logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Toyota Corolla IX

Erkende grootheid

De Toyota Corolla is als occasion een heel sterke troef. Juist met dit model heeft Toyota een zeer goede naam opgebouwd bij een breed publiek. Daar dingen we niks op af, maar het gevolg is wel dat de Corolla gebruikt vaak net even duurder is dan even goede alternatieven.

Pluspunten
  • Redelijk goede rijeigenschappen
  • Fijne, soepele motoren
  • Absolute topkwaliteit
Minpunten

    Wat vindt de Wegenwacht?

    Tja, de Corolla is technisch een absoluut top-product. Normaal gesproken heb je eigenlijk zelden iets met deze Toyota’s. Pas bij veel te lang uitgesteld onderhoud komt bij de benzinemotoren soms backfire voor, waardoor het kunststof inlaatspruitstuk barst. Eigen schuld, gewoon op tijd een beurt geven. Als de motor niet start of niet wil aanslaan, zit ‘m dat vaak in slechte contacten van de hoofdzekeringen. De Wegenwacht zal die loshalen, schoonmaken, goed vastzetten en de Corolla kan zonder verdere kosten weer op weg. Er kan ook een storing in de zekeringkast zitten, maar ook dat is wel te verhelpen.

    De gerobotiseerde automatische versnellingsbak is erg onderhoudsgevoelig. Een dealer kan deze gemakkelijk controleren op slijtage. Goed onderhoud is de enige manier om dit te voorkomen.

    Bij de D4-D diesels komt het een enkele keer voor dat de hogedruk kleppen in de inspuitpomp ‘kleven’. Dat is een kwestie van een gerichte tik, maar als het vaker voorkomt, kan een nieuwe pomp noodzakelijk zijn. Verder gewoon he-le-maal niets!

    Kwaliteit heeft zijn prijs. Het is Toyota gelukt het grote publiek ervan te overtuigen dat hun modellen kwalitatief tot de beste auto’s behoren die voor geld te koop zijn. Logisch: een keurige gebruikte Corolla heeft een stevige prijs, net even wat duurder dan de concurrentie.

    Over de Toyota Corolla

    Wereldwijd is de Toyota Corolla een begrip. Als je alle types en varianten waarop die naam prijkt optelt, is het zelfs de meest geproduceerde auto aller tijden. Al die miljoenen Corolla’s bewijzen keer op keer wel dat ze uit hetzelfde hout zijn gesneden. De hele Japanse industrie hecht van oudsher zeer veel waarde aan een lange levensduur en grote betrouwbaarheid. Toyota is als grootste merk toonaangevend en na vele jaren is dat besef ook algemeen doorgedrongen. De kwaliteit van met name de Corolla is bijna spreekwoordelijk.

    Uitvoeringen en varianten

    Dit is de laatste generatie van de Corolla die een heel scala aan uitvoeringen kende. Er zijn drie- en vijfdeurs hatchbacks, vierdeurs sedans en een vijfdeurs stationwagen. In de hele serie komen drie benzinemotoren en vier diesels voor. De 1,4 liter benzinemotor levert 71 kW/95 pk, de 1,6 geeft 81 kW/110 pk en de 1,8 is met liefst 141 kW/190 pk voorbehouden aan de zeer snelle (en zeldzame!) T-Sport-uitvoering. Aanvankelijk waren er alleen 2,0 liter diesels, met 66 kW/90 pk en 81 kW/110 pk. Deze laatste is in 2003 vervangen door een vernieuwde versie met 85 kW/115 pk en een jaar later kwam er een nieuwe 1,4 liter diesel met 66 kW/90 pk die de eerdere 2.0 met dat vermogen verving. De Corolla is er in een breed scala aan uitvoeringen, met de typische Toyota-benamingen Linea Terra, Linea Sol en Executive. In de laatste bouwjaren zijn er nogal wat langlopende actiemodellen geweest, zoals de Anniversary, Limited en S-Line, die gedeeltelijk de bestaande versies overlappen. Alleen de 1.4 benzineversie is er als drie- en vijfdeurs hatchback ook in een heel eenvoudige basisversie geweest, maar die is altijd behoorlijk schaars gebleven.

    De Toyota Corolla als occasion

    In de laatste jaren dat de verkoop liep, was de Corolla wat minder populair. Het gekke is dat dit in occasionland heel anders ligt. ‘Iedereen’ is overtuigd van de kwaliteiten van deze Toyota. Het gevolg daarvan is dat een fatsoenlijke Corolla nog steeds een heel gewilde occasion is. Door die reputatie liggen de prijzen op een flink niveau. De gemiddelde Corolla is even kostbaar als een vergelijkbare bestseller als de Volkswagen Golf. Natuurlijk is een Corolla een heel verstandige en goede koop, maar het is niet zo dat Toyota het alleenrecht heeft op dit kwaliteitsniveau. Met name Japanse alternatieven zijn even goed, maar gemiddeld goedkoper. De hatchbacks zijn veruit het meest populair. Diesels komen intussen vrijwel niet meer voor, omdat die in het recente verleden in grote aantallen via de export zijn verdwenen.

    De proefrit

    Deze laatste Corolla-generatie is niet de mooiste, noch de ruimste of comfortabelste auto in zijn klasse, maar scoort op alle vlakken wel een dikke voldoende. Hij rijdt prima, stuurt goed, goede stabiliteit en vraagt geen aandacht door vreemde kronkels in de bediening. Opvallend in positieve zin zijn de voorstoelen met lekker lange zittingen, dat is een plusje in het rijcomfort, maar daar staat een minnetje tegenover door het bandenlawaai. De 1.4 benzineversie zal voor veel automobilisten sterk genoeg zijn, de 1,6 is zowel sterker als soepeler. Opmerkelijk is dat de 1.6 liefst 1.300 kilo mag trekken. Een normaal praktijkverbruik van 1 op 13 á 14 is best te halen en dat is héél netjes.

    Conclusie

    Deze Toyota Corolla is een zeer goede auto. Daar dingen we niks op af. Door de stevige prijzen is het ook een relatief goede investering. Dat neemt niet weg dat er voor minder geld even goede auto’s te koop zijn. Beste oplossing: kopen en vervolgens met normaal onderhoud doorrijden zo lang het verantwoord is.

    Op zoek naar een occasion? Op ANWB.nl vind je een actueel occasionaanbod verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een autokostenberekening incl. afschrijving en de ANWB Autotest met de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van deToyota Corolla.

    Deze auto is beschikbaar gesteld door nvt.

    We hebben nog veel meer getest…

    Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.