logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Opel Astra L

Centenkwestie

Opel Astra Electric GS

Pluspunten
  • Sportief rijgedrag
  • Spaarzaam verbruik
  • Gunstige prijs
Minpunten
  • Meeruitrusting van de optielijst
  • Beperkte binnenruimte
  • Harde kunststofffen in het interieur

De volledig elektrische Opel Astra is een scherpe aanbieding, maar dat aantrekkelijke prijskaartje kan niet verhullen dat je een hoop moet laten voor jouw financiële gewin.

Conclusie

De Opel Astra Electric is binnen het Stellantis concern de prijspakker in het C-segment. Hij biedt dezelfde reikwijdte en prestaties als de Peugeot e-308, maar dan duizenden euro’s voordeliger. De prijs van de Opel is dusdanig scherp, dat hij voor particulieren in aanmerking komt voor overheidssubsidie. En dan is het ook nog eens de rijdersauto van de twee.

Er zijn echter redenen om toch voor de Peugeot - of een van de andere alternatieven in dit deel van de markt - te kiezen. Tegen een verdedigbare meerprijs bieden die meer uitrusting en binnenruimte.

Type auto en prijs

De Opel Astra behoeft geen introductie. Maar een volledig elektrische variant? Die hebben we nog niet eerder gezien. Of nou ja, eigenlijk wel: de Duitsers onthulden in het najaar van 2021 al plannen voor een dergelijk model. Eind 2023 was het pas zover.

De Astra Electric deelt de nodige onderdelen met de Peugeot e-308: zijn zustermodel bij het Stellantis-concern, waar beide merken deel van uitmaken. Concurrentie buitenshuis ondervindt de Opel onder meer van de Volkswagen ID.3, die saillant genoeg zijn eerste opfrisbeurt achter de rug heeft op het moment dat de elektrische Astra net om de hoek komt kijken.

Ook als stationwagen

Prijzen beginnen bij € 39.999 voor de eenvoudigste vijfdeurs uitvoering. Er bestaat ook een stationwagen van de EV. Die luistert naar de toevoeging Sportstourer en heeft een prijskaartje van minimaal € 1.500 extra. Het private leasetarief start bij € 499 in de maand.

De Astra Electric is een paar duizend euro voordeliger dan de Peugeot e-308, maar de keerzijde van dat prijsvoordeel is, dat de Opel minder rijk is uitgerust. Zaken die bij Peugeot standaard aan boord zijn – zoals stuur- en stoelverwarming – moeten in het geval van de Astra van de optielijst komen. Hetzelfde geldt voor de aanvullende veiligheidsuitrusting. Bovendien heeft de 308 een grotere kofferbak.

De fabrieksgarantie van beide Stellantis zusjes is gelijk: twee jaar op de complete auto’s, zónder kilometerbeperking. De benodigde batterijen komen acht jaar of 160.000 kilometer in aanmerking voor zekerheid.

Hoe rijdt de Astra Electric GS

De elektrische Astra beschikt over een 156 pk en 270 Nm sterke elektromotor. De Opel weet geen raad met een aanhanger, want het trekgewicht is 0 kilogram. Hoewel de Peugeot e-308 over dezelfde krachtbron beschikt, rijden de EV’s totaal anders. De Opel is de sportieve van de twee, met een stevige vering en demping die zich wreekt op korte oneffenheden.

De zitpositie achter het stuur is in de Astra uitmuntend, geholpen door de ergonomische stoelen waarover onze testuitvoering beschikte. Hetzelfde kan helaas niet worden gezegd over de geluidsisolatie, want nu er geen verbrandingsmotor meer in het vooronder schuilgaat, kun je (te) nadrukkelijk de afrolgeluiden van de banden horen.

Bij Opel moet er voor een aantal hulpsystemen worden bijbetaald. Adaptieve cruise control bijvoorbeeld, een 360 graden camera en een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto. Het zicht rondom valt tegen, vanwege het bescheiden glasoppervlak van de Astra.

De Astra Electric van binnen

De huidige Astra werd in eerste instantie te koop aangeboden met reguliere verbrandingsmotoren. De gezinswagen is dan ook niet van de grond af als elektrische auto ontwikkeld. Dat kun je met name achterin merken, waar de binnenruimte tekort schiet.

De hoofdruimte gaat nog, maar de gebrekkige beenruimte speelt de Opel parten. Dat de middentunnel uit de kluiten gewassen is en het uiteinde van de middenconsole voor een deel de voetenruimte binnen steekt, helpt niet mee. Ook de kofferbakinhoud houdt niet over, met minimaal 352 liter met de rugleuning van de achterbank overeind.

Geen opbergruimte onder de motorkap

Klap je de rugleuning neer, dan ontstaat er een oplopende laadvloer. Onder de bagagebodem kun je met moeite jouw laadkabel kwijt. De Astra biedt geen opbergruimte onder de traditionele motorkap.

Voorin treffen we een modern instrumentarium, met precies genoeg traditionele bedieningsknoppen om je thuis te voelen. Helaas zorgt de omslachtige menustructuur van het infotainmentsysteem ervoor dat je alsnog ontregeld raakt. Dat er zelfs in het door ons gereden topmodel nog harde kunststoffen worden gebruikt om de deurpanelen mee te bekleden, vinden we bedenkelijk.

De Astra Electric GS en het milieu

Opel levert de Astra met verschillende aandrijflijnen, waaronder een volledig elektrische variant. Wie weliswaar wil stekkeren, maar geen prijs stelt op actieradiusvrees, kan bij de Duitsers ook voor een plug-in hybride versie van de gezinsauto terecht.

Nu moet je wel erg bang aangelegd zijn om zenuwachtig te worden van het rijbereik van de Astra Electric. Welke variant je ook kiest: het accupakket heeft altijd dezelfde omvang, namelijk 54 kWh. Genoeg voor een theoretische actieradius van 418 kilometer.

Meer kilometers dan opgegeven

In de praktijk zagen wij na een nacht laden dat we 422 kilometer moesten kunnen afleggen op een volle batterij! Tijdens onze actieradiusproef - die bij een buitentemperatuur van 10 graden plaats had over een gevarieerde route van het Haagse hoofdkantoor van de ANWB naar Lelystad Airport en weer terug - kwamen wij tot een net verbruikscijfer van 15,3 kWh per 100 kilometer.

Om je te helpen optimaal gebruik te maken van de van huis meegebrachte stroom, heb je een spaarmodus en een brake stand op de transmissie tot je beschikking. ‘One pedal driving’ is er in de Astra Electric niet bij: om volledig tot stilstand te komen, zal je de mechanische remmen moeten aanspreken.

De maximale laadsnelheid van de Opel is 100 kiloWatt. Dat is voor het geval je onderweg een snellaadstop wilt maken. Tegenwoordig is 100 kW aan de magere kant, maar aan een publieke laadpaal komt de Astra Electric gelukkig wel met een marktconforme drie fasen op krachten. Gemiste kans: het navigatiesysteem van de EV vertelt je weliswaar dat er onderweg moet worden geladen, maar je mag zelf uitkiezen waar dan precies.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.