logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Byd Dolphin I

Goedkoop geen duurkoop

BYD Dolphin Design 60.4 kWh

Pluspunten
  • Scherpe prijs
  • Rijke uitrusting
  • Volwassen rijgedrag
Minpunten
  • Bemoeizuchtige rijhulpsystemen
  • Elektromotor moet aangespoord worden
  • Wonderlijke ergonomie

Er is iets bijzonders aan de hand met de BYD Dolphin. Er bestaan nog niet zoveel betaalbare nieuwe elektrische gezinswagens op de Nederlandse markt, maar in het geval van de Dolphin kun je ook gerust voor het instappertje kiezen!

Conclusie

Ondanks de ergernissen die in deze rijtest aan bod komen, is de BYD Dolphin een scherpe deal. Voor nog geen dertig mille koop je een elektrische gezinswagen met bijna alles d’r op en er aan. Je kunt rustig voorbij gaan aan het door ons gereden topmodel, want het panoramadak kost alleen maar hoofdruimte, de extra paardenkrachten voel je er niet aan af en ook de grotere batterij levert nauwelijks voordeel op. Zo houd je geld over voor die jaarlijks verplichte servicebeurt.

Type auto en prijs

Sinds het einde van 2022 hebben de nodige nieuwe fabrikanten hun intrede gedaan op onze automarkt. Het zijn zonder uitzondering makers van elektrische personenwagens en het gros is afkomstig uit China. Maar slechts weinige nieuwkomers begrijpen, dat de weg naar het hart van de Nederlandse consument door de portemonnee gaat.

Behalve MG biedt nu ook BYD een betaalbare elektrische gezinsauto aan. De Dolphin is er vanaf € 29.990 of 455 euro in de maand, wanneer je liever kiest voor private lease. Voor dat geld krijg je een vijfdeurs hatchback met krap 45 kWh aan batterijen en een rijke standaarduitrusting. Airconditioning, adaptieve cruise control, navigatie, LED-verlichting, lichtmetalen wielen, een snellaadmogelijkheid en een warmtepomp zijn direct al aan boord.

Weinig alternatieven

Alternatieven zijn er nauwelijks: de MG4 is een paar duizend euro duurder, de hagelnieuwe Citroën ë-C3 wordt juist goedkoper. Maar die EV verschijnt pas in de tweede helft van 2024 in de showroom. Dacia verkoopt weliswaar al een elektrische gezinsauto voor 22 mille, maar de bewuste Spring is een stuk kleiner dan de BYD en komt ook minder ver op een lading stroom.

De Dolphin is leverbaar met verschillende motoren en batterijgroottes. Het vlaggenschip van de modellenreeks blijft desondanks ruim onder de 40 mille. Op het moment van schrijven kun je op vijf verschillende plekken terecht voor onderhoud, waarbij de importeur zorg heeft gedragen voor een landelijke dekking. Er zit wel een addertje onder het gras: BYD verwacht de Dolphin ieder jaar of om de 20.000 kilometer in de werkplaats. De onderhoudskosten staan vast en bedragen driehonderd euro.

Voor het geld van die verplichte onderhoudsbeurt belooft de importeur dat de EV uitgebreid wordt nagezien. Bovendien wordt na elke servicebeurt jouw Europa brede pechhulpabonnement met een jaar verlengd, inclusief stranden met een lege batterij. BYD verleent zes jaar of 150.000 kilometer garantie op de complete Dolphin en acht jaar of 200.000 kilometer op de benodigde accucellen.

Hoe rijdt de Dolphin

Zet de Dolphin niet weg als een stadsauto: de BYD is 4.29 meter lang. Dat zijn afmetingen die horen bij aanmerkelijk duurdere EV’s als de Kia Niro, Volkswagen ID.3 en Volvo EX30. Ook wat het de rijeigenschappen aangaat, is de Dolphin niet voor een kleintje vervaart. De stoelzittingen zijn lang genoeg voor iemand van een bovengemiddelde lengte, de vering en demping is opvallend comfortabel en de besturing voelt solide.

Helaas is het touwtrekken met de rijhulpsystemen om de controle over de auto. Een rijhulp als actieve rijstrookassistentie is nadrukkelijk aanwezig. Verder valt op dat de Dolphin wat aansporing nodig heeft om van zijn plek te komen. En dat, terwijl wij onze testkilometers maakten met het eerder aangehaalde topmodel: de Design-uitvoering, met een 204 pk en 310 Nm sterke elektromotor.

Luxer dan Duitse premium sedans

De kleine BYD kan geen aanhanger trekken. Wil je twee elektrische fietsen meenemen, dan wordt dat ook al spannend: de kogeldruk is met 54 kilogram nauwelijks toereikend.

De aanvullende veiligheidsuitrusting van de Dolphin is standaard compleet. De adaptieve cruise control is zelfs buitengewoon luxe: de BYD pakt automatisch zijn oude snelheid op, wanneer jouw voorganger optrekt in de file. Da’s niet alleen ongewoon voor het C-segment; we kennen Duitse premium sedans waar die functionaliteit niet eens op zit!

De Dolphin van binnen

In welk prijssegment je ook winkelt: vaak profiteren de inzittenden voorin van meer comfort dan achterin. Dan hebben we het niet alleen over stroompunten of ventilatieroosters, maar ook over de afwerking in het algemeen. Bij de Dolphin overtrof die onze verwachtingen: zowel voor- als achterin troffen we fraaie, zachte bekledingsmaterialen aan de binnenzijde van de portieren.

Met een wielbasis van 2.70 meter valt er over de beenruimte niet te klagen. Over de beschikbare hoofdruimte wel: het aan de Design-uitvoering voorbehouden panoramadak snoept kostbare centimeters hoofdruimte af van volwassen inzittenden op de achterbank. Verder zoek je achterin vergeefs naar eigen ventilatieroosters.

Ernstig in de verdrukking

Zoals bij BYD gebruikelijk is, beschikt ook de Dolphin over een groot infotainmentscherm dat je kunt roteren. Standaard staat het scherm horizontaal, maar je kunt het met een druk op de knop een kwartslag draaien om het navigeren te vergemakkelijken. Waar de Chinezen alleen niet goed over hebben nagedacht, is dat er direct onder dat scherm een opbergvak schuilgaat. Leg je daar iets in, dan vliegt dat er uit of raakt ernstig in de verdrukking.

Ondanks de prominente aanwezigheid van een aanraakscherm heeft de BYD ook nog wat traditionele knoppen. Die zitten op een uit de kluiten gewassen cluster onderaan de middenconsole. De keuzehendel voor de automaat zit links op de hoek. Dat is om meerdere redenen vervelend: wie langer is dan gemiddeld, stoot geregeld zijn knie aan dit deel van het dashboard. En omdat je dan juist tegen de automaat aan tikt, raakt de Dolphin er ook nog eens van in paniek. De auto vraagt je dan onmiddellijk te controleren of de EV wel in de juiste versnelling staat.

Achterruitverwarming weggestopt

De ergonomie laat eveneens te wensen over. Zo zit de achterruitverwarming weggestopt in een menu van het infotainmentsysteem en moet de verwarming op een onnatuurlijke 25 graden, wil -ie effect sorteren. Een kwaal die we bij meer Chinese nieuwkomers tegenkomen.

De kofferbak van de Dolphin is minimaal 345- en maximaal 1.310 liter groot. De laadvloer ligt hoog en je moet jouw bagage eerst over de fikse achterbumper heen tillen. In de laadruimte geen stroompunten of haakjes voor een boodschappentas, maar wel een mooi diep vak voor je laadkabels. Gelukkig maar, want de BYD heeft geen frunk.

De Dolphin en het milieu

Ben je in de markt voor een Dolphin, dan kun je kiezen uit drie motoriseringen en twee batterijgroottes. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 95- tot 204 pk. Het maximale koppel bedraagt tussen de 180- en 310 Nm. Het aantal accucellen is of 44.9- of 60.4 kWh groot.

De eenvoudigste Dolphin laadt maar met één fase, met een beperkte snellaadsnelheid (60- in plaats van 88 kW). Desondanks zou je er dik driehonderd kilometer mee moeten kunnen afleggen op een lading stroom. Onze testuitvoering kan met drie fasen laden. BYD geeft voor het Design-uitrustingsniveau een actieradius op van 427 kilometer.

Verschillende regeneratiemogelijkheden

Gedurende de testperiode bedroeg ons gemiddelde stroomverbruik 16 kWh per 100 kilometer, waarmee het daadwerkelijke rijbereik eerder uitkomt rond de 375 kilometer.

Om tot een praktijkverbruik te komen, moest we aardig rekenen: de boordcomputer van de Dolphin houdt jouw verbruik namelijk alleen de laatste vijftig kilometer bij. Wij hebben een week lang alle gereden kilometers bij elkaar op geteld en uiteindelijk door het aantal gemaakte ritten gedeeld om tot de door ons behaalde score te komen.

Optioneel bidirectioneel Om optimaal gebruik te maken van de aanwezige stroom kun je kiezen uit verschillende regeneratiemogelijkheden en een spaarstand. De mate waarin er remenergie wordt teruggewonnen wanneer je het stroompedaal loslaat, valt echter te verwaarlozen.

De duurste Dolphin is in staat om ook stroom terug te leveren. Door een adapter aan te sluiten op de laadpoort kun je met de batterij van de BYD andere elektrische apparaten van energie voorzien.

Om tot een praktijkverbruik te komen, moest we aardig rekenen: de boordcomputer van de Dolphin houdt jouw verbruik namelijk alleen de laatste vijftig kilometer bij. Wij hebben een week lang alle gereden kilometers bij elkaar op geteld en uiteindelijk door het aantal gemaakte ritten gedeeld om tot de door ons behaalde score te komen.

Optioneel bidirectioneel

Om optimaal gebruik te maken van de aanwezige stroom kun je kiezen uit verschillende regeneratiemogelijkheden en een spaarstand. De mate waarin er remenergie wordt teruggewonnen wanneer je het stroompedaal loslaat, valt echter te verwaarlozen.

De duurste Dolphin is in staat om ook stroom terug te leveren. Door een adapter aan te sluiten op de laadpoort kun je met de batterij van de BYD andere elektrische apparaten van energie voorzien.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.