Auto Review Cupra Terramar I
Verstand boven emotie
Rijtest CUPRA Terramar VZ Performance
- Pluspunten
- Snelladen met een stekkerhybride
- Groot rijbereik louter op stroom
- Scherpe prijs (voor dit type auto)
- Minpunten
- Dashboard slecht afleesbaar voor wie langer is dan gemiddeld
- Weinig onderscheidend (zowel om te zien als te rijden)
CUPRA afficheert zichzelf als een emotioneel merk, maar hun nieuwste plug-in hybride SUV blijkt juist bij uitstek geschikt voor mensen die hun hoofd- in plaats van hun hart volgen.
Conclusie
De Terramar ziet er niet uit als een CUPRA en rijdt ook niet bijzonder sportief: in beide opzichten had het een andere SUV uit de omvangrijke Volkswagen-stal kunnen zijn. Een gevoelig punt voor wie zich daarmee hoopt te onderscheiden. In plaats daarvan blijkt de Terramar juist een uitstekende koop voor rationele klanten. Binnen de Volkswagen Group vind je voor dit soort bedragen geen plug-in hybride die meer uitrusting en gebruiksgemak biedt.
Type auto en prijs
CUPRA toont meer en meer een eigen gezicht, nadat het in 2018 promoveerde tot zelfstandig automerk. Voor die tijd was het de benaming van de meest sportieve Seats. Inmiddels hangt de toekomst van Seat aan een zijden draadje, terwijl CUPRA met de Terramar diens vierde model introduceert.
De Terramar is een plug-in hybride kruising tussen een hatchback en een terreinwagen. CUPRA bestempelt het model zelf als SUV, maar dat lijkt vooral te worden gedaan om te verbloemen dat het merk in dit deel van de markt al een cross-over met een stekker verkoopt: de Formentor. Die auto’s zitten hoe dan ook in elkaars vaarwater.
Broederstrijd
De Terramar is niet zozeer langer, maar wel hoger dan de Formentor. De SUV is ook een stukje duurder: prijzen beginnen bij € 48.990 of 699 euro per maand, wanneer je liever kiest voor private lease.
CUPRA maakt deel uit van de Volkswagen Group en dus is het geen verrassing dat de voorwielaangedreven Terramar onderhuids de nodige overeenkomsten vertoont met zustermodellen als de Volkswagen Tiguan. Naar verluidt lijkt de Terramar van buiten op de op het moment van schrijven nog te onthullen Audi Q3.
Meer voor minder
Die gelijkenis werkt overigens in het voordeel van CUPRA, want je rijdt (een soort van) Audi voor een bedrag waarvoor dat normaal gesproken niet mogelijk is. De Terramar beschikt standaard over zaken als verwarmde stoelen, 18-inch lichtmetaal, draadloze Apple CarPlay en een elektronisch sperdifferentieel.
Het enige waarop is beknibbeld, is de garantietermijn. Die bedraagt vier jaar of 100.000 kilometer. De benodigde batterijen komen in aanmerking voor de meer gebruikelijke acht jaar of 160.000 kilometer coulance.
Hoe rijdt de Terramar
CUPRA is het aan zijn stand verplicht om een plug-in hybride met vermogen aan te bieden; het merk wordt immers als sportief in de markt gezet. Daarom mogen de Spanjaarden als een van de weinige zustermerken de 272 pk sterke aandrijflijn uit de schappen van de Volkswagen Group gebruiken.
De vierpitter is samen met een elektromotor goed voor 400 Nm koppel. Met de Terramar in de speciale ‘CUPRA’-stand weet de SUV nauwelijks raad met al die kracht: de voorwielen slippen door. In diezelfde modus kun je kiezen voor een kunstmatig motorgeluid. Buiten de auto hoor je daar niks van, maar aan boord krijg je het idee dat er een V8 onder de motorkap schuilgaat. Zowaar geen onaardig geluid!
Naadloze overgang
De overgang van brandstof- naar elektromotor verloopt naadloos. Het vermelden waard, want dat is niet bij alle plug-in hybrides van dit concern het geval. De stoelen zitten geweldig, maar tenzij je er genoegen in schept om bij ieder verkeerslicht met wielspin van je plek te komen, merk je achter het stuur geen verschil met de Volkswagen Tiguan. De Terramar is een comfortabele reisauto, net als zijn broer uit Wolfsburg. Om écht verschil te bemerken, moet je de SUV forceren.
De zit achter het stuur is in de CUPRA hoog. Dat is op zich geen probleem, ware het niet dat bestuurders van boven de 1.90 meter nu moeite hebben om het volledige dashboard af te lezen: het bovenste gedeelte valt voor hen buiten beeld. Een ander aandachtspunt is het nadrukkelijk aanwezige afrolgeluid van de banden, al kan dat aan de gemonteerde winterbanden hebben gelegen.
Het zicht rondom is redelijk voor dit type auto. Laat je niet foppen door de flinke buitenspiegels: de behuizing blijkt groter dan het spiegelglas waarin je kijkt. Een groot deel van de aanvullende veiligheidsuitrusting zit bij de vanafprijs inbegrepen. Denk aan adaptieve cruise control, vermoeidheids- en verkeersbordherkenning en een achteruitrijcamera. Voor dode hoek bescherming en een 360 graden camera ben je aangewezen op een duurder uitrustingsniveau, al hoef je daarvoor niet het topmodel te selecteren.
De Terramar van binnen
Het volgende weetje doet het ongetwijfeld goed op feesten en partijen: de typenaam Terramar staat maar twee keer op de CUPRA geschreven. Het blijkt nog een behoorlijke kluif om uit te vogelen wáár. Niet op de kofferklep. Niet in de grille. En ook niet bovenaan de zijschermen. Het naamplaatje gaat aan weerszijde verscholen in het achterlicht (!).
Onze testauto was voorzien van een bijzondere kleurencombinatie: de Terramar was zowel van buiten als van binnen aubergine. Dat staat de auto goed! CUPRA heeft sowieso werk gemaakt van het binnenste van de SUV, met fraaie koperkleurige accenten en een eigen signatuur voor het van moederbedrijf Volkswagen overgenomen infotainmentsysteem. Alleen jammer dat de lettergrootte op het dashboard zo priegelig uitvalt.
Meer ruimte dan in de Formentor
Een belangrijk verschil met de Formentor -immers concurrent uit eigen huis- zijn de extra liters bagageruimte. De kofferbak van de Terramar is minimaal 400 liter groot, tegen 345 stuks voor de Formentor. Bovendien beschikt de Terramar over een verschuifbare achterbank, in tegenstelling tot de Formentor.
Ook de rugleuningen vallen te verstellen, zodat je ongeacht jouw lengte een goede zit vindt achterin de Terramar. De passagiers hebben daar de beschikking over hun eigen ventilatieroosters en stroompunten. Bekerhouders vind je in de deur en onder de armsteun. De knop om de achterklep te openen, bevindt zich bovenaan de bumper. Wil je geen vieze handen tijdens het boodschappen inladen, gebruik dan de voetbediening van het standaard aanwezige, elektrisch bedienbare kofferdeksel.
De Terramar en het milieu
Als lid van de Volkswagen Group profiteert CUPRA van de fonkelnieuwe plug-in hybride aandrijflijn van de Duitsers. Dat brengt een tweetal belangrijke voordelen met zich mee. De Terramar heeft -op papier- een reikwijdte van 120 kilometer, louter op stroom. En is de fut er uit, dan kun je de CUPRA aan een snellaadpaal koppelen. Aan een publiek laadpunt komt de plug-in standaard met drie fasen op krachten.
Hoewel de praktijk iets minder rooskleurig uitpakt -de maximale laadsnelheid van de Terramar bedraagt 50 kiloWatt en wij zagen op de boordcomputer nooit een actieradius hoger dan 80 kilometer- vergroot die nieuwe aandrijflijn de gebruiksmogelijkheden van de SUV aanzienlijk. Het feit dat je voortaan ook op lange ritten veelvuldig elektrisch kunt rijden -reguliere oplaadpunten zijn schaars langs de snelweg, snellaadpalen heb je er in overvloed- drukt het verbruik.
Rond het vriespunt
De CUPRA is leverbaar met twee verschillende motorvermogens. Wij reden het 272 pk sterke topmodel, maar er is ook een 204 pk sterke variant voor handen. Op het dashboard van de Terramar worden zowel het gemiddelde brandstof- als stroomverbruik weergegeven. Wij scoorden over een afstand van een kleine 900 kilometer 1 op 18,9 op benzine en 8,5 kWh per 100 kilometer aan stroom. Gedurende onze praktijkmeting was het rond het vriespunt buiten, dus het verbruik moet wellicht nog iets gunstiger kunnen.
De CUPRA beschikt over verschillende mogelijkheden om optimaal gebruik te maken van de meegebrachte stroom. Zo kun je de transmissie in ‘B’ zetten, om de SUV extra remenergie te laten terugwinnen. Het is echter niet mogelijk om de Terramar met één pedaal te rijden.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
