Auto Review Ford Kuga III 1e facelift
Stille kracht
Ford Kuga Active X 2.5 Plug-in Hybride
- Pluspunten
- Stiller dan voorheen
- Onverminderd praktisch
- Minpunten
- Opladen met een fase
- Bescheiden kofferbakinhoud
- Beperkte garantietermijn
De vernieuwde Ford Kuga heeft het hoogste trekgewicht in zijn klasse. Maar over een andere belangrijke verbetering hoor je de populaire crossover niet.
Conclusie
De vernieuwde Ford Kuga is op een aantal belangrijke punten verbeterd. Hij kan een zwaardere aanhanger trekken, hij is een stuk stiller dan voorheen, er zit een modern dashboard in en van buiten oogt -ie ook weer bij de tijd. Op een aantal punten was de crossover trouwens al actueel van zichzelf: we noemen het spaarzame verbruik, zijn aangename besturing en het functionele interieur.
Maar dat het nog altijd uren duurt eer de batterij weer vol is, is een gemiste kans. Bijbetalen voor rijhulpsystemen strekt ook niet tot aanbeveling, in concurrerende crossovers kun je meer spullen kwijt en de fabrieksgarantie is beperkt. Het is dus geen gelopen race voor de opgefriste Kuga in dit zo druk bevochten deel van de markt. Maar nu er nog eens kritisch naar de crossover is gekeken, maakt de Ford in ieder geval weer een eerlijke kans.
Type auto en prijs
Drie generaties bestaan er inmiddels van de Ford Kuga. Vanaf het moment dat de compacte crossover in 2008 zijn debuut maakte, was de semi-terreinwagen ‘hot’. Van de plug-in hybride die in 2020 op de Nederlandse markt verscheen, sloegen zelfs letterlijk de vlammen af: de productie van die auto werd een tijdje stilgelegd, omdat er door onzuiverheden in de accucellen kortsluiting kon ontstaan in het batterijpakket. Eventjes zag het er slecht uit voor de Kuga. Maar datzelfde model – met een andere set accu’s - was de afgelopen jaren de bestverkochte plug-in hybride van Europa. Nu is er een facelift. De Ford is aan alle kanten beetgepakt, van het uiterlijk en het interieur tot de aandrijflijn. De door ons gereden testuitvoering is zelfs compleet nieuw: er bestond tot voor kort nog geen ‘opgeruigde’ versie van de Kuga, compleet met een – iets – grotere bodemspeling. Die uitvoering luistert naar de naam ‘Active X’.
Zeshonderd kilo extra trekgewicht
Het belangrijkste wapenfeit van de vernieuwde crossover is zijn hogere trekgewicht. Dat nam toe tot 2.100 kilogram, een verschil van maar liefst zeshonderd kilo met het uitgaande model. De Volvo XC60 en Mazda CX-60 mogen weliswaar een zwaardere caravan aankoppelen, maar dan moet je wel minstens 57 mille meebrengen. De prijslijst van de Kuga begint al bij € 43.450 of 494 euro in de maand, wanneer je liever kiest voor private lease. De standaarduitrusting van de semi-terreinwagen omvat onder meer draadloze Apple CarPlay, een 13,2-inch groot infotainmentscherm en een draadloze oplaadmogelijkheid voor je telefoon. De fabrieksgarantie is bescheiden: twee jaar, zij het dan met een onbeperkt aantal kilometer. De batterijen van de plug-in hybride komen trouwens acht jaar of 160.000 kilometer in aanmerking voor coulance.
Hoe rijdt de vernieuwde Kuga PHEV
Voor 43 mille krijg je meteen al een aandrijflijn die theoretisch raad weet met een caravan van 2.100 kilogram: een 243 pk en 320 Nm sterke combinatie van een verbrandings- en een elektromotor. Saillant detail is dat het vermelde koppel alleen geldt bij een gevulde batterij. Anders blijft de Ford steken op het maximale koppel van de verbrandingsmotor, namelijk 200 Nm. De plug-in hybride aandrijflijn is de enige motorisering die in ons land van de Kuga wordt aangeboden. Je kunt wel uit verschillende uitrustingsniveau’s kiezen, waarbij de reguliere ST-Line en Active X er hoofdzakelijk voor de show zijn. Daar willen we mee zeggen dat ze vooral optisch zijn verrijkt: voor zaken als een dikke stereo, comfortstoelen en een elektrisch bedienbare achterklep hoef je de door ons gereden Active X niet te kopen.
Veilige caravankilometers
Ondanks dat unieke trekgewicht greep de Kuga dit jaar náást de titel van Trekauto van het Jaar: de redactie van de ANWB Kampeerkampioen noemt de door Ford aangegeven 2.100 kilogram ‘overenthousiast’. ‘De 1.350 kilo zware caravan die de crossover tijdens de jurydagen trok had al duidelijk invloed op het rijgedrag.’ De wegligging is dan misschien niet messcherp, maar biedt volgens de zeskoppige jury ‘zeker vertrouwen voor veilige caravankilometers’. Het advies is wel de 1.800 kilogram niet te overschrijden. Verder roemt de Kampeerkampioen de te personaliseren aanhangwageninstellingen in het infotainmentsysteem. Deze derde generatie van de Kuga is de eerste waarbij Ford de nadruk verlegt van rijdynamiek naar comfort. De crossover is langer en breder om zo meer leefruimte te creëren aan boord. Wees gerust: de Amerikanen doen niet al teveel concessies. Vooruit: misschien dat de semi-terreinwagen iéts bewegelijker is, maar sturen doet hij nog altijd met veel gevoel.
D’r zit ook een nieuwe, continue variabele transmissie in, waardoor de Ford een paar tellen sneller is dan voorheen. Versnellen ging al naadloos, maar de Kuga is ook een stuk stiller: de duurdere versies hebben bij deze facelift extra geluidwerend glas in de voorportieren gekregen.
Betere samenwerking
Wat verder positief opvalt, is dat de plug-in hybride aandrijflijn en de adaptieve cruise control beter samenwerken: voorheen begon de Ford direct met regenereren wanneer de Kuga moest inhouden voor een voorganger. Dat is gelukkig niet meer aan de orde: goed nieuws voor jou, je passagiers én het achteropkomend verkeer! Je kunt echter nog wel nadrukkelijk de banden horen. Hulpsystemen als dode hoek bescherming en adaptieve cruise control zijn helaas onverminderd voorbehouden aan de duurste uitrustingsniveau’s. Dan heb je het dus zomaar over een Kuga van 49 mille, plus een optionele € 1.700 voor een head-up display en matrix-verlichting. De Mazda en de Volvo die we eerder aanhaalden, heb je voor dat geld overigens nog steeds niet voor de deur staan.
De vernieuwde Kuga PHEV van binnen
Ford pakt weliswaar uit met deze opfrisbeurt van de Kuga, maar het blijft uiteindelijk een facelift. In de basis is dit nog altijd dezelfde crossover zoals -ie in 2019 al van de band liep. Da’s niet erg, want met die basis is weinig mis. De been- en hoofdruimte achterin is bijvoorbeeld riant, geholpen door een verschuif- én verstelbare achterbank plus het feit dat de Ford geen middentunnel van betekenis heeft. Je kunt hier dus met drie volwassenen zitten. Of je ook al hun bagage mee kunt nemen, is een tweede: de kofferbakinhoud is met minimaal 420- en maximaal 1.517 liter aan de bescheiden kant voor een semi-terreinwagen in dit deel van de markt. Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan valt op dat je te maken hebt met een oplopende laadvloer. De bagagebodem is niet variabel, maar je kunt er desondanks de benodigde laadkabels onder kwijt; moet je alleen geen reservewiel mee bestellen. Voorheen hadden de achterpassagiers een volwaardig stopcontact tot hun beschikking; dat zijn voortaan twee USB-aansluitingen.
De vernieuwde Kuga PHEV en het milieu
De batterijomvang is bij het oude gebleven: 14,4 kWh aan accucellen, keurig weggewerkt onder de inzittenden. Het rijbereik is – op papier - wel toegenomen; van een kleine zestig tot bijna zeventig kilometer. Je kunt in de Kuga zelf stroom aanmaken, het juist bewaren of er door middel van een speciale rijstand optimaal gebruik van maken. Schakel je de regeneratiestand op de automaat in, dan wint de Ford zoveel remenergie terug, dat je de mechanische remmen nauwelijks nog nodig hebt. Goed om te weten: raakt je stroom toch op, dan blijft de Kuga een zuinige auto. Niet alleen ‘s zomers, maar ook onder winterse omstandigheden. We kwamen tot die conclusie toen we de Ford begin vorig jaar meenamen op wintersport. Opladen doe je de plug-in hybride Kuga aan een regulier stopcontact of een publiek laadpunt; voor een volle accu ben je minimaal drie uur zoet. Jammer dat de Ford maar met één fase laadt en dat de crossover niet op het dashboard laat zien hoe lang de laadsessie gaat duren; handig om te weten wanneer je de crossover weer van de laadpaal kunt halen. Voor dergelijke informatie moet je echter eerst contact maken.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
