logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Opel Astra L

Eigen genoeg

Opel Astra 1.6 Turbo Hybrid GS Line

Pluspunten
  • Volwassen rijgedrag
  • Heerlijke stoelen
  • Scherpe prijsstelling
Minpunten
  • Weinig beenruimte op de achterbank
  • Bescheiden garantietermijn

De nieuwe Opel Astra is het product van een gigantisch autoconcern: veel techniek wordt ook in andere personenwagens van de betreffende Stellantis groep gebruikt. Het belang van de populaire gezinsauto blijft voor de Duitsers onverminderd groot, maar is het nog wel een échte Opel..?

Conclusie

De vrees dat de nieuwe Opel Astra minder ‘eigen’ is dan voorheen, blijkt ongegrond: hoewel de aandrijflijnen, beperkte binnenruimte en bescheiden garantietermijn overeenkomen met die van andere Stellantis-producten, kunnen de Duitsers nog altijd bogen op een scherpe prijsstelling. Bovendien hebben zij het alleenrecht op een stel fantastische stoelen en ziet de gezinswagen er aantoonbaar anders uit. Het zit er dan ook dik in dat Opel het bijna 90-jarige (!) verkoopsucces in de compacte gezinsautoklasse met deze Astra probleemloos gaat continueren.

Type auto en prijs

De zesde modelgeneratie van de Astra is de eerste die zonder bemoeienis van General Motors tot stand is gekomen. Tegenwoordig maakt Opel deel uit van het wijdvertakte Stellantis concern. Onderhuids vertoont de Astra dan ook de nodige overeenkomsten met stalgenoten als de Peugeot 308 en DS 4. Omdat Opel al 86 jaar ervaring heeft in dit deel van de markt, was het de Duitsers hun eer te na om zomaar een kopie van die zustermodellen op de markt te brengen. Vandaar dat het uiterlijk en de binnenzijde van de Astra sterk afwijken. De fabrikant stelt verder aanpassingen te hebben gedaan aan de stuurinrichting en onderstelafstemming. Het nieuwe Opel familiegezicht bevatte al een knipoog naar het verleden in de vorm van een grille, waarvan zowel het merklogo als de koplampen deel uitmaken: een rechtstreekse verwijzing naar de aloude Manta. In het geval van de Astra voegen de Duitsers daar een ornament op de C-stijl aan toe, dat doet denken aan de Kadett. Verder is de Astra overigens heel modern. Voor het eerst wordt de compacte gezinsauto bijvoorbeeld aangeboden met een plug-in hybride aandrijflijn. Voor 2023 staat er een volledig elektrische variant op de planning. Zoals te doen gebruikelijk, is de Astra straks ook verkrijgbaar als stationwagen. Deze Sports Tourer beschikt over dezelfde motorisaties, inclusief die met een stekker! Voor een reguliere hatchback beginnen de prijzen bij € 28.549. De Sports Tourer kent een meerprijs van 1.200 euro. Daarmee pakt de Astra voordeliger uit dan rivalen als de Ford Focus en Volkswagen Golf. Ook de zustermodellen van Peugeot en DS zijn duurder. Ronduit teleurstellend is de bescheiden garantietermijn die Opel op de auto verstrekt: voor eventuele gebreken kun je slechts twee jaar bij de fabrikant terecht.

Hoe rijdt de Astra Turbo Hybrid

Een Opel moet ‘Autobahnproof’ zijn, zoals de Duitsers dat zelf noemen. Het was een van de speerpunten bij de ontwikkeling van deze nieuwe Astra. Een onderdeel waarop de C-segmenter zou moeten afwijken van soortgelijke modellen die binnen het Stellantis concern verkrijgbaar zijn. Inderdaad konden we met de ons gereden 180 pk en 360 Nm sterke plug-in hybride motorvariant prima over de snelweg rijden. De Astra toont zich een onverzettelijke en bovenal stille reisgezel, die ons het idee gaf in een auto uit een hoger segment onderweg te zijn. Een belangrijker onderscheid dan de naadloze overgang van de benzine- naar de elektromotor, want de Peugeot 308 en DS 4 beschikken over dezelfde sterke eigenschap. Om te kunnen bepalen of de Opel strakker stuurt of soepeler veert dan zijn stalgenoten, zouden we de gezinsauto’s achter elkaar moeten rijden: op basis van onze eerste indruk zijn die verschillen klein. Waar de Opel zich hoe dan ook afzet tegen de rest van de Stellantis-groep, is met zijn ergonomische meubilair. Deze speciale, meervoudig verstelbare stoelen zijn voorbehouden aan de Duitsers en kom je dus niet bij Peugeot of DS tegen. Je zit er als een vorst in en kunt er al vanaf het tweede uitrustingsniveau over beschikken: een aanrader! De Astra heeft daarnaast de nodige aanvullende rijhulpsystemen aan boord, die standaard worden meegeleverd. Het gaat dan echter om uitgeklede versies van de reddende engelen die wij in de meest luxueuze testuitvoering tot onze beschikking hadden. Denk bijvoorbeeld aan cruise control, verkeersbordherkenning en rijstrookassistentie. Hoe meer je betaalt, hoe meer verantwoordelijkheden de Astra jou uit handen neemt. Hetzelfde geldt voor de achteruitrijcamera’s waarmee de gezinsauto verkrijgbaar is: de duurdere camera biedt beter zicht dan de eenvoudige versie. Behalve het eerder aangehaalde meubilair is ook de adaptieve en verblindingsvrije verlichting uniek voor Opel. De Astra is optioneel verkrijgbaar met de nieuwste generatie daarvan, waarbij 84 LED-elementen per koplamp zorgen dat jij een maximale lichtopbrengst houdt terwijl jouw medeweggebruikers niet door de felle lichtbundel verblind raken.

De Astra Turbo Hybrid van binnen

De nieuwe Astra is van binnen minstens zo onderscheidend als aan de buitenkant. Opel rust de compacte gezinsauto uit met een futuristisch instrumentarium, dat altijd uit twee schermen bestaat. De grootte is afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau, net als het formaat van de omlijsting. Vanaf de Elegance uitdossing kijk je uit op het fraaiste exemplaar. Omdat Opel het belangrijk vindt dat je als bestuurder jouw ogen op de weg houdt, hebben de Duitsers de verleiding kunnen weerstaan om alle bedieningsknoppen weg te stoppen in een aanraakscherm. In plaats daarvan kun je voor de verwarming en het volume van de radio nog naar hartenlust drukken en draaien. De aankleding van de door ons gereden GS Line oogt als een lappendeken, met een bonte mix van bekledingsmaterialen. Daar maken helaas ook knalharde kunststoffen deel van uit. De kofferbak van de Astra heeft een imposante inhoud van minimaal 422 liter. Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan ontstaat er een vlakke, maar oplopende laadvloer. De bagageruimte neemt in dat geval toe tot 1.339 liter. Die spectaculaire literinhoud heeft echter alleen betrekking op Astra’s met een traditionele verbrandingsmotor: de plug-in hybride moet het met 70 liter minder bagageruimte stellen. Dat is overigens nog altijd bijna evenveel als een Volkswagen Golf biedt zónder batterijpakket onder de laadbodem! De inzittenden achterin komen er in de Opel wel bekaaid vanaf. Weliswaar is de hoofdruimte ook voor volwassenen voldoende, maar de beenruimte is alleen toereikend voor kinderen. De achterpassagiers beschikken over eigen ventilatieroosters en één stroompunt. Voor die USB-C aansluiting is bij Opel echter een meerprijs verschuldigd.

De Astra Turbo Hybrid en het milieu

Aanvankelijk wordt de Astra in ons land alleen met de door ons gereden plug-in hybride motorvariant geleverd, maar dat aanbod wordt later nog uitgebreid met een krachtiger versie. Bovendien zit er een volledig elektrische Astra in de pijplijn, naast de drie reguliere verbrandingsmotoren (twee benzines en een diesel) waarmee je de Opel kunt aanschaffen. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 110- tot 225 pk. Onze testauto is op papier goed voor een sprookjesachtig verbruikscijfer van 1 op 90,9, er van uitgaand dat je vrijwel continu elektrisch onderweg bent. Wij realiseerden een praktijkscore van 1 op 14,9, wat geen slecht resultaat is wanneer je bedenkt dat we voor de begeleidende video herhaaldelijk stevig heen en weer hebben gereden door het in de achtertuin van de Opel-fabriek gelegen Taunus Gebergte (en dan ook nog hoofdzakelijk op benzine). Om je te helpen de in de batterij aanwezige stroom optimaal te benutten, beschikt de transmissie van de Astra over een speciale ‘Brake’-stand, waarmee je extra remenergie terug kunt winnen. Rijden met één pedaal is er echter niet bij. Opel geeft voor de stekkerhybride een rijbereik zuiver op stroom op van 61 kilometer. Tegen meerprijs biedt de fabrikant een verdubbeling van de laadsnelheid aan, van 3,7- naar 7,4 kW. Op die manier zou je in twee uur tijd weer met de volle 12,4 kWh aan batterijen weg moeten kunnen rijden bij de laadpaal.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.