logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Renault Megane II

Lekker eigenwijs

Renault - Mégane Grand Tour

Pluspunten
  • Ruim en praktisch
  • Enorme variatie in uitvoeringen
Minpunten
  • Tikje eigenzinnig uiterlijk
  • Veel elektronische storingen

Wat vindt de Wegenwacht?

Door het zogenaamde CAN-BUS systeem staan alle elektrische delen van de Mégane met elkaar in verbinding. Een onschuldige storing kan daardoor onverwachte gevolgen hebben. Een bekende stoorzender is vocht in de aansluiting van een trekhaak. De kaart in plaats van de contactsleutel veroorzaakt storingen, door vuil in de sleuf, of vocht in de kaart. Het hele dashboard valt wel eens uit –níet rampzalig-, de elektrisch bediende zijruiten willen soms niet meer dicht en het bandenspanningslampje is iets te fanatiek. Het STOP-lampje verwijst vaak ook naar een onschuldig euvel, maar een knipperend motormanagement-lampje kan wel op grote problemen duiden. Bij de benzineversies gaan de individuele bobines zonder aanleiding kapot. Een logeschoten versnellingspook lijkt ook erger dan het is. Er bestaan geen specifieke Grand Tour-klachten.
Veel gezinnen willen per se een middenklasse MPV, maar er is ook een categorie die inziet dat een stationcar per saldo evenveel praktische ruimte biedt. Zodoende is bijvoorbeeld de Renault Mégane Grand Tour een ijzersterke concurrent voor de populaire Scènic.

Waar praten we over?

Een jaar na de drie-/vijfdeurs Mégane die in 2002 verscheen, kwamen de sedan en Grand Tour als aanvullingen. Naast de Scènic voorzag de Grand Tour in de vraag naar extra ruimte, met name voor gezinnen. Met een bagageruimte van minimaal 520 liter (achterbank rechtop, afdekhoes) tot 1.600 liter scoort de Grand Tour heel goed. Niet iedereen kan de eigenzinnigheid in vormgeving van deze Mégane-generatie waarderen, maar de Grand Tour is al een stuk minder apart. Toch is de verkoop vooral vergeleken met enkele sterke concurrenten nooit overweldigend geweest. In 2006 is er een facelift doorgevoerd.

Uitvoeringen en varianten

Renault hanteerde destijds een systeem met zowel uitvoeringen als ‘ambiances’ die onderling waren te combineren. Bij de facelift in 2006 is dit systeem overboord gezet, maar ook daarna waren er vijf uitvoeringen: Acces, Authentique, Expression, Business Line en Tech Road. Daarnaast zijn er liefst twaalf motoren in deze Mégane te vinden. Benzine: 1.4-16 (60 kW/82 pk, 72 kW/98 pk, 74 kW/100 pk), 1.6-16V (82 kW/112 pk), 2.0-16V (99 kW/135 pk) en 2.0 Turbo (120 kW/165 pk). Diesel: 1.5 dCi (63 kW/85 pk, 78 kW/105 pk), 1.9dCi (85 kW/115 pk, 88 kW/120 pk en 96 kW/130 pk) en 2.0 dCi (110 kW/150 pk).

De Renault Mégane Grand Tour als occasion

Deze Renault is minder geliefd dan diverse concurrerende modellen van andere merken. Daardoor zijn de prijzen ook wat vriendelijker en dat maakt het argument de Grand Tour te zien als Scénic-tegenhanger alleen maar sterker. De Grand Tour rijdt prettiger door de lagere zit en biedt praktisch gesproken evenveel ruimte. Technisch zijn beide grotendeels identiek. Daardoor geldt voor deze Mégane ook dat er mechanisch veel mis mee gaat. De diverse storingen van elektronische aard zijn bij aankoop niet in te schatten. Het is wel goed als je je ervan bewust bent dat er met een Mégane wel eens wat kan gebeuren. Er is aanbod genoeg en de prijsverschillen per uitvoering zijn gering. Het is de kunst een Grand Tour te vinden die precies aan je wensen voldoet.

De proefrit

Zoals veel Franse auto’s overtuigt de Mégane Grand Tour vooral op de weg. Een proefrit zal hierbij overtuigend kunnen werken. Vering en schokdemping zijn redelijk stevig, maar het comfortniveau is erg hoog voor een auto in deze klasse. De voorstoelen zitten prima, het kroost op de achterbank heeft daar ook volop ruimte en een fijne zit. In de iets rijkere uitvoeringen is de uitrusting meteen erg compleet, dat heeft ook z’n voordelen.

Conclusie

De Renault Mégane Grand Tour is niet de meest geliefde stationcar in dit segment, zoals dat ook voor de andere Méganes geldt. Daardoor liggen de prijzen iets lager. Als je met de elektronische nukken kunt leven, is er best iets voor deze Renault als gezinsauto te zeggen, maar hou wel wat reserve voor onverwachte uitgaven.
Deze auto is beschikbaar gesteld door Alewijn Ott B.V., Alkmaar

Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.