plaatsnemen. Die vinden er voldoende ruimte voor het hoofd en de benen. Ook de kofferbak is met zijn inhoud van 443 liter groot genoeg. De laadruimte is overigens nog gemakkelijk te vergroten door de achterbankleuning (in twee ongelijke delen) om te klappen.

De Toyota Prius Plug-in Hybrid en het milieu

De Toyota Plug-in Hybrid heeft een A- label. De CO2-uitstoot bedraagt 49 gr/km. De bijtelling in de lease bedraagt nul procent.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.