logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Auto Review Peugeot 508 II

De Peugeot 508 SW ziet er prachtig uit. Maar is hij ook goed bruikbaar als pakezel?

Pluspunten
  • Veiligheidsuitrusting
  • Comfort
Minpunten
  • prijs

Type auto en prijs

Vroeger ging het bij een stationwagon simpelweg om zoveel mogelijk laadruimte. Maar tegenwoordig is een grote stationwagon soms een statussymbool. Om hun producten aan te prijzen spelen marketeers maar wat graag in op ons gemoed. Zo voelen we ons gevleidals zij zeggen dat wij mensen zijn met smaak en een actieve, gezonde levensstijl hebben. Om ons daarna te vertellen dat bij zo’n levensstijl natuurlijk een passende auto hoort. In dit geval de Peugeot 508 SW. Oogverblindend mooi, fraai afgewerkt en het feit dat het een stationwagon is benadrukt alleen maar dat de eigenaar van deze 508 SW niet alleen succesvol is in zijn werkzame leven, maar in het weekend ook zijn moutainbike vervoert.

Zo’n ‘lifestyle’ stationwagon heeft vaak ook een stevig prijskaartje. Bij de Peugeot 508 SW is dat ook zo, al blijkt tijdens deze test ook dat hij dat geld echt wel waard is. De Peugeot 508 SW is er vanaf € 40.670. Onze 1.5-diesel met automaat komt op € 43.420. Uiteraard zijn er ook benzineversies te koop. Prijzen lopen in alle gevallen snel op als je een rijker uitgeruste versie neemt. Want onze testauto is een GT Line en die kost - inclusief het 1.300 euro kostende night vision (zie veiligheid) - 51.200 euro.

Peugeot 508 SW: ruimte

Lifestyle stationwagons zien er gelikt uit, maar vaak gaan die fraaie koetswerklijnen ten koste van de binnenruimte. Dan loopt de daklijn bijvoorbeeld mooi naar beneden, maar daardoor pas er minder in het laadruim. Dat geldt ook voor de 508 SW. Toch biedt hij 1.780 liter bagageruimte als je de achterbank neerklapt. Er ontstaat dan een mooie vlakke laadvloer. Een concurrent als de Opel Insignia Sports Tourer komt tot maximaal 1.638 liter, een Renault Talisman Estate tot maximaal 1.681 liter. Moet je bij de sedan je hoofd intrekken om hem niet te stoten tegen de sterk aflopende daklijn, bij de stationwagon is dat niet zo. Hier loopt de daklijn ter hoogte van de achterportier nog gewoon rechtuit – hij daalt pas bij de achterste raamstijl waar hij dus de laadruimte beperkt. Fijn, want zo voel je je op de achterbank niet zo opgesloten en heb je genoeg hoofdruimte. Voorin is meer dan genoeg ruimte voor lijf en leden.

Hoe rijdt de Peugeot 508 SW?

Net als z'n vierdeurs broertje rijdt ook de stationwagon heerlijk comfortabel. Deze testauto is uitgerust met de lichtste dieselmotor, een 1.5 viercilinder goed voor 130 pk. Hou je van vlot optrekken dan kun je beter voor de sterkere tweeliter diesel gaan - die is er met 160 of 180 pk. Maar als je eenmaal rolt is ook deze 1.5 helemaal geen straf. Hij is op de eerste meters misschien niet zo snel, maar de motor is wel lekker soepel en reageert levendig op bewegingen van het gaspedaal. De auto is uitgerust met diverse rijstanden: sport, eco, comfort, normaal en handmatig. Zet je ‘m in sport dan voel je dat het weggedrag licht wijzigt, maar eigenlijk past dat helemaal niet bij het karakter van deze reisauto. Ervaring leert dat je hem al snel in comfort laat staan. Dan veert hij mooi rustig in en filtert zowel grote als kleine hobbels netjes weg. De auto lijkt op de achteras wat soepeler gedempt dan bij de sedan het geval is. Die afstemming is erg fijn.

Peugeot 508 SW en Veiligheid

Vanaf het tweede uitrustingsniveau heb je standaard een noodstopsysteem, rijstrook-assistent, verkeersbordherkenning, grootlicht-assistent, dodehoekbewaking en vermoeidheidsherkenning. Dat is kortom niet misselijk. Verder zijn er nog diverse optionele actieve veiligheidssystemen verkrijgbaar, waaronder Night Vision. Dat systeem kijkt in het donker met een radar 250 meter verder dan de koplampen reiken.

De Peugeot 508 SW van binnen

Behalve de Lifestyle-kaart speelt deze Peugeot 508 SW nog een troef uit om de koper moet lokken; hij is in marketingtermen ‘premium’. Oftewel, hij straalt iets chics uit en gaat in de afwerking en materiaalgebruik net wat verder dan gemiddelde stationwagon - wat overigens ook gevolgen heeft voor de prijs. Denk dus aan concurrenten zoals de Volvo V60 en de VW Passat. Deze Peugeot ziet er inderdaad van binnen prachtig uit. kijk maar eens naar de prachtige houten vloer van de bagageruimte en de bijbehorende verchroomde bagagerail.

Ook het dashboard is prachtig en echt niet te verwarren met dat van andere merken. Ergonomisch is het allemaal net even anders. Zo heeft hij een opvallend klein stuurwiel waardoor je de meters beter zou moeten zien. Die meters zijn trouwens digitaal en je kunt uit diverse projecties kiezen, waaronder eentje waarbij je de navigatie recht voor je neus hebt. Met de pianotoetsen op de middenconsole kies je wat je op het touchscreen wilt bedienen. Ronduit onhandig is het vakje waar je je telefoon oplaadt. Dat zit dioep weggestopt onder de centrale middenconsole.

Conclusie

Sommige grotere stationwagons zijn vooral een statussymbool. En als je daarvan houdt, zit je met de 508 SW meer dan goed. Hij ziet er fraai uit, vanbinnen en vanbuiten. En hij rijdt heerlijk comfortabel. Gelukkig is hij ook gewoon praktisch bruikbaar. Met 1780 liter bagageruimte is hij ten opzichte van concurrenten zoals de Opel Insignia Sports Tourer en Renault Talisman Estate ruimer. Maar hij is ook duurder; Je moet zo'n 45 à 50 mille kunnen besteden voor een beetje mooie uitvoering - want status komt nou eenmaal met een stevige prijs.

Test Peugeot 508 sedan

We hebben nog veel meer getest…

Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.