Auto Review Renault Megane II
Franse charme
Deze generatie Renault Mégane is als occasion nooit heel populair geweest. Dat zit ‘m in de eerste plaats in zijn eigenzinnige design: je vindt ‘m prachtig of verschrikkelijk. Dat is goed nieuw voor wie ‘m wel mooi vindt, want dit maakt ‘m heel betaalbaar.
- Pluspunten
- Heel eigenwijs model
- Rijdt best comfortabel
- Niet bijzonder geliefd, dus relatief betaalbaar
- Minpunten
- Onhandige details
- Heel veel elektronische storingen
Wat vindt de Wegenwacht?
Deze generatie Mégane is een voorbeeld van moderne auto’s die veel last hebben van elektronische problemen. Vaak is dit te herleiden tot slechte massacontacten en dat kan een aardige zoektocht opleveren: wáár zit de storing? Een slecht trekkende motor, of een die niet wil aanslaan, kan te maken hebben met vocht in de stekker, rechtsvoor in de motorruimte. Hier bevindt zich ook de zekeringkast. Die is lastig bereikbaar en naarmate de tijd vordert gaat de kwaliteit hiervan achteruit. Er kan ook water in het interieur doordringen, dat zich dan verzamelt onder het tapijt. Daar worden diverse stekkers en andere verbindingen aangetast, wat met name leidt tot storingen in de centrale vergrendeling of elektrisch bediende zijruiten. De Mégane is ook gevoelig voor elektromagnetische storingen van buitenaf. Vaak is de auto honderd meter verder duwen al voldoende om dit op te lossen. De individuele bobines op de benzinemotoren kunnen zo maar kapotgaan. Als de motor op drie cilinders gaat lopen, is direct stoppen geboden, om verdere schade te voorkomen. Mits er snel is aan te komen, kan de Wegenwacht de kapotte bobine vervangen. Dat euvel kan zo maar weer terugkomen, want er zitten vier van die bobines op. Als deze storing optreedt, is het slim meteen twee nieuwe bobines te kopen, dan is bij een volgende uitval het onderdeel direct beschikbaar. De Renault Card mag nooit van binnen nat worden, dat is onherstelbaar. Vuil in de sleuf waar die card in gaat, kan ook tot startproblemen leiden. Puur mechanisch gaat er niet vaak iets mis met deze Renaults, maar sommige eigenaren worden veelvuldig geplaagd door voornoemde elektronische euvels, anderen hebben er zelden last van.
Over de Renault Mégane
Uiterlijk is deze Mégane altijd een bijzondere auto gebleven. De sedan is wat saai, de stationcar is best aardig, maar de drie- en vijfdeurs hatchback zijn flink afwijkend van andere merken. De driedeurs is door zijn vreemd aflopende zijruiten in combinatie met een vrijwel vlak dak nog een tandje vreemder dan de vijfdeurs. Deze vormgeving heeft als praktisch voordeel een grotere hoofdruimte voor de achterpassagiers, maar daar staan ook mindere kanten tegenover, zoals enorme dode hoeken, wat bij de driedeurs weer sterker geldt dan bij de vijfdeurs. Voeg daarbij eigenzinnigheden als het gebruik van de Renault Card in plaats van een sleutel. Het gehoopte enorme verkoopsucces bleef helaas uit.
Uitvoeringen en varianten
Deze Mégane kwam in de periode dat Renault een systeem hanteerde met naast uitvoeringen ook ‘ambiances’. Voeg daarbij de keuze uit in totaal twaalf verschillende motortypes, waarbij we de heel snelle sportuitvoeringen nog buiten beschouwing laten. Hierdoor is het programma zeer onoverzichtelijk. In 2006 is er een facelift doorgevoerd (met een iets gewijzigd front), waarbij de ambiances overboord werden gezet, maar er bleven wel vijf uitvoeringen over: Acces, Authentique, Expression, Business Line en Tech Road. Naast de drie- en vijfdeurs zijn er ook een vierdeurs sedan en een vijfdeurs ‘Grand Tour’, die door hun andere achterkanten een stuk conventioneler van uiterlijk zijn. Het totale motorenaanbod bestaat uit: 1.4-16 (60 kW/82 pk, 72 kW/98 pk, 74 kW/100 pk), 1.6-16V (82 kW/112 pk), 2.0-16V (99 kW/135 pk) en 2.0 Turbo (120 kW/165 pk) als benzinemotor en de diesels 1.5 dCi (63 kW/85 pk, 78 kW/105 pk), 1.9dCi (85 kW/115 pk, 88 kW/120 pk en 96 kW/130 pk) en 2.0 dCi (110 kW/150 pk). Vrijwel alle combinaties van uitvoering en motorisering zijn geleverd.
De Renault Mégane als occasion
Deze Renault polariseert de meningen nogal en op de occasionmarkt is dat meestal geen goed nieuws. Of juist wel, dat ligt eraan hoe je het uitlegt. In elk geval drukt dat afwijkende uiterlijk de restwaardes. Als occasion is de Mégane in het algemeen net even lager geprijsd dan meer geliefde concurrenten. Wie dat uiterlijk van de Mégane nou juist heel mooi vindt, kan rustig op zoek naar een exemplaar dat binnen het budget helemaal aan alle wensen voldoet. De kopers staan niet echt in de rij, dus als potentiële koper sta je vrij sterk. Juist bij een technisch relatief kwetsbare auto als de Mégane (zie de column van de Wegenwacht) is een gedegen inzage in de onderhoudshistorie van groot belang. Is die er niet? Wegwezen, het aanbod is enorm. Gek genoeg is het aanbod stationcars hier maar de helft van wat er aan hatchbacks in het land staat. De diesels zijn vrijwel niet meer te vinden.
De proefrit
De Mégane overtuigt als je er eenmaal mee rijdt. Hij is prettig comfortabel, zonder dat hij ooit zweverig of deinend aanvoelt, prachtig in balans. De besturing is elektrisch bekrachtigd, maar anders dan bij veel andere auto’s is de besturing voldoende communicatief en toch mooi scherp. De 1,4 liter benzinemotor is wat aan de lichte kant, maar met een 1,6 kunnen de meeste automobilisten al prima uit de voeten en wie meer eist, kan altijd op zoek naar een heerlijke 2,0. Zelfs met die motor is een relatief keurig brandstofverbruik te bereiken, tussen 1 op 11 en 1 op 12,5. De 1,6 is beslist wel wat zuiniger. De Renault Card is wel een aardige gadget, maar niet handiger dan een normale sleutel.
Conclusie
Deze generatie van de Renault Mégane is geen allemansvriend. Dat is mooi, want wie ‘m wel kan waarderen, koopt een net exemplaar tegen heel acceptabele prijzen. Wel kritisch blijven, natuurlijk. Juist omdat deze Méganes niet zo populair zijn heb je de vrije keuze. Eén ding moet je niet doen: relatief snel weer afscheid nemen, dan keert de situatie zich om.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
