Auto Review Peugeot 508 II
Imagomaker
Peugeot 508 PSE
- Pluspunten
- Indrukwekkende prestaties
- Hoogwaardige afwerking
- Geschikt voor elke rijstijl
- Minpunten
- Stevig prijskaartje
- Hoog verbruik in sportstand
- Beperkte binnenruimte
De 508 PSE is een uitzonderlijke Peugeot. De semi-elektrische sportsedan biedt een indrukwekkend prestatiepotentieel, maar daar betaal je in meerdere opzichten een prijs voor.
Conclusie
De Peugeot 508 PSE laat zien dat de opkomst van de elektrische auto niet automatisch het einde hoeft te betekenen van een sportieve liefhebberij. Stevig doorrijden gaat immers beter met twee extra krachtbronnen aan boord! Bovendien hebben gepeperde gezinsauto’s met een traditionele verbrandingsmotor vaak geen meerdere gezichten; de Peugeot biedt die mogelijkheid wel, wat de middenklasser breed inzetbaar maakt. Keerzijde is dat je de batterijen altijd moet opladen. Dat doet de 508 desgewenst zelf, maar het bijkomende brandstofverbruik zorgt, dat je met jouw semi-elektrische personenwagen dan alsnog geregeld bij de benzinepomp staat...
Type auto en prijs
In tegenstelling tot veel andere grote publieksmerken, gelooft Stellantis nog in gepeperde uitvoeringen van zakenauto’s. Bij dochterbedrijf Peugeot lanceerden ze recentelijk zelfs een hagelnieuw, sportief label. Deze 508 PSE is de eerste loot aan die stam. De letters staan voor ‘Peugeot Sport Engineered’. In deze door klimaatakkoorden gedomineerde tijd zijn het elektromotoren die voor de aansprekende prestaties moeten zorgen. Niet alleen de vijfdeurs middenklasser is leverbaar in trainingspak, ook de stationwagen kun je in een dergelijke uitvoering aanschaffen. Dat kost wel een lieve duit: prijzen beginnen bij € 70.870. Een reguliere 508 kost je iets meer dan de helft! Nu is dit soort techniek ook niet goedkoop, maar Peugeot heeft nog een andere reden om diens sportsedan hoger in de markt te positioneren: de fabrikant probeert al geruime tijd aansluiting te vinden bij merken als Audi en BMW, die bij de klant meer aanzien genieten. In vergelijking met de potente modellen van de Duitsers is de 508 PSE een koopje!
Hoe rijdt de 508 PSE
Stellantis is de moedermaatschappij van maar liefst veertien automerken. Bij Opel verkoopt het concern nog een traditionele sportsedan in de vorm van de Insignia GSi. Die heeft een 2.0-liter turbomotor onder de kap, goed voor 230 pk en 350 Nm koppel. Lang leven de vooruitgang, want met dank aan niet een maar wel twéé elektromotoren levert de Peugeot maar liefst 360 pk en 520 Nm koppel. De ene elektromotor ligt naast de 1.6-liter viercilinder benzinemotor op de vooras, de andere elektrische krachtbron is ondergebracht op de achteras. Daarmee beschikt de 508 PSE meteen over vierwielaandrijving. De aandrijflijn is goed voor een trekgewicht van 1.260 kilogram. De kenmerkende ‘i-Cockpit’ - het typische Peugeot-interieur van de laatste jaren - past met zijn kleine stuurtje goed bij de sportieve inborst van deze speciale uitvoering. Al moet je wel de sportstand inschakelen om het beest in de 508 wakker te maken: alleen dan beschik je over het volledige vermogen van de in totaal drie krachtbronnen. Zijn opvliegendheid mag in de Peugeot dan achter een knopje zitten: ontketent is de PSE een serieuze rijmachine. Om te zorgen dat beide elektromotoren de hele rit blijven meedoen, drijft de benzinemotor niet alleen de wielen aan, maar laadt ook het 11,5 kWh grote batterijpakket bij. Op die manier kun je na een stevig potje sturen altijd nog op de elektrische reserve verder. In de praktijk komt dat neer op een actieradius van tussen de 30- en 40 kilometer. Schakel je van de sportstand naar de hybride modus, dan blijkt de gepeperde 508 ook over een dociele kant te beschikken: dankzij de naadloos schakelende, achttraps automaat kun je kinderlijk eenvoudig rustig met de D-segmenter rijden. Gunstig voor je verbruik én het algehele comfort, want de vering en demping staan dan ook wat milder afgesteld. Stil aan boord wordt het echter nooit: daarvoor zijn de 20-inch wielen net een maatje te groot. Vanwege het bescheiden glasoppervlak laat het zicht rondom te wensen over. Gelukkig kun je terugvallen op een uitgebreide aanvullende veiligheidsuitrusting, tot nachtzicht aan toe. Een noodremsysteem en actieve rijstrookassistentie worden automatisch meegeleverd, maar voor hulpsystemen als vermoeidheidsherkenning en dode hoek bescherming ben je aangewezen op een duurdere uitvoering. Het spreekt voor zich dat op de PSE de complete veiligheidsuitrusting aanwezig is, inclusief die infraroodcamera.
De 508 PSE van binnen
Wie langer is dan gemiddeld, laat het optionele panoramadak van onze testauto wijselijk achterwege: de Peugeot is al niet ruim van binnen, maar met zo’n glazen dak kun je met een lengte boven de 1.90 meter gewoonweg niet rechtop achter het stuur zitten. Hetzelfde geldt voor de passagiers achterin, met of zonder panoramadak. De beenruimte is op de achterbank echter toereikend. De middentunnel pakt bescheiden uit, zodat je met zijn drieën achterin plaats kunt nemen. De inzittenden hebben daar dan de beschikking over eigen ventilatieroosters en stroompunten. De 508 lijkt misschien een sedan, maar hij heeft een grote vijfde deur. De achterruit gaat dus mee omhoog met het kofferdeksel, waardoor er een ruime laadopening ontstaat. Onder de bagagebodem gaat een bescheiden opbergvak schuil, waar de laadkabel helaas niet in past. Die slingert daarom rond tussen jouw bagage. De kofferbak van de Peugeot is minimaal 487- en maximaal 1.537 liter groot. Klap je de rugleuning van de achterbank neer, dan ontstaat er een vlakke laadvloer. De afwerking van de 508 is van hoog niveau, met fraaie materialen die niet alleen mooi zijn om naar te kijken maar ook plezierig om aan te raken. De ergonomie van het instrumentarium valt minder in de smaak: door het ontbreken van traditionele bedieningsknoppen ben je aangewezen op de omslachtige menustructuur van het infotainmentsysteem.
De 508 PSE en het milieu
Je hoeft bij Peugeot heus geen sportsedan te kopen om te profiteren van een elektrische hulpmotor: de reguliere 508 wordt ook als plug-in hybride verkocht. Die motorvariant staat in de prijslijst naast onze testversie en een standaard benzine- en dieselmotor. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 130- tot 360 pk. Om zo ver mogelijk te komen op de in de batterij aanwezige stroom, beschikt de middenklasser over een remstand op de automaat plus een speciale spaarmodus. Regenereren doet de Peugeot mondjesmaat, maar je kunt in ieder geval aangeven dat je wat stroom wilt bewaren voor later tijdens je reis. In de sportstand toont de PSE zich een stevige drinker. Toch valt het te overwegen om die modus ook ingeschakeld te laten wanneer je niet zo’n haast hebt: bij een lege batterij ‘klapt’ de benzinemotor er anders nadrukkelijk in bij het optrekken. Door de middenklasser bij iedere gelegenheid aan de laadpaal te zetten, kwamen wij tot een praktijkverbruik van 1 op 18,9. De 508 laadt standaard met 1 fase; optioneel kun je kiezen voor een drie fasen oplaadmogelijkheid. Daarmee bekort je jouw laadtijd van 3 uur en 30 minuten naar twee uur en een kwartier.
Bekijk andere tests van vergelijkbare auto's
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
