logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Cupra Formentor I 1e facelift

Een prettig rijdende gezins-PHEV die kan snelladen

De Cupra Formentor is een zeer capabele PHEV-gezinsauto. Op de achterbank is hij ruimer dan je op basis van zijn uiterlijk zou verwachten. Ben je 1 meter 80 dan is er genoeg been- en hoofdruimte. Voorin zit je erg goed, vooral in de versie die wij rijden, met de optionele kuipstoelen. De Formentor komt volgens de fabriek maximaal 125 kilometer ver op een lading stroom, wij haalden meermalen 110 km. Niet gek dus. Bovendien is dit een van de weinige PHEV’s die kan snelladen. Het weggedrag is prettig comfortabel. Kortom: deze auto levert waar voor z’n geld.

Pluspunten
  • Ruimte op achterbank
  • Brandstofverbruik
  • Verzorgd interieur
Minpunten
  • Middelmatige prestaties benzinemotor

Conclusie

De Cupra Formentor is een zeer capabele PHEV-gezinsauto. Op de achterbank is hij ruimer dan je op basis van zijn uiterlijk zou verwachten. Ben je 1 meter 80 dan is er genoeg been- en hoofdruimte. Voorin zit je erg goed, vooral in de versie die wij rijden, met de optionele kuipstoelen. De Formentor komt volgens de fabriek maximaal 125 kilometer ver op een lading stroom, wij haalden meermalen 110 km. Niet gek dus. Bovendien is dit een van de weinige PHEV’s die kan snelladen. Het weggedrag is prettig comfortabel. Kortom: deze auto levert waar voor z’n geld.

Type auto en prijzen

Het merk Cupra is door moederconcern VAG ooit in het leven geroepen als een merk met alleen elektrische auto’s in zijn aanbod. Maar al snel kwam men er achter dat het kunnen aanbieden van een stekkerhybride extra klanten oplevert. En dus zijn de Cupra’s Terramar, Leon, Leon Sportstourer en Formentor er als PHEV’s.

De Formentor heeft onlangs een flinke facelift ondergaan om weer geheel bij de tijd te zijn. Hij kreeg een nieuwe neus, een nieuwe kont en een nieuw infotainmentscherm. Nou was de vorige generatie Formentor bepaald geen gedateerde auto, maar deze nieuwste versie is wel helemaal gevormd naar de laatste stand van de techniek.

Bodemgroep VW Tiguan

De Formentor staat trouwens op de bodemgroep van de Volkswagen Tiguan, maar is daarvan geen evenknie. Sterker nog, waar alle andere producten van VAG wel een broertje hebben (een VW ID.3 is in principe dezelfde auto als een Cupra Born, om maar wat te noemen) daar is de Formentor uniek.

Prijzen beginnen bij € 44.990 voor de instapversie Essential en lopen op tot € 53.990 voor de VZ Extreme. Private leasen kan vanaf zo’n 670 euro per maand. Je krijgt maximaal 4 jaar fabrieksgarantie, waarvan de laatste twee jaar tot 100.000 km. Op het batterijpakket zit 8 jaar garantie.

De Formentor heeft een 1,5 liter TSI benzinegestookte viercilinder turbomotor met naar keuze 150 kW/204 pk of 200 kW/272 pk. Daaraan is een elektromotor gekoppeld en een batterijpakket. Louter op stroom komt de 150 kW-versie volgens Cupra 125 km ver, de 200 kW-versie komt 118 km ver op één lading stroom. Hij is altijd uitgerust met een DSG-zestraps automaat. Onze testauto is een 272 pk krachtige VZ Extreme met Brembo-remmen en met fraaie race-kuipstoelen, die deels zijn opgetrokken uit koolstofvezel.

Hoe rijdt de Cupra Formentor?

Als je naar de Cupra Formentor kijkt, verwacht je op basis van zijn uiterlijk ongetwijfeld heftige prestaties en een spijkerhard afgestemd onderstel. Beide zijn niet waar. Het prestatieniveau is zonder meer prima zolang de elektromotor meehelpt. Maar als de hybrideaandrijving alleen leunt op de benzinemotor dan zijn de prestaties middelmatig. Niet erg, want meestal doet de elektromotor (kortstondig) mee bij accelereren, maar hij is in elk geval nooit zo agressief snel als zijn uiterlijk wellicht doet vermoeden.

Niet snoeihard

Datzelfde uiterlijk doet je misschien ook denken dat de Cupra Formentor een straatracer is met een snoeihard afgesteld onderstel. Maar niets is minder waar. Op grote oneffenheden veert de achterzijde zelfs diep in, wat een prettig en comfortabel gevoel geeft. Het zicht rondom is zoals bij veel moderne auto’s matig, vooral schuin naar achteren. Er mag 1.700 kilogram aan de trekhaak.

Qua rijhulpsystemen is de Formentor uitgerust met adaptieve cruise control, met een rijstrookassistent en met een traffic jam assist waarbij de auto in druk verkeer zelf afstand houdt en tot stilstand kan remmen als jouw voorligger dat ook doet.

De Cupra Formentor van binnen

Vanbinnen ziet de Cupra Formentor er mooi verzorgd uit. Zeker in 'onze' Extreme-uitvoering met z’n diepe kuipstoelen. Die zitten fantastisch en bieden veel zijdelingse steun. De positie achter het stuurwiel is prettig, waarbij de voorstoelen over een grote afstand in afstand-tot-de-pedalen en in hoogte versteld kunnen worden. Hetzelfde geldt voor het stuurwiel.

Het nieuwe infotainmentsysteem reageert keurig snel op aanrakingen en de meeste functies zijn prima intuïtief vindbaar. Het instrumentenpaneel is in diverse projecties instelbaar. Van klassieke meters tot een scherm waarin de navigatie overheerst.

Veel ruimte achterin

Op de achterbank is opvallend veel ruimte, veel meer dan je op basis van de buitenkant zou verwachten. Zowel de been- als de hoofdruimte zijn voor dit type auto, een crossover in de middenklasse, bovengemiddeld. De kofferruimte ten slotte is met minimaal 345 liter marktconform. Daarbij heb je de beschikking over een vlakke laadvloer en een dubbele bodem waarin je de laadkabel kunt opbergen, iets wat in het vorige model niet kon.

De Cupra Formentor en het milieu

Tenzij je daar nadrukkelijk opdracht toe geeft, benut de Formentor bij een volle batterij uitsluitend de elektromotor. Pas wanneer de stroom op is of er stevig moet worden geaccelereerd, schakelt de crossover de benzinemotor bij. Weggestopt in een menu vind je de keuzemogelijkheid om van meet af aan beide krachtbronnen te gebruiken of wat stroom voor later te bewaren.

De Formentor kan, in tegenstelling tot het vorige model, ook snelladen – iets dat vooral is voorbehouden aan elektrische auto’s. Dat is dus best bijzonder maar ook weer niet uniek. De Mitsubishi Outlander PHEV kan bijvoorbeeld ook snelladen, maar dan alleen aan de niet-erg-gangbare ChaDeMo-lader. De Formentor sluit je aan op elke CCS-laadpaal en laadt dan met 40 kW.

Laden nu met 3-fasen

De 19,2 kWh grote batterij is dan in een half uur van 10 procent leeg weer 80 procent vol. De vorige versie kon aan een publieke laadpaal met maar 1 fase laden. Die tijd is gelukkig voorbij, de Formentor laadt nu met 3 fase en 11 kW en is na tweeënhalf uur van bijna leeg weer helemaal vol.

Vooral als je veel woon-werk verkeer rijdt, dat over het algemeen minder zal zijn dan 120 km (enkele rit), en je de batterij trouw oplaadt zodra dat kan, dan kun je geheel elektrisch rijden en zakt het brandstofverbruik zomaar naar 1 op 50 of minder. Tijdens onze praktijktest scoorden we een verbruik louter op stroom van 18,4 kW /100 km. Toen we alleen op benzine reden haalden we een gemiddelde van 9,7 / 100 km. En tijdens zeer een lange rit, waarvan een aanzienlijk deel op de snelweg, haalden we een gecombineerd gemiddeld brandstofverbruik van 20,4 l / 100 km. Het doet ons concluderen dat rijden met deze PHEV in dit opzicht dus heel efficiënt is.

Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van Cupra Formentor.

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.