Auto Review Opel Corsa F
Zomerkoninkje
Opel Corsa-e Elegance
- Pluspunten
- Prijs
- Rijbereik
- Diverse laadmogelijkheden
- Minpunten
- Binnenruimte
- Standaard 1 fase boordlader
Opel introduceert van de nieuwe Corsa voor het eerst ook een volledig elektrische versie. Hoewel de kleine gezinsauto geen koopje is, maakt de Corsa-e genoeg kans om alsnog door particuliere kopers te worden omarmd. Dat heeft echter alles met de Nederlandse overheid te maken.
Conclusie
De Opel Corsa-e is misschien wel de fijnst rijdende variant van het huidige modellengamma. Het is geen grote auto, maar ben je thuis met zijn tweeën of drieën, dan kun je er prima mee uit de voeten. Dat laatste kun je zelfs vrij letterlijk nemen, gezien de verschillende oplaadmogelijkheden waarmee de Opel verkrijgbaar is. Dik dertig mille blijft een boel geld, maar voor een elektrische gezinsauto valt de aanschafprijs scherp te noemen. Zeker wanneer de Nederlandse overheid vanaf de zomer subsidie gaat geven!
Type auto en prijs
De zesde generatie van de Opel Corsa is de eerste waarvan ook een volledig elektrische vari-ant beschikbaar komt. Hoewel die auto op het moment van schrijven nog officieel op de markt moet verschijnen, zinspeelt de Duitse autofabrikant nu al op het feit, dat alle volgende Corsa’s uitsluitend nog met een stekker verkrijgbaar zullen zijn. Enerzijds is dat slecht nieuws, want zo’n EV-versie kost bijna twee keer zoveel als een exemplaar op benzine. Aan de andere kant kun je in dit deel van de markt geen betere slag slaan. Prijzen beginnen wel-iswaar bij € 30.999, maar voor dat geld krijg je wel een 50 kWh groot batterijpakket. Daar komt de concurrentie niet aan. Althans; niet voor dat geld! De Renault Zoe heeft met 52 kWh een iets grotere accu, maar kost ook meer (vanaf € 33.590). Zelfs aan de Peugeot e-208, die onderhuids identiek is aan de elektrische Opel, kleeft een hoger prijskaartje (minimaal € 34.900). En dan moet de zomer nog beginnen, waarin de Nederlandse overheid op dit soort modellen een aanschafsubsidie gaat verstrekken van € 4.000. Om de Corsa-e nog aantrekke-lijker te maken voor particuliere kopers, biedt de Nederlandse importeur 6 jaar gratis onder-houd bij de EV aan. Lees van tevoren wel de kleine lettertjes door, want daarin staat dat slij-tagegevoelige onderdelen geen deel van die aanbieding uitmaken.
Hoe rijdt de Corsa-e
De elektrische Opel Corsa kost niet alleen meer dan zijn broertjes op benzine of diesel: hij weegt ook de nodige kilo’s extra. Afhankelijk van de verbrandingsmotor in kwestie kan dat tot wel 500 kilogram schelen. Wil je een volledig elektrische Corsa, dan valt er niets te kiezen: de kleine gezinsauto is maar met één elektromotor verkrijgbaar, goed voor omgerekend 136 pk en 260 Nm koppel. Daarmee is het meteen de krachtigste Corsa van het modellengamma. Weliswaar drukt het gewicht van het batterijpakket op de prestaties - zo kun je alleen in de sportstand over het volledige vermogen beschikken - maar de accu’s zijn in ieder geval op een gunstige plek ondergebracht. Namelijk onder de inzittenden, zodat het zwaartepunt van de Opel laag ligt. Wie langer is dan gemiddeld, ziet zijn rijplezier hooguit teniet gedaan door de korte zittingen van de voorstoelen. Van een elektrische auto verwacht je dat -ie stil is en op dat vlak stelt de kleine gezinsauto niet teleur. Door het uitblijven van een motorgeluid vallen andere zaken wel extra op. In het geval van de Corsa-e zijn dat vooral de afrolgeluiden van de banden. Hoe groter de voor een elektrische auto benodigde batterij, hoe hoger de catalogus-prijs. Opel probeert dat leed te verzachten door de elektrische Corsa standaard uit te rusten met zo’n beetje alle aanvullende rijhulpsystemen die op het model te verkrijgen vallen. Alleen voor adaptieve cruise control hoeft nog te worden bijbetaald; zaken als actieve rijstrookassistentie, verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning plus een noodstopsysteem dat zowel voor voetgangers als fietsers stopt, zitten bij de vanafprijs inbegrepen. Dat geldt helaas niet in alle gevallen voor de achteruitrijcamera. Zowel de A-, B- als C-stijl van de kleine Opel zijn fors, waardoor je met gemak iets of iemand over het hoofd ziet. Dan is zo’n camera geen overbodige luxe!
De Corsa-e van binnen
We schreven het al eerder: de Opel Corsa-e heeft een onderhuidse tweelingbroer in de vorm van de Peugeot e-208. Dat is niet de ruimste kleine gezinsauto op de markt en die typering geldt dus net zo goed voor de Duitser. Heeft de Corsa met een reguliere verbrandingsmotor nog een grotere kofferbak dan zijn Franse evenknie; in het geval van de elektrische variant valt de bagageruimte even bescheiden uit. We hebben het dan over een laadruim van mini-maal 267- en maximaal 1.042 liter. De extra bagageruimte uit de Corsa benzine gaat op aan een deel van het batterijpakket, plus een aangepaste achterwielophanging. Een verstelbare bagagebodem behoort niet tot de mogelijkheden, waardoor er een flinke tildrempel ontstaat en je een vlakke laadvloer wel kunt vergeten. Bovendien kun je de laadkabels nu nergens opbergen, zodat ze door de kofferbak heen en weer schuiven. Op de achterbank kun je prima zitten, maar ben je langer dan 1.82 meter - de lengte van de gemiddelde Nederlander - dan moet je de rugleuning van de voorstoel tussen je benen nemen en zit je met jouw kruin tegen het plafond. De achterpassagiers hebben twee stroompunten tot hun beschikking om hun mobiele telefoons mee op te laden; eigen ventilatieroosters ontbreken echter. De Corsa-e heeft een opgeruimd interieur, dat naar wens is uit te rusten met een digitaal instrumen-tarium of een infotainmentsysteem met een grotere diameter. Onze testauto was voorzien van zo’n aanraakscherm, dat niet uitblinkt in gebruiksgemak. Zo is de menustructuur vrij omslachtig. Door drie vingers op het scherm te plaatsen, kom je gelukkig altijd weer terug in het hoofdmenu. Het binnenste van de Corsa oogt verzorgd, maar de gebruikte materialen blijken her en der van hard plastic. De Duitsers gebruiken het bouwmateriaal onder andere voor de portierbekleding van de achterdeuren.
De Corsa-e en het milieu
Met dank aan zijn 50 kWh grote batterijpakket zou de Corsa-e op papier 337 kilometer ver moeten komen volgens de strengste Europese meetcyclus. Wij maakten kennis met de EV in de straten van Berlijn. Na een nacht laden gaf de boordcomputer een rijbereik aan van 220 kilometer, maar dat getal klom op naarmate we onderweg waren. De hoogste stand die we voorbij zagen komen, bedroeg 240 stuks. Het batterijpakket van de Opel is watergekoeld, zodat je onbeperkt gebruik kunt maken van de mogelijkheid om met de kleine gezinsauto te snelladen. De Corsa-e kan een laadsnelheid aan tot 150 kW: genoeg om binnen dertig minu-ten een voor 80 procent volle batterij te scoren. Bij een publiek laadpunt of aan een regulier stopcontact op krachten komen kan ook, maar duurt uiteraard langer. Hoe lang, bepaal je gedeeltelijk zelf: de Opel is zowel met een 1 fase-, als een 3 fase boordlader verkrijgbaar. Om zoveel mogelijk kilometers uit een lading stroom te verkrijgen, bieden de Duitsers je een tweetal besparende functies aan. Zo heeft de transmissie een speciale stand, waarmee je invloed hebt op de mate waarin de Corsa-e remenergie terugwint. En kies je voor de ‘Eco’-rijmodus, dan beperkt de Opel het beschikbare vermogen.
We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
