logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Dacia Sandero III

Veilige keuze

Dacia Sandero TCe 90 Comfort

Pluspunten
  • Meer rijcomfort dan voorheen
  • Eindelijk een aanvullende veiligheidsuitrusting
  • Riante been- en hoofdruimte achterin
  • Scherpe prijs
Minpunten
  • Beperkte standaarduitrusting
  • Hoge tildrempel

De nieuwe Dacia Sandero profiteert niet alleen van een fris uiterlijk, maar beschikt voor het eerst ook over een aanvullende veiligheidsuitrusting. Nieuw is er voor dit soort bedragen nog altijd geen gelijkwaardige gezinsauto te koop, al schuilt er wel een addertje onder het gras.

Conclusie

Dacia heeft met de nieuwe Sandero puik werk geleverd. De kleine gezinsauto is ruimer en veiliger dan voorheen en rijdt ook een stuk prettiger. En dat terwijl de B-segmenter zijn prijsvoordeel ten opzichte van de concurrentie heeft weten te behouden. Al verdwijnt een deel van dat prijsverschil alsnog bij de dealer in zijn zak, omdat je bij Dacia zult moeten bijbetalen voor een aantal zaken die bij andere automerken als gemeengoed gelden.

Type auto en prijs

Met de Sandero verdubbelde Dacia in 2008 diens modellenaanbod. Tot die tijd verkocht de dochteronderneming van Renault in ons land slechts één personenwagen: de vierdeurs Logan. Met vijf portieren stak de nieuweling de oorspronkelijke Dacia al gauw naar de kroon; inmiddels is de Sandero toe aan een derde modelgeneratie, terwijl de Logan hier niet langer wordt gevoerd. Het oorspronkelijke budgetmerk heeft in de tussenliggende tijd een enorme ontwikkeling doorgemaakt: in een Dacia liggen tegenwoordig dezelfde motoren als in hedendaagse Renaults. De nieuwe Sandero deelt zelfs zijn bodemgroep met de Clio! Alleen de scherpe prijs is bij het oude gebleven: instappen kan vanaf € 13.490, waar Renault minimaal 19 mille verlangt voor de eenvoudigste Clio. Dat prijsverschil komt tot uiting in de standaarduitrusting: airconditioning en een in diepte verstelbaar stuur zijn bij Dacia voorbehouden aan een duurdere uitvoering. De Sandero beschikt in ieder geval over een noodremsysteem: een belangrijke toevoeging, want tot voor kort moest het merk ’t zonder aanvullende veiligheidsuitrusting stellen. De buitenmaten lieten de Fransen grotendeels voor wat ze zijn: hun kleine gezinsauto is voortaan ietsje lager en een fractie breder. De in Nederland populaire stationwagenuitvoering wordt niet voortgezet; wel kun je nog altijd voor een Stepway-uitvoering terecht. Die opgeruigde versie van de hatchback is hier goed voor ruwweg de helft van de verkopen.

Hoe rijdt de Sandero

Zijn riante binnenruimte en goedkope aankoopbedrag ten spijt, gold de voorgaande Sandero niet bepaald als reisauto. De stoelen waren zo zacht, dat je er pijn in je rug van kreeg. Verder was het vanwege het ontbreken van een zesde versnelling knap rumoerig aan boord. Met de komst van een nieuwe modelgeneratie zijn een aantal van die aandachtspunten komen te vervallen. Zo heeft de B-segmenter standaard een zesbak en zit het meubilair een stuk beter. De Sandero is nog altijd niet de stilste in zijn klasse, maar storend is de geluidsproductie niet. Voor liefhebbers van Franse auto’s geldt de Dacia als een verademing: de Sandero biedt nog het veercomfort waar het land zo lang bekend om stond. Een hedendaagse Renault is heel wat stugger! Het betekent wel, dat de koets van de gezinsauto als bewegelijk geldt: op een rotonde doen alle inzittenden dienst als bakkenist. Wij reden met een 90 pk en 160 Nm sterke driecilinder benzinemotor, voorzien van een turbo: dezelfde krachtbron die ook in de Clio wordt gevoerd. In de Dacia reageert de driepitter alert op het gaspedaal. Schakelen gaat soepel, de besturing werkt wat gevoelloos. Met een trekgewicht van 1.100 kilogram kan er desgewenst een kleine caravan achter de Sandero. Het glasoppervlak van de Dacia is relatief groot; alleen over je schouder kamp je nog met een dode hoek. Optioneel is er gelukkig een achteruitrijcamera verkrijgbaar. Op de optielijst vinden we ook een aanvullend rijhulpsysteem in de vorm van dode hoek bescherming. De sensoren daarvan staan echter niet zo scheutig afgesteld; wij zagen het lampje in de buitenspiegel pas aan floepen op het moment dat de auto waarvoor de Sandero ons probeerde te waarschuwen, al naast ons reed. Een noodremsysteem behoort tot de standaarduitrusting, al betreft het wel een uitgeklede variant: de Dacia stopt niet zelfstandig voor fietsers of voetgangers.

De Sandero van binnen

Hoewel de buitenmaten nauwelijks veranderden, profiteer je aan boord van de nieuwe Sandero toch van extra ruimte. Dat geldt zowel voor de achterbank als de kofferbak, waar de inhoud met 8 liter toenam tot 328 stuks. Optioneel kun je de kleine gezinsauto uitrusten met een in hoogte verstelbare laadbodem, waarmee je een zo goed als vlakke laadvloer creëert. Die accessoire is ons land echter voorbehouden aan de Stepway-uitvoering, zodat de reguliere Sandero nog altijd met een fikse tildrempel kampt. In de bagageruimte treffen we een tweetal haakjes aan om boodschappentassen op te hangen. Nog zo’n haakje vinden we in de voetenbak aan de passagierszijde. Op de achterbank kunnen ook lange inzittenden prima zitten: er is daar voldoende ruimte voor je hoofd én benen. Dat is in het B-segment wel eens anders! Hetzelfde geldt voor het ontbreken van een middentunnel en de aanwezigheid van een stroompunt: achterpassagiers moeten het in de Dacia alleen zonder eigen ventilatieroosters stellen. Hoewel je voor 13.500 euro geen hoogwaardig interieur mag verwachten, hebben de Fransen het binnenste van de Sandero sfeervol aangekleed. Op een smalle strook bekledingsmateriaal na, is de binnenzijde wel volledig uit harde kunststoffen opgetrokken. Tegen meerprijs kun je het dashboard van een infotainmentscherm laten voorzien, dat bovenaan de middenconsole prijkt. Standaard heeft de Dacia daar een telefoonhouder. Die verdwijnt niet, wanneer je in aanvullend infotainment investeert. Opmerkelijk, aangezien er ook een variant bestaat die draadloos een verbinding met jouw smartphone kan maken. Dat er dan toch een telefoonhouder in het interieur zit, ziet er wonderlijk uit. De constructie zit bovendien op een onhandige plek en voelt niet aan alsof hij een autoleven mee zal gaan. Een ander kritiekpunt betreft de meerprijs die verschuldigd is voor een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel of een tankdop die van binnenuit van het slot kan. Gelukkig heeft de Sandero voortaan wel een handgreep om de kofferklep mee te openen; dat was jarenlang een ouderwetse drukknop.

De Sandero en het milieu

Bij Renault verkopen ze sinds 2020 ook een hybride variant van de Clio. Volgens Dacia is dergelijke techniek echter nog te kostbaar voor hun beoogde klandizie: daarom komen zij op voor het milieu door van de Sandero ook een versie op aardgas aan te bieden. Die is niet alleen een paar honderd euro goedkoper dan de eenvoudigste benzinevariant: de speciale krachtbron biedt ook meer vermogen (100- in plaats van 90 pk). Snelle beslissers profiteren bovendien van een tijdelijke verlenging van de fabrieksgarantie: wie zo’n zogenaamde Bi-Fuel versie aanschaft, krijgt van de Nederlandse importeur geen 3-, maar 5 jaar zekerheid (tot 100.000 kilometer). Dacia belooft voor de door ons gereden benzinevariant een gemiddeld verbruik van 1 op 19,2. Tijdens onze eerste kennismaking bleef de boordcomputer steken op een praktijkscore van 1 op 13. Dat moet echter zuiniger kunnen, aangezien we voor de begeleidende video stevig heen en weer hebben gereden.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.