Auto Review Seat Leon III (5F)
Razendsnelle gezinsauto
Seat - Leon ST Cupra 280
Conclusie
De Seat Leon ST is een prettige gezinsauto die aardig wat ruimte biedt. De hier geteste Leon ST Cupra 280 is het topmodel. Hij is zeer rijk van uitrusting en heeft een beest van een motor. Leuk maar wel duur. Ben je alleen op zoek naar ruimte en een no-nonsense interieur dan ben je met een van de kleiner gemotoriseerde versies ook prima af. Zoek je een heel zuinige versie overweeg dan de 1.6 TDI-dieselversie.Type auto en prijs
De Seat Leon ST is een stationwagon die genoeg ruimte biedt aan een jong gezin. Hij is er vanaf € 21.100. Voor dat geld krijg je een redelijk sober uitgevoerde versie met een 1,2 liter TSI-motor. Helemaal aan het andere kant van het spectrum bevindt zich onze testauto, de Leon ST Cupra 280. Die kost € 38.450 (als hatchback € 34.950). Een hoop geld, maar je krijgt er dan ook iets heel fraais voor terug. Dit is de snelste Leon die je kunt kopen. Hij heeft een 280 pk krachtige tweeliter benzinemotor die topprestaties levert. Uiteraard zijn tal van andere componenten van deze Leon afgestemd op zoveel brute kracht. Seat biedt de Leon ST ook aan met normale benzine- en dieselmotoren.Hoe rijdt de Seat Leon ST Cupra 280
De Seat Leon ST Cupra 280 rijdt zoals je van een zo sportieve auto verwacht. Hij is stevig geveerd – al wordt dat nooit oncomfortabel – en hij is pijlsnel. Vooral in tussen-acceleraties schrik je de eerste keer van manier waarop hij doortrekt. De testauto is uitgerust met een DSG-bak. Dat is een automaat met een dubbele koppeling. We besparen je de technische details maar waar het op neerkomt is dat zo’n bak ultrasnel schakelt. Wat de cijfers betreft, de Seat Leon ST Cupra 280 schiet in zes seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en haalt een (begrensde) topsnelheid van 250 km/h. Ideale auto dus om mee over de Duitse Autobahn naar de vakantiebestemming te rijden. Ook een bocht ronden met deze auto is een feest. Onder meer dankzij een mechanisch sperdifferentieel heb je heel veel grip en stuurt hij zo scherp als een scheermes. Wat de wegligging betreft, je kun de demping aanpassen. In de stand comfort is het een prettig geveerde auto, in de stand Cupra is hij vooral geschikt voor een dagje boenderen op een circuit. De Leon is dan snoeihard geveerd en de karakteristiek van de automaat is dan ook anders. Geweldig als je een keer echt gas wilt geven. Het onderstel is overigens standaard 25 millimeter lager dan van een gewone Leon ST. Minpunten zijn er ook. Zo is de Leon ST Cupra 280 door zijn brede banden erg gevoelig voor sporen in het wegdek en zorgen diezelfde banden ook voor flink wat lawaai.De Seat Leon ST Cupra 280 van binnen
Van binnen is de Seat netjes en functioneel maar niet verrassend. De meters zijn prima afleesbaar, het aanraakscherm is eenvoudig te bedienen en je vindt alle knoppen en functies waar je ze verwacht. Alleen de bediening van de kachel zit aan de lage kant zodat je je ogen van de weg moet halen om te zien wat je doet. De testauto is uitgerust met prachtige kuipstoelen die een geweldig zitcomfort bieden. Ze kosten alleen wel € 1.325! Het zicht rondom is als bij zoveel moderne auto’s: de forse raamstijlen belemmeren vooral het zicht schuin naar achteren. Omdat dit een stationwagon is, is de Seat Leon ST Cupra 280 ook gewoon goed bruikbaar als gezinsauto. Met 587 liter bagageruimte met de achterbank op z’n plaats kun je er gemakkelijk veel spullen in kwijt. Klap je alles weg dan is er 1.470 liter bagageruimte en dat is voor een auto in deze klasse best flink. Op veiligheidsgebied biedt Seat veel systemen aan. Zo is er onder meer adaptieve cruise control (past snelheid automatisch aan aan je voorganger), grootlichtassistent, rijbaanassistent, en city emergency braking. Samen kosten deze systemen € 825. Een aanrader wat ons betreft.De Seat Leon ST Cupra 280 en het milieu
De motoren van de Seat Leon ST zijn uitgerust met een start-stopsysteem. Dat geldt dus ook voor de hier geteste Leon ST Cupra 280. Zodra je stilstaat, stopt de motor. Zodra je weer de koppeling intrapt wordt de krachtbron automatisch gestart. Het meest efficiënte model van de Seat Leon ST is de 1.6 TDI (81 kW). Volgens Seat kun je met deze dieselversie 1.562 km op één tank rijden dankzij een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 31 (3,2 l/100 km). We hebben dat niet kunnen controleren maar als het klopt vinden we dat zeer indrukwekkend. Dat gezegd hebbende is het zo dat verbruikscijfers die autofabrikanten opgeven vrijwel altijd (een stuk) positiever zijn dan de harde praktijk uitwijst.We hebben nog veel meer getest…
Naast nieuwe auto’s en occasions testen we ook allerlei producten. Van autobanden tot autostoeltjes en van dakkoffers tot dashcams.
